۰ نفر

با حذف دفترچه بیمه صورت می‌گیرد؛

ارائه خدمات درمانی با کارت ملی

۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۱۱
کد خبر: 505095
ارائه خدمات درمانی با کارت ملی

دفترچه بیمه درمانی تامین اجتماعی کم کم برچیده می‌شود. از اول اسفندماه برای دریافت خدمات درمانی نیاز به این دفترچه‌های کاغذی نیست که بیش از نیم قرن همراه بیمه شده ها بود و گاهی به آن دسته چک درمانی می گفتند. تا یک هفته آینده، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی برای دریافت خدمات درمانی تنها نیاز به ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین؛ آنطور که مسئولان تامین اجتماعی گفته اند از اول اسفندماه آینده دیگر نیازی به ارائه دفترچه بیمه درمانی برای دریافت خدمات نیست. فقط کافی است کارت ملی بیمه شده ارائه شود تا با کنترل سوابق بیمه ای او، ارائه خدمات به بیمه شده مسیر شود. این اتفاقی است که دست کم از 10 سال پیش تاکنون سازمان تامین اجتماعی در پی آن بوده و امسال محقق شده است.

در این رابطه مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: فرد بیمه شده در صورت نداشتن کارت ملی، می‌تواند با ارائه شماره شناسنامه و شماره ملی از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند شود.

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: از اول اسفند به بعد بیمه شدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آن‌ها به پایان می‌رسد، نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند و می‌توانند با ارائه کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی بخش دیگر صحبت‌هایش را به اتباع خارجی که کد ملی ندارند، اختصاص داد و گفت: روی جلد دفترچه اتباع خارجی کد ۱۰ رقمی وجود دارد و بیمه شدگان با ارائه این کد می‌توانند از خدمات تأمین اجتماعی استفاده کنند.

سوابق بیمه ای خود را کنترل کنید

پیش از این هم مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌ای جزییات حذف دفترچه درمانی را از ابتدای اسفند ماه به همه واحدهای اجرایی ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرده بود.

با توجه به فراهم شدن امکان ارایه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...) در بستر الکترونیک برای همه پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، با صدور این بخشنامه، چاپ دفترچه‌های درمانی جدید از اول اسفند ماه سال ۱۳۹۹ متوقف می شود.

براساس این بخشنامه، از اول اسفند سال‌ ۱۳۹۹ صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی متوقف و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می‌توانند با ارایه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شده و در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارایه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

در این بخشنامه همچنین مطرح شده است، همه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند. تمامی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی نیز می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.

روش ۱: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش ۲: شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴* ، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش ۳: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴* ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش ۴: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش ۵: شماره‌گیری #۱۶۶۶* ، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کنند.

اجرای طرح حذف دفترچه در سراسر کشور

آنطور که از استانهای مختلف خبر می رسد طرح حذف دفترچه تامین اجتماعی در سراسر کشور به مرحله اجرای قطعی رسیده است.

از جمله از استان همدان خبر می رسد اجرای این طرح از آغاز اسفندماه قطعی است. در این باره شهناز حمزه لویی، مدیرکل  تامین اجتماعی استان همدان در گفتگویی با اعلام خبر فوق افزود: برای کاهش و حذف هزینه زیاد چاب دفترچه‌های درمانی، ارتقای خدمات درمانی، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و صرفه جویی در وقت مردم، از ابتدای اسفند ماه سالجاری، تامین اجتماعی دفترچه درمانی صادر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تا چند ماه آینده دفترچه‌های درمانی کلا حذف خواهد شد خاطرنشان کرد: در قالب این طرح بیمه شده با ارائه کارت ملی به پزشک مراجعه و بدون نیاز به دفترچه، خدمات مربوطه در داروخانه، بخش‌های پاراکلینیکی، آزمایشگاهی و رادیولوژی را نیز دریافت می‌کند.