۰ نفر

نارضایتی مردم هند از طرح جدید پولی دولت

صف‌های طویل در مقابل بانک‌های هند +عکس

۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۲۹
کد خبر: 157767
صف‌های طویل در مقابل بانک‌های هند +عکس

تصمیم ناگهانی دولت هند برای خارج کردن اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای از گردش پولی، باعث ایجاد صف های طویل ،ازدحام شدید در بانک ها و نارضایتی مردم شده است .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ناتوانی و آماده نبودن بانک ها برای پاسخگویی به نیاز میلیون ها نفر که مجبورند در مدت کوتاهی اسکناس های 500 و یک هزار روپیه ای را با اسکناس های جدید تعویض کنند بر مشکلات افزوده است .

این مشکلات در کنار تصمیم دولت برای تعویض فقط چهار هزار روپیه در هر روز باعث شده که بسیاری از مدیران کارخانه ها ، شرکت ها و حتی سفارتخانه های خارجی برای تعویض این اسکناس ها برای پرداخت حقوق ومخارج کارکنانشان با مشکل مواجه شوند.

محدودیت دریافت پول از بانک ها به 20 هزار روپیه در هر هفته با چک و چهار هزار روپیه برای هر یک بار ایستادن در صف های طویل که چندین ساعت به طول می انجامد بر مشکلات مردم افزوده است .

این مشکلات در کنار غیر فعال بودن بسیاری از خودپردازها که برای آنها نیز محدودیت دریافت تا دو هزار روپیه در روز تعریف شده ، مشکلات مردم را دوچندان کرده است .

حدود 215 هزار دستگاه خودپرداز در هند وجود دارد که بیشتر آنها تنها برای پرداخت اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای برنامه ریزی شده اند.

بانک های هند باید در مدت کوتاهی پولی به ارزش 17 بیلیون روپیه را در دستگاههای خودپرداز قرار دهند.

'رائول 'نگهبان یک مجتمع ساختمانی در دهلی نو گفت که برای تعویض چهار هزار روپیه حدود پنج ساعت در صف ایستادم که به محض رسیدن نوبت به من پول تمام شد.

یک شهروند امریکایی که در مقابل یونایتد بانک برای تعویض اسکناس ایستاده بود گفت که برنامه ریزی مناسبی برای این تصمیم بزرگ گرفته نشده است .

وی افزود:مسئولان باید راهکاری را برای تعویض پول سفارتخانه ها و افراد خارجی که مرتبط با این برنامه دولت نیستند در نظر می گرفت .

این سیاست دولت باعث ایجاد مشکلات زیادی برای گردشگران خارجی نیز شده و این افراد برای پرداخت پول هتل و دیگر هزینه ها با مشکل مواجه شدند.

یکی از گردشگران روسی گفت که دلالان و برخی راهنماهای مبالغ زیادی برای تعویض این اسکناس ها طلب می کنند .

بانک ملی هند (اس بی ای) یکی از بزرگترین بانک های هند اعلام کرده است که برای جایگزینی اسکناس های قدیمی با جدید دستکم به 10 روز زمان نیاز دارد.

بانک مرکزی هند روز جمعه در بیانیه ای از مردم هند خواست برای دریافت پول صبور باشند.

این درحالی است که مردم در رسانه های اجتماعی به مدیریت ضعیف دستگاه های دولتی و بانکی در ارائه خدمات به مردم انتقاد کرده اند.

به گفته کارشناسان اقتصادی ، تصمیم ناگهانی نخست وزیر برای خارج کردن این اسکناس ها باعث سقوط یک هزار و 688 واحد ارزش بازار بورس و افزایش 900 روپیه ای قیمت طلا در هر 10 گرم شده است .

پیش از این دولت هند به منظور مبارزه با پول سیاه و ترویسم ،محدودیت های پولی مانند برداشت حداکثر 50 هزار روپیه در روز را به اجرا گذاشته بود.

'نارندرا مودی' نخست وزیر هند سه شنبه شب در پیام فوری تلویزیونی اعلام کرد که اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای از بامداد روز چهارشنبه از گردش پولی هند خارج می شود.

نخست وزیر هند دلیل این تصمیم فوری را مبارزه با اسکناس های تقلبی ،پول سیاه ، فساد و تروریسم بر اقتصاد هند عنوان کرد.

برخی از فعالان سیاسی یکی از دلایل اصلی تصمیم نخست وزیر برای خروج فوری اسکناس های 500 و 1000 روپیه ، جلوگیری از تاثیر پول سیاه بر انتخابات اوتارپرادش عنوان می کنند.

بسیاری از شبکه های اجتماعی و کاربران اینترنت با ارسال عکس و کاریکاتور این تصمیم دولت را به چالش کشیده اند.

 

18