۰ نفر

بر اساس جدیدترین آمار؛

قاچاق سیگار کاهش یافت

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴
کد خبر: 511126
قاچاق سیگار کاهش یافت

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از کاهش ۱۵درصدی قاچاق سیگار و افزایش حدود ۲برابری صادرات و واردات تنباکوی معسل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روند قاچاق سیگار در سال گذشته کاهشی بود، به طوری که در کل سال گذشته برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته بود، اما در سال جاری با مشکلاتی که به دلیل  عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، ‌تا جایی که در اردیبهشت امسال برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ بود. اما از ماه گذشته میزان افزایش قاچاق تک رقمی شد و حالا هم در ۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل قاچاق سیگار کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

بر اساس این آمار در ۹ ماهه اول امسال ۴۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۴۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نخ در ۹ ماهه اول سال گذشته ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف در این هشت ماه ۴۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سیگار هم با ۱۵ درصد کاهش، از هشت میلیارد و ۶۷۰ میلیون نخ سیگار در ۹ ماهه اول سال قبل به هفت میلیارد و ۳۹۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه صادرات سیگار با کاهش ۷.۷ درصدی به ۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نخ رسیده است. صادرات سیگار در مدت مشابه سال گذشته ۸۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نخ بوده است.

واردات تنباکو ۲ برابر شد

در مورد تنباکو، آمار تولید برخلاف ماه‌های قبل منتشر نشده، اما صادرات تنباکوی معسل بیش از دو برابر و واردات آن نزدیک به دو برابر شده است. البته بر اساس آمارهای قبلی، تولید تنباکو با ۳۹.۲ درصد کاهش، از ۱۶۶۳ تن در هشت ماهه نخست سال قبل به ۱۰۱۱ تن در مدت مشابه امسال رسیده است.

اما بر اساس آمارهای ۹ ماهه صادرات تنباکوی معسل با ۱۴۴.۹ درصد افزایش از ۵۶ تن در ۹ ماهه اول سال قبل به ۱۳۷ تن در مدت مشابه امسال رسیده است. اما صادرات تنباکوی سنتی با ۶.۲ درصد کاهش به ۹۱ تن رسیده است.

صادرات توتون نیز در این مدت با  افزایش ۱۵ درصدی به ۲۰۳۳ تن رسیده است.

در زمینه واردات نیز آمارها حاکی از افزایش ۹۹.۸ درصدی واردات تنباکوی معسل در ۹ ماهه نخست امسال است. به طری که واردات این محصول از ۶۴۳ تن در ۹ ماهه نخست سال قبل به ۱۲۸۵ تن در مدت مشابه امسال رسیده است.

این در حالی است که اخیرا رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی مصرف سالانه تنباکوی معسل را ۱۰ تا ۱۲ هزار تن عنوان کرده و گفته بود که در پی ممنوعیت واردات و تولید تنباکوی معسل در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ تن و به زودی کلی مصرف ۱۰ تا ۱۲ هزار تنی این محصول در کشور از طریق  قاچاق یا محصولات تقلبی  تامین می‌شود.

البته بر اساس گفته‌های او تنها  دو تا سه هزار تن از نیاز سالانه کشور در بخش تنباکوی معسل در داخل تامین می‌شود و بیش از ۸۰۰۰ تن باید سالانه به کشور وارد شود که بر اساس این آمار میزان واردات در ۹ ماهه بسیار کم‌تر از نیاز بازار که از سوی انجمن اعلام شده، بوده است.