۰ نفر

در پی آتش‌سوزی اخیر؛

حمل انواع کالا به گمرک مرزی دوغارون ممنوع شد

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۲۷
کد خبر: 506253
حمل انواع کالا به گمرک مرزی دوغارون ممنوع شد

ناظر گمرکات خراسان رضوی به تعطیلی گمرک اسلام‌قلعه افغانستان در پی آتش‌سوزی اخیر اشاره و بیان کرد: بخاطر فراهم نبودن شرایط پذیرش کامیونهای حامل بار از سوی گمرک کشور همسایه حمل و نقل کالاهای صادراتی و ترانزیتی به سمت گمرک مرزی دوغارون تا اطلاع ثانوی صدور ممنوع خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، امید جهانخواه روز دوشنبه در نشستی به منظور ساماندهی مرز دوغارون، در تایباد به توقف کنونی تعداد زیاد کامیونهای حامل بار ترانزیت در گمرک دوغارون اشاره و بیان کرد: این کامیونها در صورت تقاضا و پس از اعلام وصول کالا در گمرک مرزی دوغارون می‌توانند، به سمت گذرگاههای مرزی "ماهی‌رود" خراسان جنوبی و یا "میلک" سیستان‌وبلوچستان حرکت کنند.

وی افزود: تعدادی زیادی کامیون حامل بار و یا خالی که هنگام آتش‌سوزی اسلام‌قلعه، در خاک افغانستان بودند بخاطر در امان ماندن از آسیب وارد خاک ایران شده و هم‌اینک در مسیرهای جاده‌ای شهرستان تایباد به سمت دوغارون و یا در پارکینگهای این منطقه مرزی متوقف هستند.

ناظر گمرکات خراسان رضوی تاکید کرد: این تجمع اضطراری ناوگان باری در محدوده مرزی دوغارون و شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی نیز بخاطر پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی باید بطور فوری ساماندهی شود. 

وی ادامه داد: آن گروه از کالاهای صادراتی و ترانزیتی موجود در کامیونهای هم‌اینک متوقف در گمرک مرزی دوغارون نیز که مالکانشان انصراف از ادامه مسیر را در سامانه‌های ذیربط ثبت و اعلام کنند، پس از انجام روال ادارای به مبادی‌ای که در آنجا بارگیری شده بودند برگشت داده خواهند شد. 

جهانخواه گفت: همچنین مالکان آن گروه از کالاهای صادراتی که خواهان تغییر مرز عبوری کامیونهای حامل هستند می‌توانند با ثبت درخواست خود در "سامانه جامع امور گمرکی" و هماهنگی با گمرک مبدا، مرز مقصد جدید خود را انتخاب کنند. 

وی در ادامه به فراهم نبودن زیرساختهای لازم برای مواقع بحران در گمرک مرزی دوغارون اشاره و بیان کرد: ضرورت دارد با توجه به حجم بالای رفت و آمد کامیونهای حامل بار صادراتی، ترانزیتی و همچنین انواع مشتقات نفتی از طریق این گذرگاه مرزی زمینی، اقدامی ویژه و فوری از سوی مراجع ذیربط کشوری برای ارتقاء سطح و تجهیز امکانات ایمنی در مرز دوغارون صورت گیرد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: حادثه ناگهانی آتش‌سوزی بزرگ اخیر در تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان باید تلنگری برای بررسی و ساماندهی بهنگام مرز دوغارون باشد.

فرماندار تایباد هم در نشست ساماندهی مرز دوغارون گفت: اقدام عملیاتی بهنگام و خدمات ارزشمند و آتش‌نشانان و امدادگران این خطه و نیز شهرهای مشهد، تربت‌جام، خواف و فریمان از گسترش آتش‌سوزی اخیر جلوگیری کرد.

محسن سیاح افزود: این حادثه تاکنون فقط پنج مصدوم داشته که همه آنها در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تایباد تحت درمان قرار گرفتند. 

وی ادامه داد: هنوز هیچگونه آماری از میزان خسارتهای وارده به رانندگان و خودروهای ایرانی و خارجی در جریان آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه افغانستان گزارش نشده است.

فرماندار تایباد گفت: هم‌اینک ساماندهی کامیونها به ویژه ناوگان حمل و نقل سوخت متوقف در منطقه مرزی دوغارون ایران در دست اقدام قرار دارد.

گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و رفت و آمد مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان فعالیت دارد در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد واقع است. تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با کشور افغانستان هم‌مرز است.

ساعت ۱۳ روز ۲۵ بهمن ماه انفجار بزرگی در تاسیسات گمرکی اسلام ‌قلعه افغانستان واقع در مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی رخ داد. انفجار اولیه بخاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به دهها انفجار پی در پی و آتش سوزی بسیار گسترده انجامید لذا والی هرات از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد. 

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد قرار دارد. 
استاندار خراسان رضوی علاوه بر دستور سریع به نهادهای امدادی برای گسیل به منطقه آسیب‌ دیده، عصر همان روز به بازدید مرز دوغارون رفت.

۱۰۰ آتش‌نشان زبده اعزامی از شهرهای مشهد، تایباد، تربت‌جام، باخرز، فریمان و خواف با بکارگیری ۴۰ دستگاه خودروهای سنگین آتش‌نشانی عملیات مهار آتش‌سوزی گسترده را در اسلام‌قلعه افغانستان به دست گرفته و آن را ظرف کمتر از ۲۰ ساعت با موفقیت به پایان رساندند. همچنین ۱۰ نیروی آتش‌نشان افغانستان با دو خودروی آتش‌نشانی در جریان مهار حریق گسترده اسلام‌قلعه حضور و مشارکت فعال داشتند. 

رییس اداره ترانزیت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز امروز به خبرنگار گفت: روال رفت و آمد مسافران پیاده از گذرگاه مرزی دوغارون پس از مها آتش‌سوزی گسترده تاسیسات گمرکی اسلام قلعه افغانستان هم‌اینک عادی شده و از دیروز ۲۶ بهمن ماه بدون وقفه در حال انجام است.

حمید محمدی‌فاز  بیشترین موارد کنونی تردد مرزی مسافران پیاده را از طریق گذرگاه دوغارون مربوط به خروج از ایران ذکر و بیان کرد: رفت و آمد ورودی و خروجی مسافران از طریق این گذرگاه مرزی فعلا بدون استفاده از خودرو انجام می‌شود. 

محسن سیاح، فرماندار تایباد نیز عصر دیروز گفت: رفت‌ و آمد ناوگان ترانزیت، حمل و نقل و جابه‌جایی بار و کالا که بخاطر آتش‌سوزی وسیع در اسلام‌قلعه افغانستان دچار وقفه شده بود، ظرف ۴۸ ساعت آینده در گذرگاه مرزی دوغارون به روال عادی پیشین خود بازخواهد گشت.