۰ نفر

پورزرندی:مردم به سود ۱۵ درصدی بانک‌ها هم راضی نیستند

۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 155962
پورزرندی:مردم به سود ۱۵ درصدی بانک‌ها هم راضی نیستند

نیمه تمام ماندن ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و ادامه فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز، حرکت مستمر نقدینگی را از بانک‌های رسمی به بازار غیررسمی پول به جریان انداخته است.

حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در تشریح اینکه چرا  بانک‌ها بسختی می توانند نرخ های مورد توافق و ابلاغی شورای پول و اعتبار را برای سپرده ها رعایت کنند، به موارد متعددی اشاره کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، وی نقش مؤسسات اعتباری بدون مجوز را همچنان در مهاجرت منابع از بانک‌های رسمی به سمت بازار غیرمتشکل جدی و پررنگ ارزیابی می‌کند و در  واکنش به این که بانک مرکزی معتقد است بساط این موسسات جمع شده است، گفت: "بانک مرکزی تلاش فراوانی برای ساماندهی بازار غیر متشکل انجام داده و توفیقات در خور توجهی نیز داشته ولی این قبیل موسسات همچنان در بازار غیر متشکل فعالیت دارند و برآورد من این است که هنوز 25 تا 30 منابع در اختیار موسسات است".

رئیس انجمن اقتصاد شهری ادامه داد: " نرخ ابلاغی شورای پول و اعتبار برای سود سپرده‌ها در حال حاضر حداکثر 15 درصد و نرخ علی الحساب برای تسهیلات 18 درصد است ولی یک محاسبه ساده نشان می‌دهد در حال حاضر به طور متوسط هزینه‌های پایه‌ای هر بانک حدود 5 درصد است".

پورزرندی در مورد قیمت تمام شده پول در شبکه بانکی گفت: "قیمت تمام شده پول در حال حاضر حدود 21 درصد است ولی پیش از این بالای 24 تا 25 درصد بود".

وی ادامه داد: "واقعیت این است که کاهش تورم هنوز به صورت روشن برای افکار عمومی ملموس نیست به همین خاطر نرخ سود 15 درصدی برای سپرده‌های یک ساله از سوی جامعه، نرخ سود مطلوبی تلقی نمی شود و صاحبان پول را به سپرده‌گذاری تحریک نمی‌کند. ناباوری نسبت به کاهش تورم و رسیدن آن به زیر ده درصد آنچنان قوی است که حتی نرخ سود بیست درصدی اوراق مشارکت هم مردم را به خریدن این اوراق ترغیب نمی‌کند و مشتریان عمده اوراق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. در چنین شرایطی به محض اینکه هر بانکی نرخ سود مصوب 15 درصدی را اعمال کند با خروج منابع روبرو می‌شود".

مدیرعامل بانک شهر گفت: "در حال حاضر گرایش سپرده گذاران به استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه گذاری که بانک ها عامل آن‌ها هستند، زیاد شده است. نکته مهم این است که اگر کسی پول خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری  کند در واقع سپرده گذاری نکرده است و بانک ها تنها عامل جذب پول هستند. این منابع به صورت بسته‌ای توسط شرکت ها تامین سرمایه در بورس استفاده می‌شود و بعضاً سود‌های خوبی هم حاصل و به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود".