۰ نفر

طرح پیشنهاد تمدید خودکار کارت‌های الکترونیک؛

ظرفیت تعاونی مرزنشینان در سال‌های گذشته کم شد

۲۸ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۰۹
کد خبر: 498741
ظرفیت تعاونی مرزنشینان در سال‌های گذشته کم شد

رییس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت تعاونی های مرزنشین از طرح پیشنهاد تمدید خودکار کارت‌های الکترونیک مرزنشینان به مدت دو سال خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یاسر فیضی اظهار کرد: طی هفته های اخیر جلسه ای میان اتاق تعاون ایران و وزارت صنعت، معدن وتجارت برگزار و در این جلسه پیشنهاد شد تا کارت‌های الکترونیک مرزنشینان به دلیل عدم استفاده در سال های گذشته به مدت دو سال تمدید شود که این پیشنهاد در دست بررسی است و در صورت تایید کارتهای الکترونیک اعضای مرزنشینان بدون مراجعه و به طور خودکار دو سال تمدید می شود.

کاهش ظرفیت تعاونی های مرزنشین در سالهای گذشته

وی با اشاره به کاهش خدمات ارائه شده به مرزنشینان از سال ۱۳۹۶، گفت: متاسفانه کاهش معافیتهای گمرکی و تغییر اقلام مرزنشینان باعث شد تا ظرفیت تعاونی های مرزنشین هم کاهش یابد. حذف امتیاز ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی نیز مشکلاتی را برای مرزنشینان ایجاد کرد، در نتیجه وقتی مرزنشینان خدماتی دریافت نکردند رغبتی هم به دریافت کارت الکترونیک نشان ندادند.

رییس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون گفت: اگر چه توانستیم معافیتهایی که از سال ۱۳۹۵ برای مرزنشیان حذف شده بود مجدد پس بگیریم ولی در مقایسه با ارز ترجیحی و نیمایی که به کالاهای اساسی تخصیص داده می شد، قابل توجه نیست.

ثبت نام بیش از ۶ میلیون مرزنشین در سامانه مدیریت مرزنشینان

فیضی با بیان اینکه کارتهای الکترونیک مرزنشینان هر سه سال باید تمدید شود، گفت:در سه سال گذشته تعاونی های مرزنشینان، خدمات قابل توجهی دریافت نکردند و بر همین اساس انگیزه ای برای تمدید کارتهایشان نداشتند ولی اکنون که بحث تمدید دو ساله کارتهای الکترونیک مطرح می شود باید مجدد احراز هویت شوند، در حالی که بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مرزنشیان در سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان ثبت نام کرده و دارای کارتهای الکترونیک مرزنشینی هستند.

وی تصریح کرد: برای تمدید هر دوره کارت‌های الکترونیک مرزنشینان باید مبلغی به حساب یک شرکت خصوصی طرف قرارداد با وزارت صمت واریز می شد و برای صدور کارتهای الکترونیک، احراز هویت مرزنشینان و سکونت آنها در مناطق مرزی کافی بود.

به گفته رییس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون، در حال حاضر افراد در مناطق روستایی و مرزی برای احراز هویت و محل سکونت خود باید خانه و زندگی را رها کرده و به شهرها و دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند که این مساله باعث تحمیل هزینه می شود در صورتی که همان احراز هویت سالهای قبل مرزنشینان معتبر است.