۰ نفر

مدیر کل تعزیرات تهران پاسخ داد؛

علت افزایش قیمت کره چیست؟

۱ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 491611
علت افزایش قیمت کره چیست؟

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: اگر مرغ و تخم مرغ بالاتر از قیمت مصوب فروخته شوند، گران‌فروشی است و حتما با آن برخورد تعزیراتی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد علی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در رابطه با افزایش قیمت کره در بازار اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، موضوع افزایش قیمت کره برای این چند روز نیست. بلکه تقریبا ده روز یا دو هفته پیش این افزایش اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: از زمانی که ارز ترجیحی به کره تعلق نگرفت و از اقلامی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند خارج شد شاهد افزایش قیمت کره بودیم و علتی هم که مسئولان مربوطه برای این موضوع بیان کردند حمایت از کالای داخلی و تولید داخلی بود، زیرا تقریبا تمام کره‌ای که قبلاً تولید می‌شد با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد و کره هم با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گرفت، اما از زمانی که این ارز از کره برداشته شد و امکان واردات با ارز نیمایی فراهم نشد قیمت کره افزایش پیدا کرد و همین موضوع موجب شد که شاید امکان خرید آن برای مردم فراهم نشود و به همین خاطر، تصمیم گرفته شد کره داخلی مورد استفاده قرار بگیرد و علاوه بر این، تعیین و تنظیم قیمت نیز براساس عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده کالا درنظر گرفته شد و طبیعتا، به دلیل این که کره جزء کالا‌هایی نیست که ستاد تنظیم بازار روی آن قیمت تثبیتی یا اجباری تعیین کند قیمت آن براساس میزان عرضه و تقاضا و نهاده‌های موردنیاز درنظر گرفته و بر این اساس تعیین می‌شود.
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران تصریح کرد: نوع بسته بندی‌های کره و وزن و اندازه آن نیز روی قیمت این کالا تاثیرگذار هستند؛ به طوری که قیمت‌ها بر این اساس تا حدی متفاوت هستند و بدنبال آن، نکته‌ای که وجود دارد این است که موضوع عوارض مربوط به صادرات این کالا و تامین آن از منابع داخلی باید به صورت قانونی تصویب و مشخص شود که چنانچه صادرات این کالا وجود دارد باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد که تا زمانی که کره موردنیاز کشور تامین نشده است اقدام به صادرات نشود و یا عوارض گمرکی آن به نحوی تنظیم شود که قیمت‌ها را متعادل کند و احتمال افزایش قیمت کره نیز به این دلیل است.
اسفنانی گفت: به هرحال، تا زمانی که عوارض گمرکی و وضعیت صادرات کره مشخص نشود شاید امکان این که شاهد افزایش قیمت آن باشیم خیلی دور از ذهن نباشد و مراجع مربوطه باید برای این موضوع تصمیم نهایی و جدی بگیرند تا مردم بتوانند با قیمت مناسب تری این کالا را تهیه کنند.
وی در رابطه با اخباری مبنی بر افزایش قیمت تخم مرغ تا ۴۰هزار تومان نیز افزود: مرغ و تخم مرغ افزایش قیمتی نداشته اند و با همان قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسند چرا که این دو کالا مشمول قیمت گذاری تثبیتی هستند و اگر احیانا بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شوند این گران‌فروشی است و حتما باید با آن برخورد قضایی و تعزیراتی صورت گیرد.
اسفنانی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن، تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و اتاق اصناف، مراجعی هستند که معمولا در این خصوص، کار بازرسی انجام می‌دهند و به همین دلیل، چنانچه شاهد افزایش قیمت و گران‌فروشی به این مفهوم در مکانی هستند می‌توانند به ما گزارش دهند تا به این موضوع ورود و آن را بررسی کرده و با تخلف‌ها برخورد کنیم.