۰ نفر

چگونه دوران دانشجویی جزو سوابق بازنشستگی می‌ شود؟

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۴۶
کد خبر: 608376
چگونه دوران دانشجویی جزو سوابق بازنشستگی می‌ شود؟

رییس‌ سازمان امور دانشجویان گفت: براساس طرح جدید، چهار سال بیمه دانشجویی جزو سوابق بازنشستگی دانشجویان محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  همشهری، هاشم داداش‌پور با اشاره به طرح جدید بیمه دانشجویان اظهار داشت: تاکنون پوشش بیمه‌ای برای دانشجویان به صورت گسترده وجود نداشت و تنها ۸دهم درصد دانشجویان کشور تحت پوشش حمایتی بیمه قرار داشتند.

داداش پور ادامه داد: سازمان امور دانشجویان با سازمان تأمین اجتماعی تفاهم نامه‌ای را منعقد کرد که بر اساس آن سازمان تأمین اجتماعی بیمه دانشجویان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. بر اساس این طرح، سهم بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۴ درصد (۱۲ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت)، سهم بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۶ درصد (۱۴ درصد سهم بیمه‌شده+ ۲ درصد سهم دولت) و سهم بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت با نرخ ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم بیمه‌شده+ ۲ درصد سهم دولت) تعیین شده است.

وی افزود: چنانچه دانشجویان تحت تکفل پدر و مادر بیمه‌پرداز خود باشند، بدون پرداخت حق سرانه درمان از خدمات درمانی سازمان نیز بهره‌مند می‌شوند. همچنین متقاضیان در صورت تمایل می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هیئت وزیران بابت خود و افراد تحت تکفل از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی در مراکز درمانی ملکی و طرف قرارداد در سراسر کشور استفاده کنند.

رییس‌ سازمان امور دانشجویان گفت: با قرارگرفتن دانشجویان در این طرح، امنیت شغلی برای آنها ایجاد می‌شود و اگر دانشجویی در مدت چهار سال تحصیل خود بیمه باشد و بعد از فارغ‌التحصیلی برای وی فرصت شغلی ایجاد شود این چهار سال جزو سوابق بیمه بازنشستگی وی محسوب خواهد شد و می‌تواند از آن استفاده کند. بنابراین بیمه بازنشستگی به بیمه اشتغال وی متصل می‌شود. این تسهیلات برای اولین بار است که برای دانشجویان فراهم شده و دانشجویان می‌توانند از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنند.

 برخورداری دانشجویان از بیمه، موضوعی است که در دستور کار وزارت علوم و سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته تا از این پس دانشجویان نیز مانند سایر اقشار جامعه از خدمات بیمه‌ای برخوردار باشند. این خواسته با تکیه بر تفاهمنامه نوشته شده میان مسئولان مربوطه رقم خورد و براساس این تفاهمنامه قرار است که طرح بیمه دانشجویان توسعه پیدا کند. 

براساس اطلاعات موجود، ۳ نوع نرخ حق بیمه برای بیمه دانشجویی تعریف شده که دانشجویان متقاضی می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند و دولت نیز ۲ درصد از حق بیمه را بر عهده دارد تا دوران دانشجویی به‌عنوان سابقه بازنشستگی حساب شود. سیدمیرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جریان امضای این تفاهمنامه تأکید کرد که ارائه خدمات غیرحضوری یکی از نکات مورد توجه در پیشبرد این خواسته است. موسوی پیش از این نیز به بیان جزئیات بیمه دانشجویی پرداخته بود. او در روز دانشجو گفته بود که برای ثبت‌نام بیمه دانشجویی که در ردیف بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد است؛ ارائه کارت معتبر دانشجویی نیاز است. 

دانشجویان در حین تحصیل، باید درخواست بیمه دانشجویی را ارائه کنند که بلافاصله بعد از ثبت نام و آغاز بیمه پردازی، سوابق بیمه‌ای برای آنها ایجاد می‌شود و از خدمات این سازمان برخوردار می‌شوند.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در توضیح روند اجرای بیمه دانشجویان گفت: «نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴درصد که شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی است و برای افراد مجرد و فاقد تحت تکفل توصیه می‌شود. نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶درصد که شامل خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی است و نهایتاً کامل ترین نرخ پرداخت حق بیمه که ۲۰درصد بوده و خدمات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را دربرمی‌گیرد.»