۰ نفر

در ۱۱ ماهه سال ۹۹؛

رشد ۴۳ درصدی صادرات خشکبار/ چقدر محصولات خوراکی صادر شد؟

۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۳۴
کد خبر: 515301
رشد ۴۳ درصدی صادرات خشکبار/ چقدر محصولات خوراکی صادر شد؟

با وجود اینکه به دلیل شیوع کرونا در سال گذشته، تجارت بین‌المللی آسیب زیادی دید و حجم تجارت در بخش‌های مختلف، افت زیادی کرد، اما صادرات اقلام خوراکی نه تنها کاهش نیافت بلکه روندی روز به افزایش داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در طول سال ۹۹، شیوع ویروس کرونا بخش های مختلف اقتصاد را در جهان و از جمله در ایران تحت تاثیر خود قرار داد و با قرنطینه شدن کشورهای مختلف، تجارت با وقفه چند ماهه مواجه شد و نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز صادرات و واردات روندی کاهشی را در پیش گرفت.

در این میان، کالاهای خوراکی به ویژه در کشورهایی که به طور کامل قرنطینه شده بودند از محصولاتی محسوب می‌شدند که برای نیاز جامعه و ادامه اعمال محدودیت‌ها، تامین آنها حتی به وسیله واردات باید انجام می‌شد.

در این میان، ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل منابع سرشار نه تنها قادر است که نیاز داخلی کالاهای مصرفی خود را تامین کند بلکه می تواند برای مازاد محصولات خود اقدام به صادرات کند به همین دلیل با وجود روند کاهشی صادرات کشور زیر سایه کرونا، اقلام مصرفی و کالاهای خوراکی حتی با رشد اندک، روندی صعودی را طی کردند و بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت می توان به رشد صادرات خشکبار، میوه و تره بار، آبزیان و مواد پروتئینی و شیرینی و شکلات اشاره کرد.

رشد ۴۳ درصدی صادرات خشکبار

صادرات اقلام مختلف خشکبار در ۱۱ ماهه سال ۹۹، حدود ۶۶۳ هـزارتن به ارزش یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار انجام شد که که از نظر ارزشی ۴۳ درصد و از نظر وزنی ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش را نشان می دهـد که در این میان پسته و مغزپسته با ۴۷ درصد، خرما با ۴۱ درصد، کشمش با ۴۱ درصد، بیش از اقلام دیگر افزایش صادرات را تجربه کردند که یکی از عوامل اصلی افزایش صادرات این محصولات رشد تولید آنها در بخش کشاورزی بوده است.

انواع پسته ومغز پسته، خـرما و کشمش به عنوان محصولات اصـلی صـادراتی بخـش کشــاورزی، نه تنها برکل صادرات خشکبار بلکه بر میزان صادرات بخش کشاورزی کشور تاثیرگذار است.

رشد ۲۴ درصدی وزن میوه و تره‌بار

در ۱۱ ماهه سال ۹۹ تولید محصولات زراعی از جمله پیاز، پرتقال و گوجه فرنگی رشد داشتند و از سوی دیگر تقاضای این کالاها در کشور عراق افزایش پیدا کرد، بر همین اساس در این مدت صادرات از نظر ارزشی ۲ درصد کاهش اما از نظـر وزنـی ۲۴ درصـد افـزایش را تجربه کرد.

از سوی دیگر در سالی که گذشت در زمینه میوه و تره بار ضوابط صادراتی جدیدی تعیین شد که تهیه دستورالعمل و شاخص های بسته بندی صادراتی انواع محصولات، رصـد سـالانه این موضوع و پیگیری جهت اجرای صحیح آن توسط سازمان توسعه تجارت ایران از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران از جمله آنها محسوب می شود.

همچنین پیش بینی وضعیت تولیـد، میـزان مصرف داخلی و برنامـه ریـزی هـایی در جهت ارتقای صادرات محصولات از جمله پیشنهاد پرداخت یارانه صادراتی به پیـاز و اختصـاص مشـوق واردات مـوز صرفاً در قبال صادرات سیب درختی از دیگر عوامل رشد صادرات میوه و تره بار تلقی می شود.

رشد یک درصدی صادرات آبزیان، خوراک و محصولات پروتئینی

صادرات گروه محصولات حیوانی در ۱۱ ماهه سال ۹۹ با ارزش ۳۸۹ میلیـون دلار بـه وزن ۳۱۱ هـزار تن شد که یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد. در خصوص دلایـل رشـد صـادرات محصـولات پروتئینی می‌توان به افزایش صادرات گوشت مرغ در اوایل سال جـاری، احشـاء طیور(پـا و پنجـه مـرغ) بـه بازارهـای منطقه و همچنین صادرات روده به اتحادیه اروپا اشاره کرد.

شیرینی و شکلات با ۶ درصد رشد ارزشی

صادرات شیرینی و شکلات در ۱۱ ماهه سال ۹۹ حدود ۴۴۳ هزار تن به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار بود که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۶ درصد و از لحاظ وزنی ۲۱ درصد افزایش داشته است که مـی توان با اتخاذ سیاست های هماهنگ در حوزه مدیریت صادرات غیر نفتی و رفع موانع بنگاه هـای صـادراتی از جمله ورود موقت مواد اولیه به عملکرد های بالاتری دست یافت.

از دلایل افزایش صادرات شیرینی و شکلات، توسعه بازارهای صادراتی از کشورهای همسایه به اتحادیه اروپا، اوراسیا و آفریقا بوده است و از سوی دیگر رشد صادرات به کشورهای مهم اتحادیه اوراسیا از جمله روسیه و قزاقستان با عنایت به تـاثیرات مثبـت موافقتنامـه موقت تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا از دیگر عوامل تاثیر گذار محسوب می شود.

کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال جاری، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.