۰ نفر

تکالیف جدید برای کارمندان شعب بانکی؛

بانکها مسئولیت صحت انتقال وجه را می پذیرند

۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۹
کد خبر: 656841
بانکها مسئولیت صحت انتقال وجه را می پذیرند

به تازگی دستور پرداخت سامانه پایاپای الکترونیکی در بانک ها ضوابط جدیدی را پیش روی متصدیان بانکی قرار داده و آنها باید مسئولیت صحت انتقال وجه را بپذیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، نظام بانکی هر روز ضوابط جدیدی را پیش روی مشتریان خود قرار می دهد تا علاوه بر اینکه تضمین امنیت انتقال وجه را برای آنها صورت دهد، بلکه شرایط را برای ردیابی بسیاری از حواله های بانکی که محلی برای جابجایی و نقل و انتقالات وجوه مردم است نیز فراهم کند.

بر این اساس، در جدیدترین اقدامی که مشتریان نظام بانکی از متصدیان در قبال نقل و انتقال وجوه خود می بینند، پشت نویسی و پرفراژ پشت صفحه است که در واقع، یک متصدی بانکی متعهد می شود که با ارایه دستور پرداخت و انتقال وجه به بانک، مسئولیت صحت آن را می­پذیرد.

بررسی­ های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین از شعب بانکی حکایت از آن دارد که بعد از نقل و انتقال هر وجهی در قالب دستور پرداخت الکترونیکی بین بانکی، متصدی علاوه بر اطلاعات و مشخصات حساب فرد انتقال دهنده و گیرنده وجه آن در قالب یک سند، باید حتما پشت صفحه را هم پرفراژ کند که در توضیح آن دلیل انتقال وجه حتما نوشته شده است.

از سوی دیگر، متصدی نظام بانکی در این فرم متعهد می شود: « بدینوسیله تائید می نمایم که با ارایه این دستور پرداخت به بانک، مسئولیت صحت مندرجات آن بر عهده اینجانب بوده و کلیه شرایط مندرج و ظهر دستور پرداخت و همچنین پرداخت کارمزد به بانک را می پذیرم»

تا پیش از این، بانک صرفا محل چاپ رسید ماشینی را ثبت می کرد و حالا با اضافه شدن این توضیحات به پشت صفحه فرم دستور پرداخت الکترونیکی بین بانکی، متصدی نظام بانکی اطلاعات را یکبار دیگر درج کرده و صحت آن و حتی کارمزدهای دریافتی از مشتری را هم ظهرنویسی کرده و تعهد پرداخت آن به بانک را هم صادر می کند.

در این میان مشتری هم با امضای این دستور پرداخت به بانک اجازه می دهد تا وجه مورد انتقال و کارمزدهای مربوطه را از حساب وی برداشت نماید؛ ضمن اینکه دستور پرداخت صادر شده پس از پذیرش آن توسط بانک قطعی و غیرقابل برگشت بوده و انجام آن جزو تعهدات بانک محسوب می شود.

همچنین استرداد وجه مورد انتقال نیز پس از پذیرش دستور پرداخت توسط بانک به هیچ وجه امکان پذیر نبوده و بانک متعهد است که در تاریخ درخواست شده توسط مشتری، وجه را در صورت تکافوی موجودی حساب مشتری به بانک ذی نفع ارسال نماید.

در عین حال، در صورتی که به هر دلیلی تاریخ موثر انتقال با یکی از ایام تعطیل مصادف شود، بانک انتقال را در اولین روز کاری بعد از تعطیل انجام خواهد داد و البته مسئولیت واریز وجه انتقال داده شده به حساب ذی نفع در تاریخ موثر انتقال بر عهده بانک مقصد است و لذا در این خصوص مسئولیتی متوجه بانک مبدا نخواهد داد.

در این میان البته مشتریان حقیقی برای پرداخت های بالای 200 میلیون تومان و مشتریان حقوقی برای پرداخت های بالای یک میلیارد تومان موظف به ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله قرارداد و یا علت انتقال وجه خواهند بود.

پایا در چه مواردی کارایی دارد؟

اگر مشتری تمایل دارد تا وجهی را به سرعت به یک سپرده در بانک دیگری انتقال دهد، از ساتنا استفاده  می کند.

ضمن اینکه اگر مشتری می خواهد تا وجهی را به یک سپرده در بانک دیگری انتقال دهد، اما نیازمند انجام این کار در تاریخ فعلی نیست باز هم می تواند از پایا استفاده کند.

محدودیت انتقال در پایا چقدر است؟

محدودیت انتقال پایا، حداقل یک ریال و حداکثر معادل ۹۹۹،۹۹۹،۹۹۹ریال به ازای هر انتقال است. انتقالات بیش از این مبلغ یا باید به صورت چند انتقال ذکر شده یا این که از سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) برای آن استفاده شود. جمع مبلغ انتقالات در یک دستور پرداخت محدودیت ندارد.

به دلیل اینکه امکان حذف و یا برگشت هیچ دستور پرداختی پس از صدور پیام و تسویه در سامانه پایا وجود ندارد، لذا به استفاده کنندگان از این سامانه اکیداً توصیه می‌شود در هنگام تکمیل فرم مربوطه، نهایت دقت را به عمل آورند تا مشکلی در خصوص واریز وجه به حساب ذینفع در بانک مقصد به وجود نیاید. بدیهی است در صورت ارائه اطلاعات غلط، هیچگونه مسئولیتی، متوجه بانک ارسال کننده دستور پرداخت یا واریز نخواهد بود.

مزایای استفاده از سامانه پایا

کاهش تعداد حساب‌ها: هر مشتری می‌تواند فقط از یک حساب در یک بانک برای تمامی دریافتی‌ها و پرداختی‌های خود استفاده نماید و دیگر نیازی به افتتاح حساب‌های متعدد در چند بانک نخواهد داشت.

کاهش مراجعات به شعب و کاهش تردد‌های درون‌شهری.

تسریع در انتقال وجوه بین بانک‌ها.

کاهش استفاده از اسکناس و ایران‌چک و چک‌های بین بانکی برای انتقال وجوه بین‌بانکی: استفاده از سامانه پایا به دلیل عدم نیاز به حمل و نقل چک، عدم نیاز به مراجعه به بانک گیرنده وجه و نبود خطر مفقود یا سرقت شدن چک، موجب افزایش ضریب امنیت نقل و انتقالات پولی و سرعت در حواله وجه به حساب‌های موجود در سایر بانک‌ها می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از طریق پایا می‌توان دستور پرداخت (انجام انتقال وجه) را به تاریخ روز یا روز‌های آتی صادر کرد. با سامانه‌ پایا، انتقال وجه از سپرده‌ی شما در بانک به حساب ها‌ی متمرکز سایر بانک‌ها حداکثر تا ۲۴ ساعت و به حساب‌های غیرمتمرکز دیگر بانک‌ها حداکثر تا ۴۸ ساعت انجام می‌شود؛ ضمن اینکه امکان ثبت انتقال وجه گروهی (چندین انتقال) ازطریق سامانه‌ پایا وجود دارد.