۰ نفر

شوینده تبدیل به کالای لاکچری می‌شود؟

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸
کد خبر: 493760
شوینده تبدیل به کالای لاکچری می‌شود؟

انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، شایعه افزایش قیمت شوینده‌ها برای سومین بار طی امسال را رد و اعلام کرد آخرین تغییر قیمت مربوط به 2ماه قبل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ شیوع کرونا، یک سالی می‌شود که مصرف شوینده‌ها را در تمام دنیا به چندین برابر قبل رسانده و این مواد را به یکی از مهم‌ترین اجزای زندگی مردم تبدیل کرده است. 

از زمستان سال قبل و نخستین روزهای گسترش این بیماری در ایران تهیه مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده در کنار دیگر اقلام بهداشتی و پیشگیری‌کننده از سرایت بیماری، مثل ماسک و دستکش یکبارمصرف به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شد و افزایش یکباره تقاضا در مقاطعی بازار را با چالش‌هایی مثل کمبود و افزایش قیمت مواجه کرد. هماهنگ‌شدن شرکت‌های تولیدکننده با حجم بالای افزایش تقاضا، آن هم در شرایطی که همه تولیدکنندگان خود را برای تعطیلات دوهفته‌ای سال نو آماده می‌کردند کار چندان آسانی نبود اما با توجه به بحران ایجاد شده تمهیدات لازم به سرعت اتخاذ شد تا مشکلات دسترسی مردم به انواع مواد شوینده ظرف مدت کوتاهی به حداقل برسد.

 بازار مواد شوینده معمولاً بازاری فصلی است و در مقاطعی از سال با افزایش تقاضا مواجه می‌شود اما کرونا شرایط را تغییر داد و باعث شد به گفته مسئولان وزارت صمت تولید شوینده‌ها به 8برابر برسد. این حجم تولید بازار مواد شوینده و بهداشتی را تا بعد از عید به ثبات و آرامش رساند و تقریبا هیچ مشکلی برای تهیه اقلام بهداشتی وجود نداشت؛ البته جز قیمت بالا.

گرانی اقلام بهداشتی

قیمت بعضی محصولات بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده مثل انواع ماسک و دستکش و الکل در فاصله چند روز بعد از شیوع کرونا در کشور به‌شدت افزایش یافت.درحالی‌که هر روز و هر لحظه از سوی کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان بر حیاتی بودن و ضرورت استفاده از این اقلام تأکید می‌شد، داروخانه‌ها از این محصولات خالی شد و مصرف‌کنندگان ناچار بودند هرچه را هرکجا پیدا می‌کنند، با هر قیمتی که گفته می‌شود تهیه کنند تا حتی‌الامکان از بیماری در امان بمانند. قیمت هرعدد ماسک دولایه از 500تومان به 2هزار تومان و قیمت انواع تخصصی‌تر مثل N95 از 2هزار تومان به 10تا 20هزارتومان رسید و سوءاستفاده از این نیاز، قیمت بعضی ماسک‌ها را در فضای مجازی تا 50هزار تومان و بالاتر هم برد. 

دستکش یکبارمصرف از بسته‌ای 25هزار تومان، ابتدا به 50هزار تومان رسید و بعد تا 180هزار تومان هم بالا رفت و درنهایت تا همین امروزهم از 70-60هزار تومان پایین‌تر نیامده است.

قیمت شوینده‌ها بالا رفت

با همه بی‌نظمی‌هایی که با شیوع کرونا در زمینه تامین ماسک و دستکش به‌وجود آمد، بازار مواد شوینده و پاک‌کننده به خوبی تامین شد و به اذعان همگان، کمبودی در این بخش مشاهده نشد، اما افزایش قیمت چالشی بود که مصرف‌کنندگان را با مشکل مواجه کرد. مصرف تمام انواع شوینده‌ها، از مایع دستشویی گرفته تا پودر و مایع لباسشویی، صابون، پاک کننده‌های چندمنظوره و سفیدکننده‌ها، که این آخری در نبود الکل برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده می‌شد، به‌شدت در دوره کرونا افزایش یافت و این مواد هنوز هم با تقاضای بالایی در بازار مواجهند اما از سوی دیگر افزایش نرخ ارز، تامین مواداولیه وارداتی را برای تولیدکنندگان پرهزینه کرده و همزمان، دیگر هزینه‌های تولید نیز افزایش یافت و تولیدکنندگان اعلام کردند چاره‌ای جز افزایش قیمت نهایی محصولات ندارند وگرنه قادر به ادامه تولید نیستند. 

قیمت انواع شوینده تا تابستان امسال 25درصد افزایش یافت و در برخی اقلام تا 70درصد هم بالا رفت و در شرایطی که خانواده‌ها ناچار بودند چیزی حدود 30درصد درآمدشان را به تهیه مجموعه وسایل و اقلام بهداشتی اختصاص بدهند، هزینه سرسام آوری را به مردم تحمیل کرد.

2بار افزایش قیمت طی امسال

افزایش نرخ ارز و گرانی مواد تولید پتروشیمی‌ها مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت تمام‌شده محصولات شوینده عنوان شد. پس از یک دور افزایش قیمت 20درصدی در اردیبهشت و خرداد، در روزهای ابتدایی آبان‌ماه انجمن صنایع شوینده و بهداشتی اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده تولید، برخی واحدهای تولیدکننده توانایی ادامه تولید با قیمت‌های قبلی را ندارند و بر این اساس با تأیید سازمان حمایت و به‌منظور «جلوگیری از زیان صنعتگران، جلوگیری از کمبود مواد شوینده در بازار و عدم‌اعمال قیمت‌های مختلف در بازار» مصوبه افزایش قیمت از سوی این انجمن صادر شده است.

سومین دور گرانی؛ آری یا خیر؟

 از آبان امسال قیمت مصوب ۶ محصول شوینده و بهداشتی شامل پودر ماشین لباسشویی، صابون، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، خمیردندان و شیشه پاک‌کن ۴۰ درصد و سایر مواد شوینده ۳۰‌درصد افزایش یافت. حالا اما صحبت از سومین دور افزایش قیمت‌هاست. نگاهی به قیمت انواع شوینده در بازار قیمت‌های بعضا سرسام آوری مثل 80تا 100هزار تومان برای مایع لباسشویی 3لیتری و 15تا30هزار تومان برای یک بطری مایع دستشویی 500میلی لیتری نشان می‌دهد و در دیگر اقلام هم قیمت‌های بعضا جدیدی دیده می‌شود. مغازه دارها می‌گویند خریدهای اخیرشان با قیمت‌های جدید بوده و محصولات را گران‌تر از قبل خریده‌اند و تلویزیون از گران شدن شوینده‌ها در روزهای اخیر گزارش می‌دهد. در واکنش به این اخبار و گزارش‌ها، معاون سازمان تعزیرات سومین دور افزایش قیمت مواد شوینده را غیرقانونی و بدون مجوز دانسته و اعلام کرده قیمت‌های آبان‌ماه را ملاک عمل قرار داده و با گرانفروشان برخورد خواهد شد. 

همه اینها در شرایطی است که انجمن صنایع شوینده و بهداشتی ایران دور سوم افزایش قیمت‌ها را تکذیب و اعلام می‌کند قیمت شوینده‌ها نسبت به نرخ‌های اعلام شده در آبان تغییر نکرده است.