۰ نفر

همه بانک ها فروشنده اوراق مسکن شدند

احتمال کاهش مجدد نرخ سود بانکی

۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۷
کد خبر: 141103
احتمال کاهش مجدد نرخ سود بانکی

یک عضو شورای پول و اعتبار از احتمال کاهش مجدد نرخ سود بانکها خبر داد و گفت: شورای پول و اعتبار مجوز فروش اوراق وام مسکن را به تمام بانکها داد.

بهمن عبدالهی اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم جدیدی گرفته شد که موضوع سپرده‌گذاری مسکن برای فروش اوراق حق تقدم جهت استفاده از تسهیلات مسکن به جز بانک مسکن به تمام بانکهای کشور اعم از خصوصی و دولتی نیز داده شود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته وی این اقدام موجب رونق بیشتر بازار مسکن شده و حداقل در مورد واحدهای کوچک کارساز خواهد بود.

عبدالهی همچنین مصوبه وام خرید مسکن شورای پول و اعتبار را در خانه دار شدن افراد موثر خواند اما گفت که هیچکدام از این راهکارها کامل نیست و صرفا کمک کننده است و مجموعه‌ای از بسته های پیشنهادی می تواند به تحول بخش مسکن منجر شود.

عضو شورای پول و اعتبار در ادامه به این سوال که آیا نرخ سود بانکها مجددا کاهش خواهد یافت یا نه؟ پاسخ گفت و افزود: موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات همواره در دستور کار بوده و هر آن ممکن است که شورای پول و اعتبار با توجه به شرایط موجود و کاهش نرخ تورم در مورد نرخ سود هم تصمیم جدیدی بگیرد.

عبدالهی تصریح کرد: بر اساس تصمیمی که سال گشته شورای پول و اعتبار گرفت مقرر شد هر از گاهی این مساله مورد بررسی و تصمیم قرار گیرد بنابر این شورای پول و اعتبار شرایط را رصد کرده و هر زمان اقتضا کند تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح دوباره کاهش نرخ سود بانکها به چه دلیل است؟ گفت: بین نرخ سود تسهیلات و نرخ تورم تناسب و رابطه‌ای هست و وقتی نرخ تورم رصد و مشاهده شود که کاهش پیدا کرده است متعاقب آن در مورد نرخ سود هم باید تصمیم جدیدی گرفته شود.

به اعتقاد عضو شورای پول و اعتبار، ممکن است یکی از اهداف کاهش نرخ سود این باشد که سپرده‌ها از بانکها بیرون بیاید تا در بازار مسکن ورود کند اما هدف این است که نرخ تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی کاهش یابد.

عبدالهی گفت:در حال حاضر نرخ بالای سود تسهیلات مشکلاتی برای بخش تولید ایجاد کرده و برای حمایت از تولید باید نرخ تسهیلات کاهش یابد.