۰ نفر

سپرده‌ها از بانک خارج نمی‌شوند

حاتمی‌یزد:سود تسهیلات بانکی فقط در ظاهر پایین آمد

۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 151856
حاتمی‌یزد:سود تسهیلات بانکی فقط در ظاهر پایین آمد

احمد حاتمی‌یزد گفت: سود تسهیلات بانک‌های دولتی و خصوصی تنها در ظاهر پایین آمد اما در واقعیت محاسبات همانند گذشته است.

احمدحاتمی‌یزد، در مورد کاهش‌نرخ سود بانکی‌اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی باعث خروج سپرده‌ها از بانکها نمی‌شود. اینکه در برخی از سایت‌ها در مورد خروج بی سر و صدای سپرده‌ها از بانک‌ها مطالبی عنوان شده در واقعیت اتفاق نمی‌افتد زیرا مقصد نهایی مجددا بانک خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، وی افزود: در صورتی هم که فردی منابع خود را از بانک خارج کند در مسکن و یا در بورس و سایر بازارهای فرعی خواهد برد که مجددا به بانک بازخواهد گشت و موضوع خروج سپرده از بانک درست نیست.

این کارشناس ارشد بانکی در پاسخ به این پرسش که آیا این سپرده ها به سمت مؤسسات غیرمجاز حرکت خواهد کرد؟ ، افزود: آمار رسمی در این خصوص وجود ندارد اما در نهایت منابع افرادی که در این مؤسسات سرمایه گذاری می‌شود سوخت خواهد شد و عاقبت مؤسسات ثامن و میزان برای‌شان رقم خواهد خورد.

حاتمی یزد خاطر نشان کرد: بانک‌های ایران در حال حاضر با خودشان رقابت می‌کنند و آن دسته که وضع سپرده بهتری دارند مشتریان خود را حفظ می‌کنند اما در این میان برخی نتوانستند مشتریان خود را حفظ کنند و مجبورند برای نگهداری سهم بازارشان در بازار پول و سرمایه رقابت کنند و نرخ بالاتری را پیشنهاد بدهند و نرخ‌ها متناسب با قوت و ضعف مؤسسات بانکی است.

وی با بیان اینکه بانک مجبور است برای نگهداری و افزایش سپرده رقابت کند گفت: در این مدت بانکهای خصوصی بیشتر رقابت کردند اما 4 بانک ضعیفتر در این خصوص شامل بانکهای آینده، سرمایه، پارسیان و ایران زمین هستند.

حاتمی یزد افزود: البته ترازنامه دولتی‌ها بهتر است زیرا اکثر سهامشان دولتی است .

وی در مورد این گونه از تخلفات بانکی تصریح کرد: بانک مرکزی بخش نامه‌ای در خصوص کاهش نرخ سود بانکی از 18 به 15 درصد نداشته است و تنها سعی شده از طریق شورای هماهنگی بانکها این کار را انجام دهد و زمانی هم که بانک مرکزی بازرسی برای بررسی می‌فرستد برای آنکه کدام بانک این بخش نامه را رعایت می‌کند و کدام بانک رعایت نمی کند عملا گزارشی از سوی بانک ارائه نمی‌شود زیرا بانک مطالبات معوق دارد و مجبور است با نرخ بالاتر سود سپرده را ارائه دهد. البته چاره‌ای هم جز این ندارد زیرا اگر سپرده را جذب نکند نمی‌تواند جواب مردم را بدهد .

این کارشناس ارشد بانکی با تاکید بر اینکه سود تسهیلات را نه دولتی‌ها و نه خصوصی‌ها پایین نیاوردند افزود: تنها ظاهر قضیه را درست کردند و در واقع اوضاع همانند قبل است.

وی گفت: در صورتی که فردی 100 میلیون تومان وام بگیرد در اصل 20 میلیون تومان از آن را از فرد وثیقه می‌گیرند و بهره 100 میلیون تومان را می‌گیرند. سود تسهیلات در حال حاضر نه تنها 18 درصد نیست بلکه از 22 تا 24 درصد متغیر است.

حاتمی‌یزد خاطر نشان کرد: در بانک‌ها دو نرخ مؤثر و قراردادی مورد بررسی قرار می‌گیرد که نرخ مؤثر تسهیلات بانکها 24 درصد است این در حالی است که بانک مرکزی مدعی است که نرخ تسهیلات 18 درصد محاسبه می‌شود!