۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

قیمت نان تغییر کرده است؟

۹ دی ۱۳۹۹، ۸:۳۶
کد خبر: 493688
 قیمت نان تغییر کرده است؟

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران درباره کشف کالا‌های احتکار شده، گرانی برخی از کالا‌ها و چند موضوع تعزیراتی دیگر توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد جعفری نسب مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگویی درباره آخرین اقدامات در خصوص احتکار کالا در شهرستان‌های استان تهران و نحوه‌ی برخورد با انواع گران فروشی‌ها از جمله مرغ، مواد شوینده و نان توضیحاتی داد.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

آخرین اقدامات تعزیرات حکومتی در بحث احتکار کالا در انبار‌های شهرستان‌های تهران چه بوده است؟

جعفری نسب: با توجه به اینکه انبار‌های زیادی در اطراف تهران وجود دارد، بیشترین گزارش‌ها از احتکار درباره کالا‌های اساسی و نیاز‌های مردم هستند و ما پرونده‌های مختلفی در این خصوص داشته ایم، در دو ماه گذشته نیز سه پرونده داشته ایم که مالکان این انبار‌ها به دلیل احتکار ۹۰ میلیارد تومان جریمه شده اند و حکم این افراد قطعی شده است.

در ماه گذشته یک انبار آهن آلات کشف شد که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش کالا‌های این انبار بوده است، حکم این افراد هم مشخص شده و نحوه توزیع در شبکه صنعت، معدن و تجارت مشخص شده و توزیع شده اند، ۷۰۰ تن برنج نیز کشف شده که با عنوان احتکار ۷ میلیارد تومان جریمه شده اند و مانند کالا‌های دیگری که کشف شده در شبکه‌های مشخص توزیع شده اند. در یک ماه گذشته کالا‌هایی مثل روغن و مرغ نیز احتکار‌های زیادی داشته ایم.

تکرار دوباره افزایش قیمت در مواد شوینده قانونی است یا خیر؟ در صورت غیر قانونی بودن چه برخورد‌هایی از سوی تعزیرات صورت گرفته است؟

جعفری نسب: افزایش قیمت توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید کننده مواد شوینده بدون اخذ مجوز از سازمان حمایت اتفاق افتاده که در هفته گذشته ۴ پرونده گران فروشی برای شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده در تعزیرات حکومتی داشتیم که ۸۲۰ میلیارد ریال تخلف کرده اند و این پرونده‌ها در حال رسیدگی است. قطعا با کسانی که بدون اخذ مجوز از سازمان حمایت و عدم رعایت ضوابط قانونی اقدام به قیمت گذاری می‌کنند، برخورد‌های لازم انجام خواهد شد و شرکت‌ها باید براساس مصوبات قیمت گذاری کنند.

خروج ارز و سکه از مرز‌های کشور به چه شکلی انجام می‌شود و محدودیت‌ها برای این کار چیست؟

جعفری نسب: خروج بیش از ۵ هزار یورو ارز یا به همان اندازه از ارزش ریالی یا دلار، از مرز‌های هوایی یا فرودگاه‌ها مجاز نیست و در مرز زمینی نیز خروج ۲ هزار یورو یا معادل آن مجاز نیست اگر مورد این چنینی مشاهده شود به عنوان ارز قاچاق شناخته می‌شود و از طریق پلیس فرودگاه برخورد‌های لازم انجام می‌شود. توصیه ما این است که مسافران محترمی که قصد خروج از کشور از مرز‌های زمینی یا هوایی را داشتند در خروج از ارز دقت داشته باشند.

چندین پرونده در رابطه با خروج ارز را داشتیم که افرادی که قصد خارج کردن آن‌ها را داشتند ۵۰ میلیارد تومان جریمه شدند. خروج سکه به طور کلی از کشور ممنوع است، در دو ماه گذشته از خروج ۲۰۰ سکه جلوگیری شده که افرادی که قصد این کار را داشتند ۴ میلیارد تومان جریمه شدند. در فرودگاه‌ها تابلو‌هایی نصب شده که میزان مجاز ارزی که می‌توان از کشور خارج کرد، در آن‌ها مشخص شده است و از مسافران می‌خواهیم که به این علائم توجه کنند.

آیا قیمت نان تغییر کرده است؟ چه برخوردی با گران فروشی در نانوایی‌ها انجام می‌شود؟

جعفری نسب: مصوباتی مبنی بر افزایش قیمت تصویب نشده است و اگر نان با قیمت بالاتر از مصوبات به فروش برسد گران فروشی محسوب می‌شود و تعزیرات ورود خواهد کرد و برخورد‌های لازم را انجام می‌دهد. قطعا ما با کسانی که خارج از مصوبه ستاد تنظیم بازار یا شورای آرد و نان اقدام به قیمت گذاری کنند برخورد خواهیم کرد. مردم نیز می‌توانند هرگونه گران فروشی یا موارد این چنینی را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ سازمان صمت و یا شماره ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اعلام کنند و ما با این موارد برخورد خواهیم کرد.

در آغاز شیوع ویروس کرونا موارد احتکار در اقلام بهداشتی و ماسک بسیار زیاد بود، آیا هنوز احتکار این کالا‌ها صورت می‌گیرد؟

جعفری نسب: در ماه‌های گذشته هیچ گونه احتکاری در مورد اقلامی همچون ماسک و مواد ضد عفونی کننده نداشته ایم و به ما گزارش نشده است، این هم به دلیل است که این کالا به وفور در بازار وجود دارد و با قیمت مصوب به مردم عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه بسیاری از خرده فروشان مرغ دلیل گران فروشی خود را گران خریدن می‌دانند، برخورد با عمده فروشان انجام می‌شود یا خرده فروشان؟

جعفری نسب: نظارت بر شرکت‌های توزیع مرغ و کشتارگاه‌ها را انجام می‌دهیم و با آن دسته از مرغداری‌هایی که خارج از شبکه اقدام به توزیع مرغ کرده اند برخورد‌های لازم را انجام داده ایم و در این رابطه تقریبا ۴۰ پرونده تشکیل شد، نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان این مرغداری‌هایی که از خدمات و ارز نهاد‌های دولتی استفاده کردند و در شبکه‌ای که سازمان حمایت و سازمان صنعت، معدن و تجارت مشخص کرده، توزیع کنند.

دریافت هزینه ۵۰۰ تا ۲ هزار تومانی توسط تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی) به دلیل لغو سفر توسط مسافران قانونی است یا نه؟

جعفری نسب: اگر مصوبه یا مجوزی از ارگان‌های مرتبط داشته باشند یا به عنوان قرارداد فی ما بین باشد مشکلی ندارد، در غیر این صورت به عنوان تخلف محسوب می‌شود و برخورد انجام می‌گیرد.