بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بنادر آسیایی به صورت مدام در حال رشد هستند و به عنوان قطب نقل و انتقالات دریایی در جهان شناخته می‌شوند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ حجم کالاهای منتقل شده توسط کشتی‌های باربری در سراسر جهان به صورت مداوم در سال‌های اخیر افزایش یافته است. داده‌های اداره دریانوردی هنگ‌کنگ نشان می‌دهد که بنادر آسیا، به ویژه چین، به صورت روزافزون بر این صنعت تسلط دارند.

در سال 2005، هنوز دو بندر اروپایی و یک بندر آمریکای شمالی در رتبه‌بندی بزرگترین قطب‌های حمل و نقل دریایی جهان قرار داشتند. در سال 2019، تنها روتردام در جایگاه دهم قرار گرفت.

گفتنی است که بنادر آسیایی در سال‌های اخیر با سرعت بالایی رشد کرده‌اند. علاوه بر چندین بندر چینی، سنگاپور و بوسان در کره‌جنوبی نیز در میان 10رتبه برتر لیست قرار گرفتند. در مالزی، تایوان و تایلند نیز قطب‌های حمل و نقل کاملا جدیدی به وجود آمده است.

برخلاف تولید کالاها، افزایش ابعاد بنادر در آسیا نشان دهنده این نیست که تکنولوژی بنادر آسیا نوآورانه‌تر، سریع‌تر یا رقابتی‌تر است. به گفته کارشناسان، توسعه زیرساخت‌های بنادر به سادگی نشانگر رشد جریان‌های تجاری است.

حمل و نقل دریایی در اوایل سال جاری از بحران ویروس کرونا رنج برد، زیرا زنجیره‌های تامین در سراسر جهان دچار اختلال شد. حجم ترابری در اواخر سال نزدیک به کریسمس افزایش یافت اما انتظارات برای بنادر آسیایی بیش از حد بود.

تقاضای عمده انبار کردن در ایالات متحده و اروپا باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل شد؛ زیرا کشتی‌های قابل اطمینان رزرو شد و کانتینرها با کالاهایی کمیاب تبدیل شدند.

در نمودار ارائه شده، بزرگترین قطب‌های حمل و نقل دریایی جهان را مشاهده می‌کنید؛

بنادر