۰ نفر

پرداخت تسهیلات بانکی جدید در سال ۱۴۰۱؛

وام جدید قرض الحسنه به این افراد می رسد + جزییات

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۱۶
کد خبر: 629732
وام جدید قرض الحسنه به این افراد می رسد + جزییات

هفته سوم اسفندماه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبلغ و جزئیات وام ازدواج و فرزندآوری را تعیین کردند. طبق موافقت نمایندگان، قرار شد تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰میلیون تومان پرداخت شود. برای تولد فرزندان دوقلو و بیشتر نیز به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود.

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ امروز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. طبق آن بانک‌ها مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ کنند. گفتنی است این فرصت یک هفته‌ای از دهم تا هفدهم فروردین برای وام ازدواج هم تعیین شده بود اما برخی از بانک‌ها پس از پایان مهلت مشخص شده، همچنان ابلاغیه‌ای دریافت نکرده بودند. باید دید آیا این اتفاق برای وام فرزندآوری هم رخ خواهد داد؟ گفتنی است اگر چه جزئیات این وام همزمان با وام ازدواج در مجلس مشخص شده بود اما اکنون با اختلاف ۲۱روزه به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

همان‌طور که برای وام ازدواج مشخص شده بود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از محل صددرصد  مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تامین کند. بنابر این بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند نیز به‌عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط گذاشته شد و عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

همچنین بانک مرکزی موظف شد با همکاری سازمان ثبت احوال کشور، سامانه‌ای به‌منظور ثبت‌نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد کند و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند مراجعه کنند.