۰ نفر

موز ارزان می‌شود؟

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷
کد خبر: 495322
موز ارزان می‌شود؟

با وجود کاهش 8هزار تومانی قیمت موز در میدان مرکزی، قیمت در مغازه‌های سطح شهر همچنان بالای 40هزار تومان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ورود یک محموله 3هزار تنی موز به بنادر در هفته گذشته قیمت این میوه را در میدان مرکزی تهران 8هزار تومان کاهش داده و با ترخیص محموله‌های جدید، قیمت باز هم کاهش خواهد یافت.  ممنوعیت ثبت سفارش واردات موز و کمبود این میوه از آذرماه قیمت آن را به بیش از 40هزار تومان در مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر افزایش داد و بازار این میوه را برای دومین بار طی امسال بحرانی کرد. موز یک‌بار هم در اوایل تابستان تا 40هزار تومان بالا رفت اما کاهش تقاضا با توجه به تنوع میوه‌های تابستانی و تعطیلی سالن‌های پذیرایی و همچنین مهمانی‌های خانوادگی باعث شد بازار با افزایش محدود توزیع به تعادل برسد و قیمت موز تا 27هزار تومان کاهش یابد. اما از یک‌ماه پیش قیمت دوباره رشد کرد و این بار از 45هزار تومان فراتر رفت. دلیل رشد قیمت، ممنوعیت ثبت سفارش واردات عنوان شد. این درحالی است که آمارها نشان‌ می‌دهد با وجود ممنوعیت ثبت سفارش موز از اردیبهشت ۹۹، واردات این محصول در ۹ ماهه سال‌جاری تقریبا به اندازه کل واردات سال ۹۸ بوده است. به گفته سخنگوی گمرک، در ۹‌ماه امسال، ۳۰۸ هزار و ۹۷۰ تن موز به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده درحالی‌که آمار واردات این کالا در کل سال گذشته ۳۳۴ هزار و ۲۵۲ تن بوده که با توجه به ارزان‌تر بودن نرخ دلار در سال 98، ارزش دلاری این میزان واردات در آن زمان ۲۲۶ میلیون دلار بوده است.

مذاکره برای آزادسازی ثبت سفارش واردات موز

تداوم قیمت بالا در بازار و انتشار این آمار بحث انحصار در واردات موز را نیز مطرح کرد که با توجه به سازوکار ویژه واردات موز در تهاتر با صادرات سیب درنهایت به جلسات و نشست‌هایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت منتهی شد تا با صلاحدید مسئولان، ثبت سفارش واردات آزاد شود؛ اتفاقی که هنوز نیفتاده است. با این حال واردات موز به کشور به همان شیوه معمول 2سال اخیر درحال انجام است و به تازگی محموله‌ای 3هزار تنی در بنادر تخلیه شده که همین اتفاق قیمت را در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران (و نه مغازه‌های سطح شهر) 7تا 8هزار تومان کاهش داد. به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران، قیمت کنونی موز وارداتی از اکوادور و فیلیپین در میدان مرکزی 30هزار تومان و موز هند 29هزار تومان است که با توجه به ورود یک کشتی 3هزار تنی دیگر، قیمت در میادین و سطح شهر باز هم کاهش خواهد یافت. 

مصطفی دارایی‌نژاد  با اشاره به تداوم ممنوعیت ثبت سفارش واردات موز گفت: تا الان ثبت سفارشی انجام نشده و محموله‌های وارداتی مربوط به قبل است، با این حال امیدواریم مسئولان وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت با توجه به قولی که در رابطه با آزادسازی ثبت سفارش واردات به ما داده‌اند مشکلات پیش روی واردات این محصول را رفع کنند. وی بر ضرورت کاهش قیمت موز تا زیر 30هزار تومان تأکید کرد و افزود: افزایش نرخ ارز و همچنین رشد قیمت جهانی موز، که واردات این محصول را پرهزینه‌تر از قبل کرده، اما با این حال قیمت کنونی این میوه در سطح شهر به هیچ عنوان مورد قبول اتحادیه نیست و باید تا زیر 30هزار تومان کاهش یابد.

قیمت در میوه فروشی‌ها، همچنان 40هزار تومان

تجربه نشان داده افزایش قیمت میوه و تره‌بار در میدان مرکزی به سرعت روی قیمت در مغازه‌ها تأثیر‌گذار است و بسیاری از میوه‌فروشی‌ها با کوچک‌ترین رشد قیمت خریدهای جدید، خریدهای قبلی را هم گران‌تر می‌فروشند اما در کاهش قیمت به این سرعت عمل نمی‌کنند. روز شنبه 13دی ماه، با اینکه قیمت موز در میدان مرکزی به 30هزار تومان در هر کیلو کاهش یافته بود، برچسب قیمت در مغازه‌های میوه فروشی همچنان 40هزار تومان را نشان می‌داد. البته در بعضی از میوه‌فروشی‌ها موز چند هفته‌ای می‌شود که به کلی تابلو قیمت ندارد و فقط زمان حساب و کتاب قیمتش مشخص می‌شود. تا دیروز قیمت موز در سایت‌های فروش آنلاین میوه هم از 39هزار تومان پایین‌تر نیامد و بعضی از این سایت‌ها موز ممتاز را 45هزار تومان هم قیمت زده بودند. شاید در ادامه هفته موج افت قیمت از میدان مرکزی به مغازه‌ها برسد اما تا دیروز و زمان تنظیم این گزارش قیمت‌ها در بازار، همان بود که در هفته قبل مشاهده می‌شد.

اعداد و ارقام موز

سالانه 570هزار تن موز در ایران مصرف می‌شود که با توجه به میزان بسیار کم تولید داخل بیشتر تقاضای بازار در حدود 450هزار تن، از طریق واردات از کشورهایی مثل اکوادور و فیلیپین و هند تامین می‌شود. تولید موز در ایران البته در سال‌های اخیر رشد داشته اما در بهترین شرایط اکنون به 120هزار تن رسیده است. موز در 5 استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب استان کرمان، فارس و بوشهر در حال کشت است که ۹۸ درصد تولید این محصول با سطح زیرکشت با 4هزار و ۸۳۵ هکتار مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. در سال‌های اخیر به‌منظور افزایش تولید و جلوگیری از خروج ارز از کشور، توسعه باغ‌های موز با روش‌های نوین باغداری در دستور کار قرار گرفته و حتی در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه با وجود سردسیر بودن آن نیز موز به عمل آمده است.