۰ نفر

گوشت و مرغ بر مدار کاهش نرخ؛

تب خرید مرغ فروکش کرد؟

۱ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 491640
 تب خرید مرغ فروکش کرد؟

مشاهدات نشان می‌دهد نرخ خرده‌فروشی گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ حداقل 20 تا 50درصد با قیمت تمام‌شده واقعی یا نرخ مصوب این اقلام فاصله دارد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، چنان‌که بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع مرغ بسته‌بندی در فروشگاه‌های اینترنتی بیانگر بالاماندن سطح قیمت‌هاست، به‌نحوی که این هفته اگرچه نرخ هر کیلوگرم مرغ تازه در این فروشگاه‌ها نیز 20هزار و 400تومان اعلام می‌شد اما هر بسته 1800گرمی ران و سینه مرغ بدون پوست 41هزار، ران مرغ با پوست 23هزار، سینه مرغ بی‌پوست 900گرمی 38هزار و 970تومان به مشتریان عرضه می‌شد.

فروکش‌کردن تب خرید و شیب نزولی قیمت مرغ 

گزارش میدانی از تداوم سیر نزولی قیمت خرده‌فروشی مرغ تازه در واحدهای صنفی سطح شهر تهران حکایت دارد؛ با وجود این هنوز فاصله 3 تا 5هزار تومانی نرخ خرده‌فروشی با نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در بازار حفظ شده است. افزایش عرضه مستقیم مرغ گرم در میادین میوه و تره‌بار و واحدهای صنفی خرده‌فروشی سطح شهر به نرخ مصوب 20هزار و 400تومان موجب شده تا نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم در واحدهای صنفی خرده‌فروشی از 23هزار و 500 تا 26هزار تومان در نوسان باشد. برخی فروشندگان مرغ در سطح شهر تهران در توجیه این تفاوت قیمت می‌گویند مشتریان از خرید مرغ تنظیم بازاری استقبال نکرده‌اند، برخی می‌گویند شائبه تبدیل مرغ منجمد به تازه و عرضه آن در مراکز عرضه مستقیم وجود دارد، برخی هم معتقدند طعم و کیفیت مرغ عرضه‌شده در بازار آزاد و کشتار تهران با مرغ تنظیم بازاری کشتار شهرستان متفاوت است. به همین دلیل برخی مشتریان ترجیح می‌دهند هر کیلوگرم مرغ گرم باکیفیت را به قیمت 25 یا حتی 26هزار تومان از واحدهای صنفی سطح شهر خریداری کنند. خبرنگاران می‌گویند شایعات ظاهرا مؤثر بوده؛ به‌طوری که اغلب واحدهای صنفی، مرغ تنظیم بازاری را به نرخ مصوب 20هزار و 400تومان و بدون صف به مشتریان عرضه می‌کنند.

رشد عرضه و نگرانی تداوم نرخ 20هزار تومانی مرغ 

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران از توزیع روزانه تا 1100تن مرغ گرم و منجمد تنظیم بازاری در این کلانشهر خبر داد و گفت: روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰تن مرغ گرم در میدان بهمن، میان اصناف و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال توزیع است. رضا سالمی افزود: با توجه به عرضه مرغ گرم، توزیع مرغ منجمد به‌علت نبود تقاضا و کشش بازار، به ۲۰۰ تا ۳۰۰تن کاهش یافته است. به گفته او تا زمانی که قیمت مرغ در مغازه‌های سطح شهر به نرخ مصوب نزدیک نشود، توزیع کماکان ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران هم با بیان اینکه با توجه به افزایش ورودی نهاده‌ها در سامانه بازارگاه و توزیع آن طی ۱۰روز اخیر، اکنون قیمت مصرف‌کننده مرغ به نرخ مصوب ۲۰هزار و ۴۰۰تومان نزدیک شده، گفت: عرضه مرغ منجمد و گرم به نرخ مصوب 20هزار و 400 و 18هزار و 500 در متعادل‌شدن بازار مؤثر بوده است. محمدعلی کمالی افزود: قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده در سطح کشور به‌طور میانگین ۱۶هزارتومان است که در صورت تامین ۱۰۰درصدی نهاده‌های تولید به نرخ مصوب 14هزار و 400تومانی ستاد تنظیم بازار بازخواهدگشت. نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور نیز با بیان اینکه قیمت مرغ در بازار به ۲۲ تا ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده است، گفت: پیش‌بینی افزایش قیمت برای این کالا نداریم.

حبیب اسدالله‌نژاد افزود: میانگین قیمت کشوری هر کیلوگرم مرغ زنده به محدوده ۱۵هزار و ۵۰۰تومان تا ۱۶هزار و ۵۰۰تومان رسیده اما نرخ مصوب ۲۰هزار و ۴۰۰تومانی همچنان مورد تأیید تولیدکنندگان نیست، زیرا بعد از تصویب این نرخ، ستاد تنظیم بازار در دو مرحله نرخ مصوب نهاده‌های دامی را افزایش داده و قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا از ۲هزار و ۷۰۰تومان به ۳هزار و ۲۰۰تومان و قیمت هر کیلوگرم ذرت از هزار و 500تومان به هزار و 700تومان رسیده است.

مقاومت بازار تخم‌مرغ برای کاهش قیمت

مشاهدات میدانی از بازار تخم‌مرغ بیانگر تداوم گرانی و حفظ فاصله بازار و نرخ مصوب خرده‌فروشی این محصول است؛ به‌نحوی که قیمت هر شانه تخم‌مرغ بنا بر سایز، کیفیت و شناسنامه‌دار بودن از 32 تا 37هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. همچنین عرضه این محصول در مراکز عرضه مستقیم مانند میادین میوه و تره‌بار نیز کاهش یافته است. بالاماندن نرخ خرده‌فروشی تخم‌مرغ در بازار در شرایطی است که متولیان تنظیم بازار از اجرای طرح تازه‌ای برای توزیع تخم‌مرغ از اول هفته جاری خبر داده‌اند. محمد جعفری کلاریجانی، معاون شرکت پشتیبانی امور دام گفت: بارانداز‌هایی در استان‌ها، در اختیار تشکل‌های تولید تخم‌مرغ قرار گرفته تا آنها از این مبادی، مستقیم و با قیمت مصوب، نیاز بازار را برطرف کنند.

او افزود: فروش تخم‌مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب ناشی از تخلفات صورت‌گرفته در شبکه توزیع است. اما در مقابل، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران و سخنگوی اتحادیه سراسری مرغداران میهن تداوم مشکلات تامین نهاده‌ها به نرخ مصوب دولتی را عامل رشد هزینه تمام‌شده و بالاماندن قیمت تخم‌مرغ دانست و گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در مرغدارای در شرایطی 12هزار تومان تعیین شده که پیش‌شرط این نرخ مصوب تامین صددرصدی کنجاله سویا و ذرت به نرخ دولتی برای مرغداران و کنترل قیمت بقیه نهاده‌های تولید بوده است. اما ستاد تنظیم بازار در مصوبه چندی پیش خود نرخ مصوب هر کیلوگرم ذرت را از هزار و 350 به هزار و 500 و سپس به هزار و 700تومان، و قیمت کنجاله سویا را از 2هزار و 700 به 3هزار و 220تومان افزایش داده است. 

ناصر نبی‌پور افزود: در صورت تامین صددرصدی نهاده‌های تولید با نرخ مصوب دولتی، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری حداقل 15هزار تومان و هر شانه 2کیلوگرمی بیش از 30هزار تومان خواهد بود و با روند کنونی تامین و قیمت نهاده‌ها، هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت تخم‌مرغ در چند‌ماه آینده وجود ندارد.