۰ نفر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد؛

گشایش اقتصادی مجموعه‌ای از طرح‌هاست

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۱۴
کد خبر: 458918
گشایش اقتصادی مجموعه‌ای از طرح‌هاست

رئیس کل بانک مرکزی از برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای نهایی شدن طرح گشایش اقتصادی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آنطور که این روزها حرف از گشایش اقتصادی است و گمانه زنی ها در این باره ادامه دارد، امروز رئیس کل بانک مرکزی هم در تکمیل صحبت های اخیر خبر مهمی را مخابره کرد.
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: امروز در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی موضوع  گشایش اقتصادی مطرح می‌شود و موارد کارشناسی آن در دست بررسی، هدف اصلی آن هم مدیریت نقدینگی در بازارهاست.

گشایش اقتصادی مجموعه ای از طرح هاست

همچنین روز گذشته علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره می گوید: زمانی که از گشایش اقتصادی صحبت می‌کنیم، مهم‌ترین گشایش اقتصادی در کشور، سرمایه گذاری است. زمانی که فرصت سرمایه گذاری ایجاد می‌کنیم به معنی ایجاد اشتغال است. سرمایه گذاری باعث زنده و سرپا شدن شرکت‌های موجود می‌شود در این صورت کارکنان شرکت‌ها در معرض بیکاری نیستند.

قرارداد تولید یک میلیون بشکه نفت خام با شرکت اکتشاف و تولیدی داخلی

وی افزود: در هفته‌های آینده قرارداد تولید یک میلیون بشکه نفت خام با ۱۷ شرکت اکتشاف و تولیدی داخلی بسته می‌شود. قبلا قرار بود این قرارداد‌های IPC با شرکای خارجی با سهم کم امضا شود.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: براساس این قرار داد مقرر شده است ظرف مدت چند سال تولید نفت خام ایران یک میلیون بشکه افزایش پیدا کند که این موضوع از بعد از انقلاب بی نظیر است.

آقا محمدی بیان کرد: روش جدید‌ی که بورس ایجاد کرده است، مشارکت شرکت‌ها برای اجرای پروژه‌های خاص است. قرار است پروژه‌های بزرگ مانند پروژه‌های پالایشگاه ها، ساخت هتل‌ها زنجیره‌ای، ساخت کارخانه فولاد و تولید دارو و شرکت‌های دانش بنیان توسط شرکت‌های سهامی عام اجرا شود.

وی گفت: قرار است ظرف مدت ۲ ماه چندین شرکت بزرگ شروع به کار کند که کل صنعت ایران در آن مشارکت می‌کند. به عنوان مثال در منطقه مکران، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، تهران، البرز، سمنان بیش از ۱۰ مگا پروژه‌ آماده اجرا داریم که قرار است با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد اجرا شود که از بازار سرمایه تامین مالی می‌شود. بنده برداشتم این است که گشایش اقتصادی یک بسته است ما باید بتوانیم نرخ رشد اقتصادی را مثبت کنیم.

آقا محمدی گفت: تقریبا تامین مالی تمام پروژه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود. اگر بتوانیم نرخ رشد اقتصادی کشور را مثبت کنیم می‌توانیم نرخ رشد اشتغال را مثبت کنیم و بیکاری را کاهش دهیم.

وی  بیان کرد: به عنوان مثال اگر واکسن کرونای تولید شده در کشور موفق عمل کند و وارد فاز تجاری شود، نیازمند یک شرکت بزرگ برای تولید دارد، در نتیجه  باید از هم اکنون مگا پروژه بزرگی برای تولید واکسن را آماده کنیم.

آقا محمدی افزود: در شرکت‌های خودروسازی حدود ۴ میلیارد دلار واردات در سال داریم که حداقل ۳ میلیارد دلار آن را می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم که این موضوع نیازمند دانش فنی دارد.

وی ادامه داد: بخش زیادی از دانش فنی ساخت خودرو در دانشگاه‌های ما وجود دارد، اما هنوز وارد بخش صنعت نشده است و اگر تامین مالی آن انجام شود نیازمند واردات نخواهیم بود.

این مقام مسئول در پایان گفت: در بخش کشاورزی نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان بازار برای تامین خوراک دام و طیور داریم که جهاد کشاورزی برنامه‌ای تدوین کرده است تا ۲.۲ میلیارد تومان از نیاز داخلی را در کشور تولید شود.