۰ نفر

جدیدترین گزارش، بررسی وضعیت صادرات غیرنفتی؛

کالاهای ایرانی که بیشترین مشتری را دارند

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۹
کد خبر: 491466
کالاهای ایرانی که بیشترین مشتری را دارند

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود، به بررسی وضعیت صادرات غیرنفتی کشور در ماه‌های ابتدایی سال جاری پرداخته و جزئیاتی از کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه ارائه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس برآوردهای صورت گرفته در این بررسی، ایران در هشت ماهه امسال بیش از ۱۳ میلیارد دلار کالا به ۲۰ کشور همسایه و مجاور صادر کرده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا، این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در این بین بیشترین کاهش صادرات در تجارت با عربستان سعودی، گرجستان و لبنان به ثبت رسیده و بیشترین افزایش مربوط به روسیه، آذربایجان و تاجیکستان بوده است.

در بررسی جزییات کالاهای صادراتی به این کشورها، به نظر می‌رسد بازار ایران به تنوع قابل قبولی رسیده اما همچنان  کالاهای با ارزش افزوده بالا، در این فهرست چندان دیده نمی‌شود. در این میان جزییات آمار صادرات ایران به عراق به عنوان اصلی‌ترین مقصد صادراتی کشور نیز هنوز منتشر نشده است.

در میان اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران، امارات متحده عربی، مشتری محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. هندوانه اصلی ترین کالای صادراتی ایران به امارات بوده و پس از آن محصولات آهن یا فولاد، گوجه فرنگی و پسته در رده‌های بعدی قرار دارند.

افغانستان نیز به عنوان یکی دیگر از مشتری‌های اصلی ایران، میله‌های آهنی و فولادی را در صدر فهرست خریدهای خود قرار داده و پس از آن، شیرینی، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، گوجه فرنگی و کف پوش‌های غیر مخملی قرار دارد.

در لبنان نیز مغر پوسته، پسته، مخمرهای فعال و آرد سیب زمینی اصلی‌ترین کالاهای صادراتی بوده است. ایران به روسیه سیب، هلو، پسته، آلبالو، کیوی و انگور و کشمش صادر کرده است. عمان از ایران شمش آهن، اوره، محصولات نیمه تمام آهن و هندوانه وارد کرده است. در فهرست کالاهای صادراتی به قطر نیز گوجه فرنگی و هندوانه در صدر فهرست قرار دارند.

سوریه نیز از ایران اوره، آلومینیوم و صنایع دستی وارد کرده است. همچنین چین از ایران پلی اتیلن، متانول، پسته و شمش آهن وارد کرده است.