۰ نفر

بازار تخم‌مرغ چشم انتظار کاهش قیمت

۱۸ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
کد خبر: 496256
بازار تخم‌مرغ چشم انتظار کاهش قیمت

بااینکه قیمت خرده‌فروشی هر شانه تخم‌مرغ به مرز 50هزار تومان رسیده اما فعالان صنفی وعده کاهش قیمت‌ها، طی یک هفته تا 10روز آینده با رشد عرضه تخم‌مرغ به نرخ مصوب را می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، نرخ هر شانه تخم‌مرغ در واحدهای صنفی به 45 تا 50هزار تومان رسیده است. برخی فعالان صنفی از احتمال کاهش قیمت‌ها در طول یک‌هفته تا 10روز آینده خبر می‌دهند.  پیش‌تر ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب مصرف‌کننده هرکیلوگرم تخم‌مرغ را به 16900تومان افزایش داده بود. براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب هرکیلو تخم‌مرغ درب مرغداری 14000تومان تعیین شده است.

با این افزایش نرخ، قیمت هر شانه تخم‌مرغ با وزن یک‌کیلو و900گرم در مراکز عرضه مستقیم به 34هزار تومان رسید. متعاقب آن نرخ خرده‌فروشی هر شانه تخم‌مرغ در واحدهای صنفی سطح شهر تهران بنابر کیفیت و سایز به 45 تا 50هزار تومان افزایش یافت. نرخ هر شانه تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار از 29 تا 30هزار تومان طی دو هفته پیش به 34هزار تومان افزایش یافته است.

رکوردزنی تازه قیمت تخم‌مرغ 

مشاهدات میدانی در واحدهای صنفی سطح شهر تهران حاکی از افزایش شدید قیمت و عرضه چند نرخی این محصول است. این روزها نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم تخم‌مرغ در واحدهای صنفی سطح شهر به 23 تا 25هزار تومان افزایش یافته و فروشندگان هر شانه تخم‌مرغ را بنابر کیفیت، برند و منطقه عرضه با قیمت‌های متفاوت و در محدوده 45 تا بیش از 50هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند. اگرچه متوسط قیمت تخم‌مرغ در اغلب خرده‌فروشی‌ها در محدوده ۴۵ تا ۴۷هزارتومان است.

طولانی شدن صف‌های خرید تخم‌مرغ دولتی

مشاهدات خبرنگاران حاکی از تغییر سبک فروش تخم‌مرغ در مراکز عرضه و طولانی‌تر شدن صف خرید تخم‌مرغ‌های عرضه شده با نرخ مصوب دولتی در میادین میوه و تره‌بار است. طبق گزارش میدانی این روزها از عرضه تخم‌مرغ شانه‌ای با نرخ تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبری نیست و اغلب این فروشگاه‌ها، تخم‌مرغ را در بسته‌بندی‌های مختلف 6، 10، 15 و 20عددی و با قیمت‌هایی عرضه می‌کنند که با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار فاصله زیادی دارد. در شرایطی که در برخی میادین میوه و تره‌بار از عرضه تخم‌مرغ خبری نیست، عرضه این محصول در برخی میدان‌های میوه و تره‌بار نظیر میدان تهرانسر، موجب طولانی‌تر شدن صف‌های خرید در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی شده است. در این مرکز هر شانه 30عددی تخم‌مرغ یک کیلو و900گرمی به قیمت 34هزار تومان و هر کیلوگرم تخم‌مرغ به نرخ مصوب 17هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

وعده کاهش قیمت تخم‌مرغ

همزمان مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: تخم‌مرغ با قیمت مصوب به‌صورت محدود در میادین و صنف در حال توزیع است؛ ولی با رشد عرضه این محصول در طول یک هفته تا 10روز آینده، قیمت خرده‌فروشی تخم‌مرغ کاهش خواهد یافت و قیمت مصوب و نرخ بازار یکسان می‌شود. او علت افزایش قیمت تخم‌مرغ و چند نرخی شدن آن در هفته‌های اخیر را کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد دانست و افزود: مشکلات تامین نهاده‌های تولید، قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ را بالا برده، اما خوشبختانه مشکلات تامین نهاده‌ها حل شده و قیمت تخم‌مرغ به‌زودی تنظیم می‌شود.

تخم‌مرغ گران در فروشگاه‌های اینترنتی

خبرنگاران می‌گویند: میزان افزایش نرخ انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی عرضه شده در فروشگاه‌های اینترنتی به‌مراتب بیش از رشد قیمت تخم‌مرغ فله ای عرضه شده در خرده‌فروشی‌های سطح شهر است؛ به‌نحوی که نرخ برخی از انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی شده 20عددی برندهای مشهور به مرز 45هزار تومان رسیده است. با این شرایط دیروز فرزاد طلاکش، دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران از اجرای طرحی برای نظارت بر قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی خبر داد و گفت: بر مبنای اطلاعیه مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی همه مراکز توزیع از ابتدای بهمن‌ماه امسال به عرضه تخم‌مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی آن هم در یخچال ملزم می‌شوند. او وعده داد: قیمت‌دار شدن تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی، موجب ثبات نسبی قیمت در سطح عرضه خواهد شد. او در مورد نرخ نامتعارف تخم‌مرغ بسته‌بندی و دریافت سودهای غیرمنطقی از مصرف‌کنندگان، افزود: روش توزیع تخم‌مرغ فله‌ای نه فقط غیربهداشتی است، بلکه از نظر اقتصادی نیز باعث 2 نرخی شدن تخم‌مرغ می‌شود.