۰ نفر

نایب رییس هیات ‌مدیره بانک صادرات ایران تشریح کرد:

حمایت ویژه بانک صادرات از صنایع پیشران در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز

۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۲
کد خبر: 460946
حمایت ویژه بانک صادرات از صنایع پیشران در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز

​نایب رییس هیات مدیره بانک صادرات ایران گفت: اعطای تسهیلات و تعهدات به صنایع بزرگ و اثرگذار به ویژه شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و سازندگان تجهیزات صنایع نفت و گاز از اولویت ویژه در بانک صادرات ایران برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین، امیر یوسفیان در تشریح روند حمایت این بانک از صنایع بزرگ و اثرگذار به ویژه شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و سازندگان تجهیزات صنایع نفت و گاز گفت: با توجه به محدودیت منابع نظام بانکی، اعطای تسهیلات و تعهدات به این صنایع، از اولویت ویژه‌ای در بانک صادرات ایران برخوردار است چرا که اعطای تسهیلات به این واحدها همانند یک دومینوی مثبت موجب حرکت و رونق در سایر مجموعه‌های اقتصادی می‌شود.

وی افزود: بانک صادرات ایران به همین منظور از سال گذشته به صورت جدی وارد همکاری با صنایع پتروشیمی شده که انعقاد تفاهم‌نامه ۲۵ هزار میلیارد ریالی با انجمن سازندگان تجهیزات صنایع نفت (استصنا) و تفاهم‌نامه حدود ۷۵ هزار میلیارد ریالی با چند هلدینگ پتروشیمی، نویدبخش همت بزرگ بانک صادرات ایران در این بخش‌ها است.

یوسفیان تاکید کرد: برای اولین بار در نظام بانکی، توانسته‌ایم در قالب طرح طراوت، «توسعه» اعتبارات اسنادی ریالی را به منظور اجرای پروژه‌های بزرگ پتروشیمی عملیاتی کنیم. این محصول نوین بانک صادرات ایران است که مورد استقبال مجریان و سرمایه‌گذاران طرح‌های بزرگ و متوسط در بخش پتروشیمی قرار گرفته است.

یوسفیان اظهار داشت: در این روش اعتبارات اسنادی ریالی با سررسید حداکثر ۱۸ ماهه بابت اجرای پروژه به نفع پیمانکاران (بر اساس صورت وضعیت تایید شده) و برای سازندگان ماشین‌آلات و تجهیزات بر اساس فاکتور صادر می‌شود و در سایر شعب بانک صادرات ایران با ساده‌ترین روش و بدون ضامن قابل تنزیل است.

نایب رییس هیات ‌مدیره بانک صادرات ایران در تشریح مزایای این روش، با اشاره به این که در این مدل، پیمانکار به صورت نقد پول خود را از طریق تنزیل ال سی ریالی دریافت می‌کند، کارفرما ۱۸ ماه بعد متعهد به بازپرداخت مبلغ اعتبار است که در برخی طرح‌ها قابلیت تقسیط این بدهی برای چهار سال نیز وجود دارد، افزود: با این روش هزینه مالی اجرای پروژه کاهش می‌یابد و اطمینان به مصرف صحیح تسهیلات در پروژه بسیار بیشتر می‌شود.

یوسفیان از برگزاری نشست با حضور مدیران ارشد۱۱ پالایشگاه گازی مجموعه پارس جنوبی خبر داد و گفت: توانمندی‌های بانک صادرات ایران برای تامین مالی خرید تجهیزات و قطعات پالایشگاه‌های گازی این مجموعه در قالب اعتبارات اسنادی ریالی بسیار مورد استقبال قرار گرفته که به زودی نهایی و اجرایی خواهد شد و بانک صادرات ایران علاوه بر حمایت مالی از صنایع پتروشیمی، در بخش پالایشگاه‌های گاز نیز ورود خواهد کرد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ به میزان دو برابر سال۹۸، اعتبارات اسنادی ریالی توسط بانک صادرات ایران صادر شود چراکه شبکه بانک صادرات ایران به صورت کامل با روند تامین مالی در قالب طرح طراوت آشنا است و این طرح در بیش از ۵۰۰ شعبه بانک عملیاتی شده و مهمتر اینکه مشتریان بانک که اغلب صنایع پیشران کشور هستند نیز با این شیوه تامین منابع مالی بانک صادرات ایران آشنا بوده و از مزیت‌های آن بهره‌مند شده‌اند.

یوسفیان گفت: بانک صادرات ایران در سال جاری در نظر دارد طرح طراوت را علاوه بر تامین سرمایه ‌درگردش واحدهای تولیدی (طراوت۱) و تامین هزینه‌های ثابت پروژه‌ها، «طراوت توسعه» را نیز در زمینه تولید مسکن اجرایی کند که به زودی در قالب طراوت مسکن، شرایط و ضوابط مربوط به آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.