۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

کاهش تورم، کلید کنترل نرخ بهره حقیقی/ حمایت از تولید در دستور کار قرار گیرد

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶
کد خبر: 457451
کاهش تورم، کلید کنترل نرخ بهره حقیقی/ حمایت از تولید در دستور کار قرار گیرد

یک اقتصاددان گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای جلوگیری از منفی شدن نرخ بهره حقیقی، منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد پس باید با حمایت از تولید و تحریک سرمایه‌گذاری از طریق کاهش نرخ تورم نرخ بهره حقیقی را کنترل کنیم.

اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه با منفی شدن شدید نرخ بهره حقیقی گفت: نرخ بهره حقیقی در کشور ما همیشه منفی بوده است اما اگر سیاستگذار به دنبال این است که از منفی بودن آن بکاهد باید بجای افزایش نرخ سپرده به سراغ کاهش نرخ تورم برود.

وی افزود: در کشورهای اروپایی یا ژاپن که نرخ بهره حقیقی مثبت است، نرخ بهره صفر است و این نرخ تورم است که تاثیر اصلی را بر آن می‌گذارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی خود منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود، چون به دنبال آن نرخ سود تسهیلات افزایش می‌یابد و اینگونه به تولید و سرمایه‌گذاری هم ضربه وارد می‌شود.

بغزیان تاکید کرد: اگر این نگرانی وجود دارد که با افزایش بازده در بازار سرمایه در صورتی که نرخ سود افزایش نیابد منابع از بانک‌ها خارج می‌شود باید گفت که سپرده افراد تنها به حساب‌های جاری منتقل می‌شود و همچنان در بانک‌ها می‌ماند حتی اگر صرف خرید سهام در بورس شود.

وی در رابطه با افزایش نرخ سود اوراق بدهی دولتی در حراج‌های هفتگی بانک‌مرکزی گفت: اول باید توجه کرد که این اوراق توسط خود بانک‌ها و موسسات مالی خریداری می‌شود و نه عموم مردم؛ علاوه بر آن وقتی سود این اوراق به 18و19درصد می‌رسد خود این انتظار را در خریدار ایجاد می‌کند که به سمت هر بازار دیگری برود سودی در همین محدوده به دست آورد که منجر به افزایش قیمت‌ها و تورم خواهد شد.

به گفته بغزیان چون دولت به دنبال تامین مالی است چاره‌ای جز فروش اوراق با این نرخ سود را ندارد اما باید توجه کرد در اقتصاد ما که تولیدی نیست، این کار نتیجه‌ای جز افزایش تورم نخواهد داشت.

وی در پایان تاکید کرد: باید به توصیه‌های بانک جهانی برای پایش نرخ بهره حقیقی توجه شود اما نباید این نکته را فراموش کرد که سازوکار امور در اقتصاد ما با کشورهای دیگر جهان متفاوت است و مقدم بر هر چیز، حمایت از تولید باید در دستور کار قرار گیرد.