۰ نفر

اندیشکده آتلانتیک؛

تحریم بانک مرکزی اصلی‌ترین مساله در مذاکرات آتی است

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۲۲
کد خبر: 506072
تحریم بانک مرکزی اصلی‌ترین مساله در مذاکرات آتی است

با تحریم بانک مرکزی ذیل عنوان حمایت مالی از تروریسم از سوی دولت ترامپ، رفع تحریم از این نهاد دشوارتر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اندیشکده آتلانتیک در مقاله ای با اشاره به تحریم بسیاری از نهادهای اقتصادی ایران نظیر بانک مرکزی در دوران ریاست جمهوری ترامپ نوشت: در راستای فشار حداکثری، دولت ترامپ بانک مرکزی ایران را با تگ تحریمی تروریسم تحریم کرد که این مساله شرایط را برای دولت بایدن در رفع تحریم ها پیچیده می کند. رهبران ایران خواهان آن هستند که دولت بایدن تحریم هایی که بنگاه های تجاری ایران را از تجارت آزادانه با جهان منع می کنند، بردارد.  

در دوره ترامپ همه بخش های اقتصادی ایران با عناوین مختلف تحریم شدند تا اقتصاد ایران منزوی شود. کشتیرانی ایران، شرکت ملی نفت، بانک مرکزی، شرکت های معدنی، بانک ها و شرکت های فولادی از جمله مهم ترین شرکت های تحریم شده بودند. حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام این سوال مطرح است که سرنوشت نهادهای تحریم شده تحت عنوان ارتباط با تروریسم چه خواهد بود. مهم ترین تحریم ضد ایران تحریم بانک مرکزی ایران به عنوان قطب اصلی بانکی و تبادلات ارزی این کشور خواهد بود و احتمالا ایران تا زمانی که تحریم بانک مرکزی رفع نشود، به اجرای کامل تعهدات برجامی اش باز نخواهد گشت.  

با توجه به اختلاف نظر آمریکا و ایران بر سر مسایل منطقه ای، دولت بایدن به دنبال استفاده از اهرم برجام به عنوان سکویی برای مذاکرات بعدی خواهد بود و همین مساله احیای کامل برجام را دشوارتر و طولانی تر خواهد ساخت.  

به گفته برخی منابع، دولت بایدن در حال بررسی گزینه های متعددی برای احیای برجام است که یکی از محتمل ترین آن ها ارایه یک برنامه زمان بندی شده گام به گام است که در آن ایران و آمریکا متعهد می شوند گام های کوچک را برای بازگرداندن شرایط به تعهدات کامل برجامی به طور همزمان انجام دهند البته پیش از آن شماری از سیاست مداران جمهوری خواه آمریکا خواهان تداوم فشار حداکثری تا زمان رسیدن به یک توافق جامع تر شده بودند.