۰ نفر

درافتتاحیه دومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی مطرح شد؛

توافق ۳.۲ میلیارد یورویی سازندگان ایرانی و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس/ بانک‌های بزرگ پیشقدم در تامین مالی پروژه‌های ساخت داخل در صنعت نفت و پتروشیمی

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۵۵
کد خبر: 506284
توافق ۳.۲ میلیارد یورویی سازندگان ایرانی و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس/ بانک‌های بزرگ پیشقدم در تامین مالی پروژه‌های ساخت داخل در صنعت نفت و پتروشیمی

دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با مشارکت بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان، سازنده تجهیزات، پتروشیمی‌ها، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بازار سرمایه با مشارکت بیش از ۲۰۰ سازنده تجهیزات صنعت نفت، شرکت‌های دانش بنیان، صنایع پتروشیمی، بانک‌ها و موسسات تأمین سرمایه آغاز به کار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ابتدای مراسم افتتاحیه این رویداد، علیرضا بلگوری مدیرعامل بانک اقتصاد نوین با اشاره به نقش این بانک در صنعت پتروشیمی گفت: یکی از اصول راهبردی تمام بانک ها به خصوص بانک اقتصادنوین، پیش به سوی برتری بودن و نو شدن‌های پی در پی و افزایش عمر همکاری با طرف های تجاری خود به عنوان یک شریک تجاری و استراتژیک است. انتخاب شرکای تجاری از سیاست‌های همگرا با سیاست های کلان اقتصاد و توسعه کشور در تامین زیرساختهای ملی و صنایع ارزآور و حمایت از اشتغال است.

وی ادامه داد: بانک اقتصاد ‌نوین، با هدف حمایت از تولید داخل در برابر تحریم‌های ظالمانه نقش فعالی در صنعت پتروشیمی داشته است و نگاه این بانک در ‌همکاری با این صنعت به شرکت‌های پتروشیمی به عنوان یک شریک استراتژیک است.‌

بلگوری خاطرنشان کرد: در بیش از یک سال گذشته، بیشترین تامین مالی بانک اقتصاد نوین در صنایع مرتبط با نفت و گاز و ‌پتروشیمی بوده که در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است و این بانک با هدایت بخش قابل توجهی از نقدینگی خود ‌به سمت تولید، نقش خود را در خصوص تقویت اقتصاد درون زا و هم از طربق حمایت از صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی که نقش بالایی در ارزآوری دارند، برای کشور انجام داده است.‌

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در ادامه تصریح کرد: بانک اقتصادنوین در اصول راهبردی خود با شرکای تجاری سه اصل اساسی را مدنظر قرار داده است و به دنبال تکمیل زنجیره های ارزشمند و پایدار در این شراکت بوده است.سرمایه انسانی، فناوری اطلاعات و فرایند کسب و کار ضامن بقای تعاملات تجاری بانک اقتصادنوین در مواجه با شرکای تجاری آن است و براین اساس، این بانک با بیش از یک دهه تخصصی سازی صنایع مختلف در مفهوم بانکداری شرکتی دفاتر ویژه و تخصصی را با حضور همکاران متخصص و کارآمد راه اندازی کرده است.

c973f991-7db9-4323-90e7-98417b7c643f

وی اظهار داشت: با آموزش و تربیت نیروی انسانی توانسته است که سرمایه ارزشمند را برای مشاوره و ارتباط با شرکای تجاری خود بوجود آورد. در مسیر نوآوری وخلق ارزش برای شرکای تجاری ، بانک اقتصادنوین تلاش دارد تا فناوری های مرتبط در حلقه یک زنجیره تامین با ارزش رشد و توسعه دهد و در این مسیر اولویت با صنایع پایش ومولد در تولید و توسعه کشور همچون صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی است.

رییس انجمن سازندگان تجیهزات صنعت نفت ایران: توافق ۳.۲ میلیارد یورویی سازندگان ایرانی و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس

در ادامه مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، سعید محمدپوررییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در طول یک سال گذشته(از نمایشگاه قبلی تا به امروز) تکنولوژی ها به دو دسته تقسیم شده است تکنولوژی سبز و قرمز. امروز قاطعانه می‌گوییم که در شرایط فعلی ۸۰ تا ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های صنایع نفت،گاز،پالایشی و پتروشیمی توسط سازندگان و شرکت های دانش بنیان ایرانی در داخل کشور طراحی و ساخت شده است.یکی از مسایلی که باید به ان توجه کنیم عمرساخت هر محصول است و در این محصول چقدر داخلی سازی انجام شده است. هم اکنون بومی سازی و ایرانی سازی کالا و تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در قالب ده گروه کالایی پرمصرف برنامه ریزی و کارگروه‌های بومی سازی آنها با مشارکت سازمان‌ها، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و با حمایت ویژه هلدینگ خلیج فارس تشکیل شده است.

محمدپور افزود: ۱۵ درصد تجهیزات و کالاهایی که از خارج کشور وارد می شود و امکان بومی سازی آن‌ها وجود ندارد، ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش ارزی پروژه‌های صنعت نفت را تشکیل می دهد و در شرایط فعلی پتانسیل قابل قبولی برای بومی سازی وایرانی سازی کالا و تجهیزات در داخل فراهم شده که مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های ایرانی تقویت تقاضا است.

وی تاکید کرد: با حمایت معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری، هلدینگ خلیج فارس و بانک‌ها، عرضه رشد کرده است اما اگر طرح و پروژه در کشور بوجود نیاید، 85 درصد ظرفیت داخلی سازی قطعات و تجهیزات بسیار شکننده خواهد بود. باید تقاضا ایجاد شود. چنانچه تقاضا در قالب طراحی ارائه پروژه‌های جدید در صنعت نفت تحریک نشود شاهد مهاجرت گسترده شرکت‌ها دانش‌بنیان ایرانی خارج کشور خواهیم بود.

محمدپور با اشاره به تشکیل کارگروه مشترکی بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای بومی‌سازی کالا و تجهیزات در طرح ها و مجتمع‌های پتروشیمی بیان کرد: امشب درحاشیه نمایشگاه، تفاهمنامه به ارزش سه میلیارد و دویست میلیون یورو بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس امضا می‌شود که با امضای و اجرای این تفاهم نامه،۶۰ درصد ظرفیت سازندگان شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ساخت تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به کار گرفته خواهد شد.

مدیرعامل بانک ملت: تامین مالی 20 میلیارد دلاری بانک ملت در بخش ارزی پتروشیمی

محمد بیگدلی در ادامه آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل گفت: از مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های پتروشیمی تشکر می‌کنیم که نقش تعیین کننده ای در مقاومت و عبوراز جنگ اقتصادی در کشور داشته اند. صنعت پتروشیمی یک صنعت استراتژیک است که اهمیت آن برای کشور پس از صنایع غذایی و صنعت خودرو در دنیا سومین صنعت بزرگ محسوب می‌شود و رتبه نخست در صادرات غیرنفتی کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

02284deb-ca25-469b-b158-8b0dd6086da7

مدیرعامل بانک ملت تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در سال 98، 15 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته است و با توجه به شرایط تحریم‌ها این بهترین خدمت برای کشور بوده است. برای محصولات پتروشیمی در مقایسه با نفت وسایر فرآوده‌های نفتی 4الی 5 برابر تقاضا وجود دارد. همچنین بالاترین ارزش افزوده و خلق ارزش در مجموع صنایع نفت، تنوع محصولات پتروشیمی و تامین مواد اولیه هزاران کارگاه و تولیدکنندگان صنایع مختلف، توسط پتروشیمی‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: آینده صنعت نفت وانرژی در صنعت پتروشیمی نهفته است وباید به سمت توسعه صنعت پتروشیمی درکشور پیش رویم.این کار توسط متولیان امر صنعت پتروشیمی و بانک‌ها به عنوان تامین کننده مالی برای رشد و توسعه این صنعت در کشور این ضرورت را ایجاد می‌کند که همت کنیم وصنعت پتروشیمی را درکشور رونق دهیم ودر کل جهان نیز توسعه دهیم وسهم کشور را در دنیا ارتقا دهیم.توجه و نگاه ویژه به صنعت پتروشیمی کشور یکی از مصادیق اقتصادمقاومتی است.

 

بیگدلی خاطر نشان کرد: بهترین کار برای جهش تولید، حمایت از صنعت پتروشیمی کشور است. نتایج فعال سازی پتانسیل های موجود در صنعت استراتژِیک انرژی خصوصا پالایشی و پتروشیمی باعث شده که امروز 120 میلیون لیتر بنزین درکشور تولید شود ودر بخش پتروشیمی نیز سالیانه صد میلیون تن به تولید برسیم که معنای واقعی جهش تولید در صنعت کشور است.

مدیرعامل بانک ملت یکی از افتخارات نظام بانکی کشور و بویژه بانک ملت را تامین کننده مالی پتروشیمی های کشور دانست و افزود: بانک ملت که در زمانی از سوی فعالان این صنعت به عنوان بانک انرژی نام گرفت، در بخش ارز بیش از 20 میلیارد دلار در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی تامین مالی کرده است.علی رغم تمرکز صنعت پتروشیمی کشور، متاسفانه سهم ایران از عرضه جهانی محصولات پتروشیمی در سال 2019،فقط سه درصد بود و ما رتبه 12 را دراختیار داشتیم. لذا برای ارتقا رتبه جهانی نیازمند تدوین برنامه میان مدت و بلندمدت برای توسعه وافزایش سهم تولیدات پتروشیمی با کمک بانک ها هستیم.

وی در پایان بیان کرد: بانک ملت به عنوان یک بانک بزرگ هم تجربه فعالیت و تامین مالی در حوزه پتروشیمی وانرژی کشور را دارد و هم توان مالی بسیار بالایی دارد، لذا امادگی خود را در حمایت از صنعت پتروشیمی کشور و ساخت داخل را اعلام می‌کنم.

مدیرعامل بانک صادرات: برای تامین افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور آماده‌ایم

حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات گفت: کشور ایران در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دارای مزیت رقابت بسیار بالایی هستیم. قطع وابستگی کشور به نفت به معنای حذف آن از اقتصاد نیست بلکه به معنای تکمیل ارزش افزوده ‌محصولات پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده از نفت است. در این راه نه تنها نباید به دنبال ایجاد ارزش افزوده از ‌نفت باشیم، بلکه باید از فروش گاز خام و حتی اتیلن و نظایر آن هم خودداری کنیم و این ماموریت بزرگی است که بر عهده همه ‌ماست تا تولید ناخالص داخلی را با سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی افزایش دهیم.‌

ed61d389-25c7-490e-a329-18e1704cc949

مدیرعامل بانک صادرات در ادامه افزود: قرار بود در سال 1400 از مهمترین رقیب خود در منطقه در صنعت ‌پتروشیمی جلوتر باشیم، اما  در حال حاضر با حجم تولید فعلی محصولات پتروشیمی، نزدیک 40 میلیون تن از رقیب عقب هستیم. برای اینکه به کشورهای نظیر خودمان برسیم، نزدیک به 500 الی 600 میلیارد دلار باید تولید ناخالص داخلی داشته باشیم که بیش از 150یا 200 میلیارد دلار آن باید در حوزه پتروشیمی باشد. برای جبران عقب افتادگی، ‌حداقل باید  25 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی اضافه شود.

وی ضمن تبریک کسب رتبه‌ نخست توسط هلدینگ خلیج فارس درهمایش معرفی 100شرکت برتر گفت: شرکت بزرگی مانند هلدینگ خلیج فارس و سایر ‌شرکت‌ها در بالادست برای افزایش ظرفیت به میدان بیایند. بانک‌های کشور نیز امروز بیش از 60 میلیارد دلار منابع ارزی در ‌اختیار قرار دارند، با تخصیص حداقل ده درصد از این منابع به صنعت پتروشیمی نقش مهمی در این حرکت ایفا کنند.‌

مدیرعامل بانک صادرات خاطر نشان کرد: تولید این حجم از کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی در کشور امروز مایه افتخار است و ‌از سوی دیگر شرکت‌های داخلی متوسط و کوچک و بزرگ با کمک صندوق نورآوری و شکوفایی  نقش مهمی را در تکمیل ‌زنجیره محصولات در صنعت پتروشیمی بر عهده دارند و ما نیز به عنوان بانک به دنبال تعریف کار برای تامین مالی هستیم.‌

مدیرعامل بانک تجارت: بانک تجارت در این رویداد 200 هزار میلیارد تفاهم نامه امضا می‌کند

مدیرعامل بانک تجارت نیز در این رویداد با تبریک کسب رتبه‌های برتر هلدینگ خلیج فارس در رده‌بندی ‌IMI-100‎، انتخاب این ‌شرکت به عنوان شرکت برتر ایران را مایه افتخار برای همه شرکت‌ها دانست و گفت: ترکیب شرکت‌های دانش بنیان، سازندگان ‌داخلی و همچنین بانک‌ها در این رویداد با یکدیگر ثمرات بسیار خوبی برای صنعت می‌تواند داشته باشد واز سوی دیگر اینکه ‌امروز بیش از 85 درصد از صنعت پتروشیمی در ایران، بومی‌سازی شده خبر بسیار خوبی است.‌

75017714-8887-488a-baf0-17b4c21c2bd8

رضا دولت آبادی با بیان اینکه تامین مالی یکی از بزرگترین دغدغه‌های تولید کنندگان است، اظهار داشت: شرکت‌های پتروشیمی ‌برای تامین مالی یک شرایط خاص و ویژه تری دارند، از یک سو حجم سرمایه‌گذاری بسیار زیاد است و قابل مقایسه با بقیه ‌صنایع نیست، موضوع دوم عدم دسترسی به فاینانس است و موضوع سوم هم تنوع  خدماتی است که این صنعت در موضوع ‌تامین مالی نیاز دارد و ما باید برای آن یک سبد خدمت تعریف کنیم.‌

وی تصریح کرد: ما به عنوان بانک تجارت، تمام قد در این صنعت حضور داریم و در این رویداد چند طرح و خدمت را رونمایی ‌خواهیم کرد و هم دویست هزار میلیارد تفاهم‌نامه امضا خواهیم کرد.‌