۰ نفر

چه خبر از بیمه رایگان برای دهک های پایین درآمدی؟

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۴۵
کد خبر: 700438
چه خبر از بیمه رایگان برای دهک های پایین درآمدی؟

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران درباره پوشش بیمه رایگان دهک‌های پایین درآمدی، تعداد بیماران خاص در استان، طرح دارورسانی درب منزل بیماران خاص و ... توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا نمازی در نشستی خبری، گفت: در کل سال خدمات خوبی در بحث پوشش بیمه‌ای به مردم ارائه شده است. از اسفند سال گذشته پوشش بیمه همگانی آغاز شد که حدود شش میلیون نفر بیمه نشده را تحت پوشش بردیم که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این تعداد فقط در استان تهران بوده‌اند. حوزه سلامت وابسته به مکان و زمان نیست و ما باید به هر متقاضی خدمت دهیم.

وی ادامه داد: در استان تهران هم سرریز مراجعات از سایر شهرها بیشتر است که مسئولیت ما را پر رنگ‌تر می‌کند. البته در هر کاری ایراداتی هم وجود دارد که در جهت رفع آنها اقدام کردیم. این افراد ۳ ماه تحت پوشش رایگان بودند و بعد از آن ارزیابی وسع انجام شد تا مشخص شود افراد توانایی پرداخت حق بیمه دارند یا خیر؟. سه دهک اول رایگان بیمه شدند و بیمه آنها تمدید هم می‌شود. در ابتدا نزدیک ۳ میلیون نفر در تهران بیمه شدند که با حذف همپوشانی‌ها حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به شکل رایگان در طرح اخیر بیمه شدند. لکه‌گیری طرح همچنان ادامه دارد تا افراد بیشتری تحت پوشش قرار گیرند.

وی افزود: با حذف ارز ترجیحی دارو، یارانه افزایش قیمت دارو از وزارت بهداشت خارج و به بیمه‌ واگذار شد. اجرای این طرح در زمینه قاچاق معکوس بسیار راهگشا بود و توانست پوشش واقعی بیمه را برقرار کند. از تیرماه امسال طرح دارویاری اجرا شد و ۲۷۵۰ داروخانه بخش خصوصی در تهران و داروخانه‌های دانشگاهی که تحت پوشش ما هستند به سرعت مورد نظارت ما قرار گرفتند؛ کار سختی بود اما از پس آن برآمدیم. این کار به حفظ منابع کشور کمک کرد. با اجرای سریع و صحیح طرح دارویاری مشکلاتی که فکر می‌کردیم رخ دهد را برطرف کردیم. درصدد بودیم تا با آزادسازی نرخ ارز توان مالی داروخانه‌ها دچار مشکل نشود و ما مکلف شدیم تا با پرداخت‌های به موقع پنجم تا هفتم هر ماه در این بخش از مشکلات مالی داروخانه‌ها جلوگیری کنیم و با این روند تا دی ماه تمام پرداخت‌های این بخش صورت گرفت. البته تا آذرماه تمام بخش خصوصی نیز پرداخت انجام شده است.

او تاکید کرد: پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری اقدام بزرگی بود که آی وی اف، آی یو آی و... تحت پوشش قرار گرفت و ۹۰ درصد تعرفه‌ها را در هر سه بخش دولتی، غیرعمومی دولتی و خصوصی را پوشش می‌دهیم. افراد نابارور نشان‌دار شده و بر اساس سامانه‌های ما تعرفه‌ها اعمال می‌شود.

وی افزود: برای معلولین ۵۹ کد خدمتی ستاره‌دار اضافه شد که در راستای حمایت از این عزیزان است و حدود ۴۱ هزار نفر در استان تهران در این طرح نشان‌دار شدند و خدمت می‌گیرند. مراکز توانبخشی طرف قرارداد ما این کار را انجام می‌دهند و تا ۷۰ درصد خدمات توانبخشی بر اساس مالکیت مرکز، تحت پوشش بیمه رفت.

نمازی ادامه داد: کاهش فرانشیز خدمات درمانی بستری و سرپایی برای دهک‌های اول تا سوم و بیمه شدگان کمیته امداد و مددجویان بهزیستی از تاکیدات ویژه امسال ما بود که در بخش بستری فرانشیز ۹۵ درصد و در سرپایی ۸۰ درصد شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تهران، توضیح داد: به شکل علی‌الحساب برای این طرح به دانشگاه علوم پزشکی تهران ۶۲.۵ میلیارد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حدود ۴۸ میلیارد و برای دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود ۴۶ میلیارد اعتبار دادیم که سه ماهه بود و پرداخت کردند. مشکلاتی در این بخش و ثبت خدمات پرستاران وجود دارد که به مرور برطرف خواهد شد.

وی افزود: در مورد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج کار بزرگی انجام شد که مشکل این عزیزان را برطرف می‌کند. با مصوبه مجلس و هیئت دولت این کار آغاز شد و بیمه سلامت به عنوان متولی اجرای طرح قرار گرفت و در تمام استان‌ها کمیته استانی تشکیل شد. در تهران هم حیطه درمانی بسیار وسیع است که برای بیماران خاص و صعب العلاج خدمت می‌دهند. از مهرماه افراد تحت پوشش رفتند و از آبان ماه خدمات این بخش آغاز شد. ۱۰۷ بیماری در این بسته دیده شده که ۲۷ بسته در سامانه‌ها ادغام شده و سعی داریم کاهش فرانشیز صورت گیرد و در واقع بسته به نوع بیماری، از ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پوشش بیمه داریم. ۵ درصد خارج از ضوابط هم در اختیار کارگروه‌های استانی قرار گرفت تا برخی بیماران با ارائه مدارک پزشکی تا ۵۰ میلیون در سال پس از تشخیص و تایید کمیته استانی دریافت کنند.

او ادامه داد: پزشک خانواده هم امسال راه اندازی شد که وقت زیادی از ما گرفت و سعی کردیم اقدامات مناسبی انجام دهیم. پوشش پزشک خانواده شهری تاکید ویژه‌ای بود که با بخش خصوصی کار را آغاز کردیم تا خدمات پزشکی خانواده و نظام ارجاع را رعایت کنند. تجمع پزشکان را در نقاطی داشتیم و مشکلاتی وجود داشت که در جهت رفع آنها اقدام کردیم. اکنون اجرای طرح به شکل کشوری یک اولویت است که باید اجرایی شود.

وی در خصوص اجرای طرح دارورسان در استان تهران، تصریح کرد: این کار بسیار سخت و پیچیده بود. با توجه به راه‌اندازی نسخه الکترونیک در کشور از مهرماه سال قبل، تواتستیم در مورد رساندن دارو به بیمار اقدام کنیم. برای بخش نرم افزاری جلسات متعددی داشتیم و در نهایت مجوز شروع این کار برای بیماران خاص استان تهران با هدف بیماران ام اس آغاز شد تا در نهایت به کل کشور گسترش یابد. با دانشگاه علوم پزشکی تهران وارد مذاکره شدیم تا کار آغاز شود.

وی گفت: ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر بیمار خاص در استان تهران ساکن هستند که ۶۰ درصد (حدود ۶۰۰۰ نفر) آنها ام اس دارند و یک پنجم آنها در شهر تهران ساکن هستند که حدود ۱۲۰۰ نفر می‌شوند که بیماری فعال دارند و کار پوشش دارورسان را با آنها و با داروخانه ۱۳ آبان شروع کردیم. پس از مدتی هم به سراغ شهرستان‌های تهران خواهیم رفت. این طرح از آبان ماه با بیماران ام‌اس شروع شد. این افراد خدمت دارورسان را با رعایت زنجیره سرمای دارو به شکل رایگان دریافت می‌کنند. طرح آزمایشی از تهران آغاز شد تا بعد به سایر استان‌ها تسری یابد. در شهر تهران برای ۲۰۰ نفر تاکنون دارورسانی درب منزل انجام شده است. برای سایر بیماری‌های خاص هم قصد داریم این کار انجام شود. برای گسترش طرح حتی به فکر ورود داروخانه‌های بخش خصوصی به کار هم هستیم.

وی افزود: در سطح استان تهران ۱۶ شهرستان داریم که در برخی نقاط ساختمان ثابت هم نداریم. با موافقت ریاست سازمان توانستیم ساختمان‌هایی در شش شهرستان بخریم که مهمترین آن شهر ری بود. تصمیم گرفتیم در شهر تهران هم در ۳ بخش متمرکز شویم که جنوب (شهر ری)، مرکز (میدان انقلاب) و شمال شهر قرار گیرد و دسترسی مردم تسهیل شود.