۰ نفر

الزام بانک‌ها به مشارکت در کارت اعتباری

به سود بانکی بالاتر از نرخ مصوب اعتماد نکنید

۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰
کد خبر: 147947
به سود بانکی بالاتر از نرخ مصوب اعتماد نکنید

معاون نظارتی بانک مرکزی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تاکید بر عدم اعتماد مردم به نرخ های سود سپرده که بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است، گفت: اگر افراد اقدام به سپرده گذاری کردند و مشکلی پیش آمد مسئولیت با خودشان است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، فرشاد حیدری در ادامه از الزام بانک ها برای مشارکت در طرح صدور کارت مرابحه خبر داد و گفت: میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها مدام رصد می شود و بانک هایی که در این زمینه فعال نباشند نمره منفی می‌گیرند.

وی افزود: سقف کارت اعتباری برای هر شهروند ٥٠ میلیون تومان است  و با توجه به امکان پیگیری از طریق کد ملی امکان دور زدن مصوبه وجود ندارد. حساب های ویژه و صندوق های قرض الحسنه بررسی شدند و چندین مورد که نرخ سود بالای ١٥ درصد پرداخت می کردند به هیات انتظامی بانک ها معرفی شدند اما عمده بانک ها به مصوبه شورای پول و اعتبار پایبند هستند.

حیدری با اشاره به اینکه شبکه بانکی اجازه پرداخت تسهیلات به زیر مجموعه های خود ندارد، گفت: این موضوع به صورت ضربدری نیز ممنوع است مگر با مجوز بانک مرکزی که بانک مرکزی هم در این زمینه مجوز نمی دهد. در مورد کارت های اعتباری فعلا کارمزدی دریافت نمی شود اما به دنبال آن هستیم که در آینده تخفیفاتی  از سوی فروشنده به نفع خریداران اعمال شود تا برای خرید تشویق شوند.

وی خاطر نشان کرد: حداقل سن مجاز برای دریافت کارت اعتباری ١٨ سال است و ارایه کارت از سوی بانک ها با شرط سپرده گیری از  مشتری غیر قانونی است.

معاون نظارتی بانک مرکزی با یادآوری اینکه ما در زمینه کارت اعتباری دیر اقدام کردیم و در سایر کشورها سال هاست که کارت اعتباری مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در حال حاضر امکان صدور کارت اعتباری برای افراد خارج از جغرافیای کشور وجود ندارد.