۰ نفر

چرا بانک‌ها سخت وام ازدواج می‎دهند؟

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۳۵
کد خبر: 145276
چرا بانک‌ها سخت وام ازدواج می‎دهند؟

برخی از کارشناسان معتقدند که ضمانت بازپرداخت ،هدف گذاری غلط در اعطای وام و انجماد سرمایه بانک ها عمده مشکل اصلی در پرداخت وام ازدواج است.

وام ازدواج از مشهور‌ترین تسهیلات قرض‌الحسنه است که افزایش سقف آن به مبلغ ۱۰ میلیون تومان در بودجه سال جاری واکنش‌های گوناگونی از مقامات بانکی را در پی داشت و کمبود منابع بهانه اصلی برای تعلل بانک‌ها در پرداخت این وام بود.

به گفته برخی کارشناسان هم اکنون ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز در اختیار بانک‌ها قرار دارد که این امانت باید براساس قانون برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به کارگیری شود، ولی این منابع در محلی به کارگیری شده که هیچ نفعی به حال جوانان ندارد ،این در حالی است که برخی بانک‌ها تسهیلاتی را از محل منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز به کارکنان خود پرداخت می کردند.

البته در این بین برخی از کارشناسان معتقدند که ضمانت بازپرداخت ،هدف گذاری غلط در اعطای وام و انجماد سرمایه بانک ها عمده مشکل اصلی در پرداخت وام ازدواج است.

روح الله ابوجعفری کارشناس بانکی در خصوص اعطای وام ازدواج به زوج های جوان گفت :طبق آمار بانک مرکزی منابع قرض الحسنه مشخص است و بانک ها از لحاظ تامین اعتبار در این زمینه مشکل خاصی ندارند .

وی در خصوص تعلل بانک ها در پرداخت این وام تصریح کرد: نظام پرداخت های مالی در سیستم بانکی کشور نیاز به اصلاح و شفافیت بیشتری دارد و اولویت بندی ها در این خصوص باید با برنامه ریزی صورت پذیرد.

ابوجعفری با بیان اینکه ارائه تسهیلات قرض الحسنه به کارکنان، مسئولین و مدیران از اولویت های برخی بانکها است،اذعان داشت: پرداخت وام قرض الحسنه برای ازدواج باید اولویت بانک ها باشد، چراکه هم اکنون یکی از معضلات جامعه ازدواج جوانان است.

وی در ادامه افزود: دغدغه اصلی بانک ها ضمانت و بازپرداخت این وام ها است که می توان با راهکار های مختلف از جمله ایجاد صندوق ضمانت بازپرداخت اقساط را تضمین کرد.

ابوجعفری در پایان تاکید کرد: بانک ها با توجه به منابع موجود ، برنامه ریزی ، برآورد دقیق و ایجاد راهکار مناسب برای بازپرداخت، می توانند در تسریع پرداخت این وام ها اقدامات لازم را انجام دهند.

تسریع پرداخت وام های ازدواج با منابع رسوب شده

محمد رضا عسگری کارشناس بانکی در خصوص تعلل بانک ها در اعطای تسهیلات ازدواج گفت:نیمی از سرمایه بانک ها منجمد است ضمن اینکه این موسسات مالی مطالبات زیادی از دولت دارند که همین امر عملکرد آنها رابا مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به عزم جدی برای رفع مشکل ازدواج بانک ها موظف به تامین منابع مالی فوق هستند.

این کارشناس با اشاره به بازپرداخت به موقع وام های خرد اظهار داشت: وام های کلان معوقات زیادی را به همراه داشته و نگرانی بانک ها مبنی بر ضمانت بازپرداخت این وام ها بی مورد است.

عسگری با تاکید بر لزوم تسهیل و ترغیب جوانان به امر ازدواج گفت: بانک ها برای تسریع در اعطای وام های قرض الحسنه بخصوص ازدواج می توانند از منابع رسوب شده خود استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی ، اعطای وام ۱۰ میلیونی ازدواج به هر یک از زوجین امری ضروری و کمک حداقلی برای این امر مهم است.