۰ نفر

وزارت کار و حواشی ۱۴۰۱؛

حقوق بازنشستگان امسال چقدر افزایش می یابد؟ / همه چیز معطل یک اشتباه تایپی!

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 626599
حقوق بازنشستگان امسال چقدر افزایش می یابد؟ / همه چیز معطل یک اشتباه تایپی!

با وجود اینکه دومین نشست تعیین مستمری بازنشستگان کارگری که در هفدهم فروردین برگزار شد بدون نتیجه قطعی خاتمه یافت، کانون عالی کارگران بازنشسته کشور در اطلاعیه‌ای، از افزایش حقوق از اردیبهشت ماه خبر داد که پیشنهاد کارگری‌ها، افزایش ۵۷.۴درصدی حداقل مستمری و سایر سطوح عنوان شده است. دلیلی که رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران برای به نتیجه نرسیدن این جلسه بیان کرده، یک اشتباه تایپی در بودجه ۱۴۰۱ است!

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ هفدهم فروردین دومین نشست تعیین مستمری بازنشستگان کارگری برگزار شد اما بدون نتیجه قطعی تمام شد. علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران درباره خروجی این نشست بیان کرد که بعد از بیش از دو ساعت مذاکره، نشست به نتیجه قطعی نرسید و خاتمه یافت. به گفته او پیشنهاد کارگری‌ها، افزایش ۵۷.۴درصدی حداقل مستمری و سایر سطوح است و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز نسبت به این مساله، نگاه مثبتی دارد و موافق است.

یک اشتباه تایپی، علت به نتیجه نرسیدن جلسات!

او درباره به نتیجه نرسیدن نشست نیز بیان کرد که افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی پس از پیشنهاد مدیرعامل سازمان باید به تایید هیات وزیران برسد؛ در قانون بودجه ۱۴۰۱، یک اشتباه کوچک تایپی وجود دارد و آن اینکه در تبصره ۱۲قانون بودجه، وقتی افزایش مستمری صندوق‌های زیرمجموعه دولت را ده درصد مشخص کرده، یک ویرگولِ اشتباه آمده؛ نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ در حالی که منظور صندوقِ تامین اجتماعیِ نیروهای مسلح یا همان صندوق لشگری است. این اشتباه تایپی، تامین اجتماعی را ذیل صندوق‌های دولتی آورده و افزایش مستمری را ده درصد درنظر گرفته. به همین دلیل، کارشناسان سازمان استدلال کردند اگر قبل از رفع این اشکال، افزایش ۵۷.۴ درصدی مستمری به هیات دولت فرستاده شود، با این بند بودجه تناقض دارد و تصویب نمی‌شود.

افزایش حقوق مستمری بگیران در اردیبهشت ماه

از طرفی کانون عالی کارگران بازنشسته کشور در اطلاعیه ای، خبر داد در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، قائم مقام و معاونین این سازمان و همچنین رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر برگزار شد مقرر شد، افزایش حقوق مستمری بگیران در اردیبهشت ماه انجام شود. میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز از اجرایی شدن افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت‌ ماه خبر داد.

همچنین وی گفته بود در مورد افزایش حقوق بازنشستگان ماده ۹۶ و ۱۱۱ مورد توجه است و بررسی کارشناسی درباره افزایش مستمری بازنشستگانی که حداقلی‌بگیر محسوب می‌شوند، بر اساس ماده ۱۱۱ قطعی شده و درباره میزان افزایش سایر سطوح نیز جلسات ادامه دارد. پیش‌تر نیز رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفته بود در مورد اعمال افزایش برای حداقل‌بگیران مناقشه‌ای نیست چراکه ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تکلیف را مشخص کرده است اما در مورد سایر سطوح افزایش باید با ماده ۹۶ دیده شود و در آن منطبق شود. اما این مواد چه می‌گویند؟

مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی چه می‌گویند؟

طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر‌از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد. همچنی طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.