۰ نفر

تا شهریورماه؛

بانک‌ها چقدر وام ازدواج پرداخت کردند؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۵
کد خبر: 464348
بانک‌ها چقدر وام ازدواج پرداخت کردند؟

میر محمد صادقی گفت:از ابتدای سال تا ۱۱ شهریور ۳۳۸ هزار نفر تسهیلات ازدواج دریافت کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی اصغر میر محمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن کارگران، حقوق بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید، خانوار‌های بالای ۵ نفر افراد تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و زنان سرپرست خوانوار هستند که میتوانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

میر محمد صادقی بیان کرد: با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا کلیه مشمولان و ضامن‌های آن‌ها که تا تاریخ اول اسفند ۹۸ تا پایان اجرای طرح چک برگشتی داشته باشند این گونه چک‌ها مانع از دریافت وام ودیعه مسکن نمی‌شود.

این مقام مسول اظهار کرد: تا کنون تمام کسانی که در این طرح ثبت نام کرده اند و اطلاعات آن‌ها پایش شده است تا پایان شهریور به آن‌ها این وام پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: مبلغ وام ودیعه در تهران ۵۰ میلیون در ۸ کلانشهر اصفهان، تبریز، کرج، کرمانشاه، شیراز، مشهد، قم و اهواز ۳۰ میلیون و سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون دریافت خواهند که به دوشکل میتوانند باز پرداخت داشته باشند اولین روش بازپرداخت وام با سود ۱۳ درصد با سر رسید یک ساله یعنی ۱۲ قسط معادل سود آن را پرداخت می‌کنند که برای تهران ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان و در پایان یک سال می‌توانند یک جا تسویه کنند که اگر متقاضی با بانک عامل به تفاهم برسند می‌توانند مابقی مبلغ پرداختی را در ۳۶ قسظ با سود ۱۳ درصد پرداخت کنند.

وی ادامه داد: روش دیگر بازپرداخت این وام‌ها نرخ سود ۱۲ درصد با باز پرداخت ۳۶ ماهه برای تسهیلات ۳۰ میلیون و برای ۵۰ میلیون ۶۰ ماهه خواهد بود.

میر محمد صادقی در خصوص وام ازدواج گفت: امسال تا ۱۱ شهریور ۳۳۸ هزار نفر تسهیلات دریافت کرده اند که چیزی حدود ۱۷ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و به بانک‌ها تاکید کرده ایم که وام ازدواج را در اولویت خود قرار دهند.

وی ادامه داد: در قانون امسال مقرر شده است که تسهیلات با مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۷ ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته به متقاضیان وام داده می‌شود. ضامن‌ها بیش از یک سوم نمی‌توانند کسر از حقوق داشته باشند که بعضی از ضامن‌ها این شرایط را ندارند و متقاضی باید یک ضامن دیگر را بیاورد.

این مقام مسول گفت: ما سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار وام قرض الحسنه میدهیم که تا پایان شهریور به ۴۵۰ وام می‌رسد با این وجود که مبالغ وام‌ها افزایش یافته است، ولی پرداخت‌ها کم نشده است.

وی ادامه داد: برای شکایات مردم از بانک‌ها اداره‌ای با عنوان اداره شکایات داریم که مردم میتوانند برای بررسی شکایات خود با شماره‌ها ۶۴۴۶۳۰۰۸ و ۶۶۴۶۳۰۰۹ و ۶۴۴۶۳۴۶۸ است که می‌توانند با این شماره‌ها تماس بگیرند و شکایات خود را ثبت کنند تا در اسرع وقت بررسی شود.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در سال‌های گذشته یارانه را هم به عنوان ضمانت قبول می‌کردیم، ولی به مشکلاتی مثل ازدواج کردن افراد تحت تکفل یارانه بگیر برخورد کردیم، همچنین مبلغ اقساط در حال حاضر بالا رفته است و یارانه کفاف ضمانت قسط وام‌های فعلی را نمی‌دهد.