۰ نفر

آرامش نسبی در بازار گوشت و مرغ

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶
کد خبر: 489446
آرامش نسبی در بازار گوشت و مرغ

رشد عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب تنظیم‌بازاری و افزایش تولید و افت شدید تقاضای گوشت قرمز، قیمت‌ها را شکست.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، رفع برخی مشکلات تامین نهاده‌های دامی، رشد عرضه مرغ منجمد و گرم با نرخ مصوب و افزایش عرضه دام زنده سبک و سنگین موجب تداوم سیر نزولی قیمت گوشت و مرغ در بازار شده است. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که این روزها اغلب مشتریان به‌دلیل کاهش درآمد و قدرت خرید خود یا سبک مصرف گوشت و مرغ را تغییر داده یا به‌دلیل افزایش قیمت‌ها قادر به خرید این اقلام همانند ماه‌های گذشته نیستند. با این روند حتی در آستانه طولانی‌ترین شب سال نیز خبری از خرید چندین کیلوگرم مرغ یا خرید ران و راسته گوسفندی نیست و متقاضیان گوشت و مرغ مصرف خود را با خرید کمتر و اقلام ارزان‌تر مدیریت می‌کنند. این شرایط، موجب شکست مقاومت فروشندگان در بازار گوشت و مرغ شده و نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی که تا چندی پیش در محدوده 120هزار تومان ثابت مانده بود، این روزها به مرز 98 تا 100هزار تومان رسیده است.

سیر نزولی قیمت گوشت و مرغ درحالی است که نرخ هر شانه تخم‌مرغ در بازار مصرف همچنان بالا مانده و این محصول بنابر سایز و کیفیت به قیمت 34 تا 38هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به مشتریان عرضه می‌شود. از سوی دیگر با وجود تثبیت و کاهش قیمت گوشت و مرغ، فعالان صنفی نسبت به افزایش احتمالی قیمت‌ها درصورت تداوم مشکلات تامین نهاده‌های دام و طیور هشدار داده و برخی خواستار واگذاری تنظیم بازار گوشت و مرغ به وزارت جهادکشاورزی شده‌اند.

راهنمای خرید گوشت با قیمت مناسب

با افزایش قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله، تقاضا برای انواع گوشت منجمد در بازار مصرف افزایش یافت. این افزایش تقاضا زمینه رشد عرضه و افت بیشتر قیمت گوشت گرم در بازار را فراهم کرد. بر این اساس، سازمان میادین و میوه‌وتره‌بار نیز با اعلام فهرست قیمت انواع گوشت قرمز منجمد داخلی و وارداتی از رشد عرضه این اقلام خبر داده است.

براساس این نرخنامه، قیمت گوشت منجمد گوسفندی از 65هزار تا 92هزار تومان و گوشت منجمد گوساله از 62هزار تا 94هزار تومان اعلام شده است. در این نرخنامه، قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد ران گوسفندی تولید داخل 92هزار، ران گوساله 81هزار، سردست گوسفندی 80هزار، سردست گوساله 79هزار، قلوه‌گاه گوسفندی 65هزار، قلوه‌گاه گوساله 62هزار، گردن گوسفندی 82هزار، گردن گوساله 72هزار، راسته با استخوان گوسفندی 83هزار و کف دست گوسفندی 90هزار تومان اعلام شده است. همچنین نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله منجمد برزیلی 94هزار تومان و سردست گوساله منجمد برزیلی 92هزار تومان اعلام و تأکید شده است که به‌دلیل نبود گوشت گوسفندی منجمد وارداتی با تاریخ مصرف معتبر در بازار، عرضه این محصول تا اطلاع ثانوی در میادین میوه‌وتره‌بار ممنوع است.

کاهش قیمت مرغ تازه تا 24هزار تومان

در بازار مرغ نیز پس از توزیع چند هفته‌ای مرغ دولتی با نرخ 18هزارو500تومان در میادین میوه‌وتره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی واحدهای صنفی خرده‌فروشی سطح شهر تهران، و جایگزینی آن با مرغ تنظیم‌بازاری به قیمت هر کیلوگرم 20هزارو400تومان، نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه کشتار تهران در بازار به مرز 27هزار تومان رسید، اما تداوم عرضه مرغ تازه و منجمد با نرخ مصوب و کاهش تقاضای ناشی از افت قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث تداوم سیر نزولی قیمت خرده‌فروشی مرغ در بازار شده؛ به‌نحوی که این روزها قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در اغلب خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به مرز 24 تا 25هزار تومان رسیده است.

این کاهش قیمت در حالی است که در آستانه شب یلدا علاوه بر رشد تقاضا برای انواع آجیل و میوه و مرکبات، سهم گوشت و مرغ نیز در سبد مصرفی خانوارها افزایش می‌یابد. نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه ۷۰درصد مرغ شب یلدا با نرخ مصوب تامین می‌شود، گفت: هم‌اکنون ۷۰درصد مرغ عرضه شده در بازار با نرخ مصوب است و فقط ۳۰درصد آن اندکی بیش از قیمت مصوب به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. حبیب‌الله اسدنژاد، افزود: قیمت خرده‌فروشی عرضه هر کیلوگرم مرغ با نرخ آزاد ۲۲ تا ۲۴هزار تومان و آخرین نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای هر کیلوگرم مرغ ۲۰هزارو۴۰۰تومان است.

او این نرخ را باتوجه به افزایش هزینه تولید، غیرمنصفانه دانست و افزود: بعد از تعیین نرخ مصوب مرغ، دولت قیمت مصوب نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا را افزایش داد. همچنین قیمت سایر مولفه‌های تولید مانند جوجه یکروزه، واکسن و دارو و حمل‌ونقل در مدت زمان کوتاهی بعد از تعیین نرخ مصوب مرغ، افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. اسد‌نژاد تأکید کرد: دولت باید در جلسه‌ای که قیمت مصوب نهاده‌های دامی را افزایش می‌دهد، قیمت مصوب مرغ را نیز افزایش می‌داد تا مرغداران دچار مشکلات اقتصادی برای تامین مولفه‌های مهم تولید مانند واکسن و دارو نشوند. او قیمت منطقی مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده برای خرید از مرغدار را باتوجه به هزینه تمام‌شده تولید ۱۶هزار تومان و نرخ مصرف‌کننده را ۲۳هزار تومان اعلام کرد. او با بیان اینکه وظایف تنظیم بازار مرغ با وزارت صمت، اما تولید با وزارت جهادکشاورزی است و این موضوع مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، گفت: اگر وظایف بخش کشاورزی کاملا در وزارت جهادکشاورزی تجمیع شود، مشکلات این بخش کاهش می‌یابد و آرامش بیشتری حاکم می‌شود و اختلافاتی که امروزه بر سر تامین و توزیع مرغ و نهاده‌های دامی میان 2وزارتخانه شاهد هستیم، پیش نمی‌آید.

چشم‌انداز کاهش بیشتر قیمت مرغ

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران از تداوم سیر نزولی قیمت و یکسان شدن نرخ بازار و تنظیم‌بازاری مرغ طی روزهای آینده خبر داد و گفت: اکنون قیمت مصوب مرغ گرم به‌ازای هر کیلوگرم ۲۰هزارو۴۰۰تومان بوده، اما قیمت‌ها در بازار آزاد بالاتر از این نرخ است.

مهدی یوسف‌خانی افزود: رشد عرضه مرغ تنظیم‌بازاری به قیمت ۲۰هزارو۴۰۰تومان علاوه بر میادین میوه‌وتره‌بار و در واحدهای صنفی سطح شهر، ضمن کاهش قیمت‌ها، باعث شده صف‌های خرید مرغ در غرف میادین میوه‌وتره‌بار نیز کمتر شود. او با اشاره به این خبر که قیمت هرکیلوگرم مرغ تا مرز ۳۶هزار تومان هم پیش رفته بود، افزود: عرضه مرغ تنظیم‌بازاری باعث شده تا قیمت مرغ گرم در بازار تا مرز 25،24هزار تومان کاهش یافته و نرخ مرغ گرم در بازار به‌دلیل تداوم عرضه مرغ تنظیم‌بازاری هر روز نسبت به روز قبل رو به کاهش است. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی در مورد عرضه مرغ با قیمت بالاتر در فروشگاه‌ها با قطعه‌بندی، گفت: مرغ قطعه‌بندی، قیمت مشخصی ندارد و به همین دلیل برخی افراد مرغ را قطعه‌بندی و با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌کنند که به نوعی تخلف است.

او با اشاره به اینکه مرغ تنظیم‌بازاری به اندازه‌ای نیست که در تمامی واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها عرضه شود، گفت: خوشبختانه عرضه این مرغ در ۷۰درصد غرف میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری و واحدهای صنفی شهر و استان در حال انجام است. یوسف‌خانی افزود: هنوز هم قیمت مرغ در بازار آزاد بالاتر از نرخ مصوب است، اما پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده با ادامه توزیع مرغ تنظیم‌بازاری، قیمت مرغ در بازار آزاد نیز با نرخ مصوب یکسان شود.