۰ نفر

نگاهی به وضعیت بنیادی بانک آینده

۱ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۵۳
کد خبر: 491696
نگاهی به وضعیت بنیادی بانک آینده

بانک آینده در سال 1392 از ادغام بانک تات، مؤسسه اعتباری صالحین و تعاونی توسعه اعتباری آتی تأسیس شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بانک آینده در سال 1392 از ادغام بانک تات، مؤسسه اعتباری صالحین و تعاونی توسعه اعتباری آتی تأسیس شده است. سرمایه این شرکت حدود 1600 میلیارد تومان می‌باشد. این شرکت مالک مجتمع تجاری ایران مال می‌باشد که بنا بر گزارش و ارزیابی‌های صورت گرفته توسط خود شرکت ارزشی بالغ بر 118 هزار میلیارد تومان دارد. همچنین بهای تمام شده این مجتمع نیز حدود 33 هزار میلیارد تومان بوده است.

001

 

جهت مشاهده تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بازار سهام به وبسایت باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه نمایید.

این شرکت در 6 ماهه اول سال مالی 99 زیانی بالغ بر 3700 میلیارد تومان داشته و در مجموع حدود 17 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، که با توجه به ساختار ترازنامه شرکت مشمول ماده 141 (قانون ورشکستگی) می‌شود. با توجه به وضعیت دارایی‌ها، بانک آینده برای خروج از این ماده قانون تجارت چند سناریو می‌تواند پیش رو داشته باشد. اولین سناریوی ممکن افزایش سرمایه از محل‌های مختلف است، که طبق آخرین اطلاع‌رسانی خود بانک تا سقف 35 هزار میلیارد تومان، شامل حداکثر 25 هزار میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و 5  تا 10 هزار میلیارد تومان از محل آورده نقدی در دستور کار قرار دارد. البته لازم به ذکر است که این بانک از منابع و دارایی‌های دیگر خود نیز توانایی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را دارد، که در مجموع طبق برآوردهای صورت گرفته بانک آینده با توجه به رقم بالای زیان انباشته خود باید حداقل 2103 درصد افزایش سرمایه داشته باشد. دومین سناریوی پیش‌رو بر اساس آخرین مزایده مبنی بر فروش مجتمع تجاری ایران مال با رقم پایه 85 هزار میلیارد تومان می‌باشد. درصورتی که این مزایده صورت پذیرد، از محل فروش ایران مال شرکت سودی بالغ بر 52 هزار میلیارد تومان خواهد ساخت. به عبارت دیگر به ازای هر سهم می‌تواند فقط از این محل سودی بالغ بر 3300 تومان داشته باشد؛ که با توجه به متدهای ارزش‌گذاری موجود، ارزش ریالی 8500 تا 10000 تومان به ازای هر سهم خواهد داشت.

002

همچنین این بانک به منظور تسویه تسهیلات معوقه اقدام به تملک دارایی طرف‌های مقابل با توجه به ارزش تسهیلات مربوطه کرده است، که به تفکیک در جدول زیر آورده شده است. با توجه به نوع و آینده خوب این شرکت‌های تملیکی انتظار بر این است، که بازدهی این شرکت‌ها در سال‌های آتی مناسب بوده که در مجموع می‌تواند منجر به افزایش ارزش خالص دارایی‌های شرکت گردد.

003

در نهایت با توجه به مطالب عنوان شده ارزش خالص دارایی های این بانک به ازای هر سهم حدوداً در بازه 11 تا 12 هزار تومان است.

برای مطالعه نکات تحلیلی و اخبار بازار بورس به صفحه اینستاگرام کارگزاری مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین تحلیل مراجعه کنید. 

004