۰ نفر

در ۱۱ماهه سال۱۳۹۹ صورت گرفت؛

افزایش صادرات ایران به روسیه

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۰۱
کد خبر: 513537
افزایش صادرات ایران به روسیه

جدیدترین ارزیابی‌ها از عملکرد تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا نشان می‌دهد که هر چند آمار صادرات به این منطقه کاهش یافته اما ایرانی‌ها محصولات بیشتری به روس‌ها فروخته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی عملکرد تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا در ۱۱ ماهه سال  ۱۳۹۹ پرداخته و اعلام کرده که آمار چه در صادرات و چه در واردات افت داشته است.

بر اساس این گزارش، کل تجارت مشترک ایران و اوراسیا تا پایان بهمن ماه امسال به عدد ۱.۹ میلیارد دلار رسیده که تنها حدود سه درصد از کل تجارت کشور را تشکیل می‌دهد و این آمار نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، کاهشی حدودا ۹.۴ درصدی را تجربه کرده است.

در حوزه صادرات، ایران به اوراسیا حدود ۲.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۹۳۳ میلیون دلار صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی کاهشی ۱۷ و از نظر ارزشی کاهشی چهار درصدی داشته است. در حوزه واردات نیز ایران ۲.۹ میلیون تن کالا به ارزش حدود یک میلیارد دلار از اوراسیا وارد کرده که از نظر ارزشی کاهشی ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار منتشر شده به تفکیک کشورها عضو اوراسیا نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران در سال جاری به کشورهای ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان کاهش یافته و کل صادرات انجام شده به بلاروس نیز به عدد ۱۷ میلیون دلار رسیده است. به این ترتیب مهم‌ترین عضو این اتحادیه یعنی روسیه به تنهایی ۴۴۸ میلیون دلار از ایران واردات داشته که نزدیک به نیمی از کل صادرات ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهد و نسبت به سال قبل افزایش ۱۵ درصدی نیز داشته است.

در حوزه واردات نیز خرید کالا از سوی ایران از تمام اعضای اورسیا کاهش یافته و در این میان قزاقستان با کاهش ۶۳ درصدی رکورد دار است.

آمار تفکیکی منتشر شده از صادرات ایران نشان می‌دهد که انواع میوه و سبزی‌ها، سنگ مرمر، رنگ، پشم شیشه و بیسکوییت اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا بوده‌اند و در مقابل، ذرت دامی، جو به استثنای بذر، چوب اره شده و روغن دانه آفتاب گردان اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ایران از این منطقه بوده است.