۰ نفر

مدارک لازم برای افتتاح حساب در بانک‌ها

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۵۰
کد خبر: 606520
مدارک لازم برای افتتاح حساب در بانک‌ها

یکی از خدماتی که بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند، افتتاح حساب است که بدین منظور مدارکی که متقاضیان باید همراه خود داشته باشند شامل کپی شناسنامه و کارت ملی به همراه اصل آنها، کپی سند منزل یا قولنامه یا اجاره‌نامه دارای کد رهگیری به همراه اصل آن و ... می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از جمله خدماتی که بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند، افتتاح حساب است که پیش از این برای بهره‌مندی از این خدمت صرفا با ارائه کپی کارت ملی خود می‌توانستید افتتاح حساب کنید اما در ماه‌های گذشته برخی از مشتریان اعلام کردند که بانک از آن‌ها برای افتتاح حساب علاوه بر اصل شناسنامه و کارت ملی مدارک دیگری چون اصل سند ملک یا اجاره و کپی آن، گواهی اشتغال نیز می‌خواهند.

این موضوع باعث شد تا در ذهن مردم این شائبه شکل بگیرد که تغییری در شرایط افتتاح حساب ایجاد شده است که پیگیری‌ها نشان داد که تغییری در شرایط افتتاح حساب بانک‌ها صورت نگرفته است و در راستای قانون مبارزه پولشویی، بانک‌ها ملزم به شناسایی دقیق محل سکونت مشتریان خود و اطلاع از تمکن مالی آن‌ها برای اعتبارسنجی هستند که باید مدارکی چون سند ملک یا اجاره‌نامه و گواهی اشتغال را دریافت کنند اما پیش از این بانک‌ها این بند از قانون را رعایت نمی‌کردند که اکنون با تاکیدات بانک مرکزی بر اجرای بندهای قانون مبارزه پولشویی، برخی از بانک‌ها اقدام به اجرای دقیق این موضوع کرده‌اند و به مرور باقی بانک‌ها نیز بر دریافت این مدارک که پیش از این نیز در قانون ملزم به دریافت بودند، اهتمام بیشتری خواهند داشت.

در این زمینه، گزارش‌های میدانی از برخی شعب حاکی از آن است که مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب که در شعب در دید و اطلاع عموم قرار گرفته شامل مدارکی چون کپی شناسنامه تمام صفحات به همراه اصل آن، کپی کارت ملی جدید پشت و رو به همراه اصل آن (یا فیش ثابت کارت ملی)، کپی سند منزل یا قولنامه یا اجاره‌نامه دارای کد رهگیری به همراه اصل آن، در صورت نداشتن تاییدیه پستی از اداره پست و کپی کارت پایان خدمت به همراه اصل ان (ویزه آقایان) است.

البته ممکن است که مدارک درخواستی در شعب و بانک‌های دیگر متغیر و متفاوت باشد اما عمده مدارکی که از متقاضیان برای افتتاح حساب درخواست می‌شود، شامل موارد ذکر شده است.