۰ نفر

از سوی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی انجام شد؛

تشریح فرآیند انتصابات در شستا

۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۰:۰۴
کد خبر: 478598
تشریح فرآیند انتصابات در شستا

محمد رضوانی‌فر، با تشریح فرآیند انتصابات در شستا، گفت: شفافیتی که امروز در شستا به وجود آمده نه تنها در گذشته وجود نداشت بلکه در حال حاضر در هیچ کدام از هلدینگ‌های چند رشته ای کشور هم وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد رضوانی فر با اشاره به راه اندازی سامانه مشخصات اعضای هیات مدیره شرکت‌های تابعه شستا توضیح داد: پس از قبول مسئولیت توسط شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شفافیت در تمام تصمیم‌گیری‌ها حاکم شد و در حال حاضر تمامی اساسنامه‌ها و انتصابات اعضای هیات مدیره شرکت‌های زیرمجموعه شستا در سایت بارگذاری شده و در مجموعه‌ای که این اطلاعات بارگذاری شود، دسترسی همه به لیست اعضای هیات مدیره امکانپذیر است.

وی با اشاره به انتقادهایی که از شستا و انتصابات این هلدینگ شده است، توضیح داد: انتقاد خوب است و می تواند سازنده باشد، با این حال باید در نظر داشته باشیم که اگر امروز شستا نقد می شود به دلیل سیاست‌هایی است که در راستای شفافیت انجام شده و این سیاست‌ها قابلیت نقدشوندگی به شستا داده و این اتفاق خوبی است. در مواردی که اسناد آن هم موجود است دیده شده که در سال‌های گذشته بیش از200 نفر شبانه با یک برگ نامه منصوب شدند و هیچ اطلاعاتی از آن موجود نیست. بدیهی است به دلیل عدم شفافیت انتقادی هم صورت نگرفته است.

مدیرعامل شستا افزود: انتصابات بر اساس توانمندی، جوانگرایی و تجربه افراد انجام شده و بحث قرمز و آبی نداریم به همین دلیل از همه طیف‌های فکری و سیاسی در ترکیب هیات مدیره شرکت‌های زیرمجموعه استفاده کرده‌ایم.

رضوانی‌فر با بیان اینکه عملکرد مناسب شستا در پی انتصاب‌های مناسب و دقیق به دست آمده است، گفت: سود شستا در شش ماهه اول سال نسبت به سال گذشته دو برابر بوده و تعداد شرکت‌های زیان‌ده از ۴۰ به ۶ شرکت تقلیل یافته و تمامی این اقدامات مستلزم تصمیماتی بوده که اعضای هیات مدیره شرکت‌ها اتخاذ کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت: در دوره اخیر هیچ انتصابی انجام نشده که مدارک و مستندات آن وجود نداشته باشد. همچنین در ۷۵ درصد انتصابات مدرک اعضای هیات مدیره کارشناسی ارشد و دکتری بوده درحالی‌که در گذشته این آمار کمتر از ۵۰ درصد بوده است.

به گفته رضوانی‌فر، میانگین سنی انتصابات از ۵۶ به ۴۳ سال کاهش پیدا کرده درحالی‌که در دوره‌های قبل ۲۴ درصد انتصابات، افراد بالای ۶۰ سال بوده‌اند اما امروز فقط ۲.۵ درصد بالای ۶۰ سال سن دارند.

وی در خصوص فرآیند انتصابات نیز، گفت: در مجموعه شستا از تمامی ظرفیت‌های افراد استفاده خواهیم کرد و محدودیتی برای ورودی‌های جدید نداریم به طوری که همه افراد می‌توانند خودشان را کاندیدا کنند.

مدیرعامل شستا از راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت درخواست و رزومه متقاضیان خبر داد و تصریح کرد: این سامانه هم‌اکنون در شستا فعالیت است و بر اساس آئین‌نامه‌های موجود، افرادی که برای حضور در هیات مدیره اعلام آمادگی می‌کنند، باید رزومه خود را در این سامانه بارگذاری کنند که این شامل تحصیلات مرتبط، دانشگاهی که فارغ‌التحصیل شده‌اند، سوابق کاری و … می‌شود و در نهایت پس از بررسی، یک امتیاز به فرد و امتیازی نیز برای شرکت مورد نظر در نظر گرفته می‌شود و اگر نمره فردی از شرکت بالاتر باشد، متقاضی انتخاب می‌شود. همچنین براساس بالاترین امتیازها، مناسب‌ترین گزینه‌ها با دریافت برنامه کاری وارد کمیته انتصابات هلدینگ‌ها می‌شوند و بر حسب مستندات، برای آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

رضوانی‌فر، گفت: آنچه مبنای تصمیم‌گیری برای خروج یا باقی ماندن افراد در مجموعه هیات مدیره است، ارزیابی عملکرد مدیران است که در قالب کارنامه برای آنها صادر می‌شود. ما نمی‌خواهیم فردی را به دلیل متفاوت بودن سلیقه کنار بگذاریم و باید سعه‌صدر و نگاه بلندتر و جامع‌نگری داشته باشیم که در چنین شرایطی، قدرت تعامل بالاتر خواهد رفت. آنچه هنر است، ایجاد هماهنگی برای دست یافتن به نتیجه است.

مدیرعامل شستا با اشاره به اینکه نگاه ما به اداره شستا یک نگاه ملی است، گفت: استفاده از جوانان که بر اساس منویات رهبری انجام شده، نه تنها باید حمایت شود بلکه باید تقدیر و تشکر نیز صورت گیرد و ما باید از طیف‌های مختلف در حوزه مدیریت بهره‌مند شویم.

مدیرعامل شستا، گفت: شفافیت را مترادف بازدهی و کارآیی بیشتر می‌دانیم و از اطلاعات در چارچوب کمک به خود و ایفای تعهدات از سهام‌داران تا بازنشستگان و مستمری‌بگیران که امانتدار آنها هستیم، استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: انتصاب زنان در دوره فعلی نسبت به گذشته سه برابر شده و انتصاب برادران اهل سنت نیز ۴.۵ برابر شده است. این مسیر را ادامه می‌دهیم و از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها استفاده خواهیم کرد.

رضوانی‌فر بیان کرد: سود خالص هلدینگ‌های تابعه شستا در ۶ ماهه اول سال ۹۸، ۹,۲۰۰ میلیارد تومان بوده که این سود در ۶ ماهه امسال به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است به طوری که جهش معناداری در سود خالص شرکت‌های زیرمجموعه رخ داده است.

مدیرعامل شستا با اشاره به اینکه وقتی یک کالبد را معلول می نامیم که از بخشی از ظرفیت های فیزیکی و ذهنی‌اش نتواند استفاده کند، گفت: اینکه در هردوره مدیریتی خط کش بگذاریم و عده ای از افراد را به علت تفاوت در سلیقه شان کنار بگذاریم کالبد شرکت‌ها دچار معلولیت می شود. یک جامع نگری و نگاه بلندتر و قدرت تعامل بالاتری نیاز است. با تدبیر دکتر شریعتمداری این امکان فراهم شده از همه ظرفیت ها جدای از جهت گیری های سیاسی شان استفاده کنیم.

رضوانی فر ادامه داد: یک زمانی عصر کشاورزی و طلای سبز، طلای سیاه، طلای سرخ و .... بود اما امروز عصر طلای بی رنگ و سرمایه انسانی است. روی سرمایه انسانی رنگ نگذاریم و اجازه دهیم فارغ از جنسیت، جغرافیای تولد و ... امکان بهره برداری از سرمایه نیروی انسانی برای همه مجموعه ها فراهم باشد.

به گفته وی انتصاب بانوان در این دوره سه برابرِ گذشته است؛ هرچند مطلوب نیست. به کارگیری برادران اهل سنت نیز نسبت به گذشته  4.5 برابر شده است. بنابراین این مسیر را ادامه خواهیم داد و از همه ظرفیت ها  و توانمندی ها استفاده و با هیچ کس درباره علمکردش در اداره بنگاه ها تعارف نخواهیم کرد. هردوره ای ناپاکدستی و عدم توانمندی افراد مشخص شود حتما درباره اش تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: سود تجمیعی هولدینگ های تابعه در شش ماهه سال ۹۸ حدود ۹۲۰۰ میلیارد تومان بود که در شش ماهه اول سال ۹۹ به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده و جهش معناداری در سود خالص اتفاق افتاده و سود خالص 4.5 برابر شده است.