۰ نفر

رییس نظام پزشکی تهران؛

مشکل تعرفه های پزشکی به دلیل کم کاری بیمه هاست

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۲۵
کد خبر: 628311
مشکل تعرفه های پزشکی به دلیل کم کاری بیمه هاست

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ، نسبت به شرایط بحرانی نظام سلامت کشور هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از   مهر، سیدموید علویان، در پیامی شفاف و صریح خطاب به جامعه پزشکی، مردم، حاکمان و تصمیم‌گیران حوزه سلامت، گفت: اول اینکه همه به اهمیت و نقش بی‌بدیل سلامت آگاهند و دوم اینکه همه در شرایط خطیر همه گیری کرونا شاهد بودند که جامعه پزشکی در کنار بیماران و مردم ایستاد و خون جگر خورد و شهید داد تا اگر شده حتی یک نفر بیشتر زنده بماند.

وی افزود: جامعه پزشکی کار برای مردم و خدمت به بیماران را مقدس می‌داند و این راه را هوشمندانه انتخاب کرده است و ترمیم آلام بیماران را بر خود واجب می‌داند.

علویان ادامه داد: هر عقل سلیمی حکم می‌کند که برای افزایش کمی و کیفی و ارائه به موقع خدمات سلامت باید زمینه و بستر مناسب هم فراهم شود. اما در عوض نه تنها شاهد ایجاد بستر مناسب برای فعالیت پزشکان از سوی مسئولان امر نیستیم که با کمال تأسف شاهدیم افراد مغرض و معاند و دشمنان سلامت مردم و معدود تصمیم‌گیران نادان در حاکمیت در تلاشند تا جامعه پزشکی ناامید شود و ارائه خدمات با کیفیت به مردم متوقف شود.

وی افزود: یک ماه از سال ۱۴۰۱ گذشته و هنوز موضوع تعرفه‌های پزشکی سال جدید بلاتکلیف باقی مانده است‌. بخش‌های مختلف قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری در عرصه مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و ذی‌نفعان در شرکت‌های عظیم خصولتی که بدون شایستگی و با رانت‌های مختلف بر کرسی‌های مدیریتی این شرکت‌ها (که باید حامی کارگران و مردم برای دریافت خدمات با کیفیت پزشکی باشند) تکیه زده‌اند، و با سوءاستفاده از سوگیری‌های ذهنی اشتباه برخی مسئولان تازه‌کار، فشار بی‌حد و حصری را برای عدم افزایش تعرفه‌های پزشکی به جامعه پزشکی وارد آورده‌اند و با بهانه قرار دادن شرایط اقتصادی کشور (که دستپخت همین مسئولان است) و با این ادعا که افزایش تعرفه‌های پزشکی باعث گسترش فقر در کشور خواهد شد، در تلاشند تصویب تعرفه‌های ۱۴۰۱ بدون در نظر گرفتن قیمت تمام شده خدمات پزشکی و افزایش هزینه‌ها و تورم کمرشکن فعلی کشور صورت گیرد.

علویان گفت: معادله جالبی است. مردم توان پرداخت ندارند و لذا خدمات را باید ارزان دریافت کنند و این ارزانی باید از جیب پزشکان محقق شود، چرا که بیمه‌ها حاضر نیستند بهره‌وری خود را افزایش دهند! مگر می‌شود؟

وی افزود: مع‌الاسف این سیکل معیوب هر سال تکرار می‌شود و دست‌های پشت پرده این ماجرا برای رسیدن به اهداف خود ابایی از ایجاد تقابل میان مردم و جامعه پزشکی ندارد و آتش توپخانه صدا و سیمای بی‌درایت نیز میداندار غائله است.

بیایید بی پرده سخن بگویم. مسئولان می‌گویند مردم پول ندارند، بیمه‌ها هم می‌گویند پول نداریم و در شرایطی که تورم ۵۰ درصدی بر کشور حاکم است، ارائه خدمات با کیفیت با تعرفه‌های فعلی نه در بخش دولتی و نه در بخش خصوصی امکان پذیر نیست. پس راه حل چیست؟

علویان گفت: سازمان نظام پزشکی معتقد است حل مشکل تعرفه‌ها تنها با اصلاح همه‌جانبه نظام سلامت بر مبنای اسناد بالادستی آن هم به طور جدی امکان‌پذیر است. اسناد بالادستی متولیان را ملزم به اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع و پایبندی به گایدلاین‌ها و کنترل مصارف و توجه به بیماری‌های صعب‌العلاج و حمایت بیشتر از فقرا و پرداخت سهم بیشتری از هزینه‌ها توسط بیمه‌ها و تشکیل پرونده سلامت و مقدم نمودن پیشگیری بر درمان و…، نموده است.

وی با طرح این سوال که مردم ایران کدام یک از این تکالیف اجرا شده است، افزود: در طرف مقابل بخش‌هایی از حاکمیت فکر می‌کند راه حل این مشکلات در پایین نگه داشتن تعرفه‌ها و تربیت پزشک بیشتر است و این در حالی است که حتی بخش دولتی هم با تعرفه‌های فعلی اقتصاد نمی‌چرخد و دولت باید جداگانه به مراکز درمانی یارانه بدهد و افزایش چند برابری ورودی دانشگاه‌های پزشکی نیز در حالی که هیأت علمی فعلی دانشگاه‌ها به فکر خارج شدن از استخدام دولت هستند، تنها به کاهش شدید کیفیت آموزش پزشکی منجر خواهد شد.

علویان گفت: امیدوارم رییس جمهور به عنوان تصمیم‌گیر نهایی، همه طرف‌های ذی ربط را مورد مشورت قرار دهند و تحت تأثیر القائات یک گرایش فکری خاص که درک درستی از اقتضائات و امکانات نظام سلامت کشور ندارند، قرار نگیرند.

وی خطاب به همکاران جامعه پزشکی افزود: در شرایط حساسی هستیم و من به صراحت اعلام می‌کنم که نافرمانی مدنی و توقف خدمت رسانی به مردم چاره کار نیست. ما باید مقاومت مدنی را نهادینه کنیم و در مقابل فشارها مقاومت کنیم و با تمسک به قانون و استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی و گفتگو با مسئولان دلسوز و آگاه، با اخلالگران در عرصه تصمیمات کلان در حوزه سلامت مبارزه کنیم و ناامید نباشیم و با مردم شفاف صحبت کنیم و بدانیم که مردم هنوز به جامعه پزشکی اعتماد دارند.