۰ نفر

گنجشک‌هایی که جای قناری‌ها را در بازار گرفته‌اند؛

فروش لوازم خانگی زیرپله‌ای به‌نام برندهای مشهور

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴
کد خبر: 489146
فروش لوازم خانگی زیرپله‌ای به‌نام برندهای مشهور

لوازم خانگی کم‌کیفیت زیرپله‌ای تولید داخل یا تولید چین، با تغییر نام، نشان، بسته‌بندی، کارتن و حتی با گارانتی‌های جعلی به جای محصولات اصلی برندهای خارجی عرضه می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، افزایش70درصدی قیمت انواع لوازم خانگی در 8‌ماه امسال در کنار ممنوعیت واردات، سهم کالاهای قاچاق و تقلبی را در بازار لوازم خانگی افزایش داده است.  مشاهدات خبرنگاران  حاکی است لوازم خانگی کم‌کیفیت زیرپله‌ای تولید داخل یا تولید چین، با تغییر نام، نشان، بسته بندی، کارتن و حتی با گارانتی‌های جعلی، عموما به جای محصولات اصلی برندهای مشهور کره‌ای عرضه می‌شود. این محصولات با تبلیغ در فضای مجازی یا از طریق برخی فروشگاه‌های فاقد پروانه کسب فروخته می‌شود.

رشد قیمت همزمان با رشد تولید

محمدحسین اسلامیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تأیید افزایش ۷۰درصدی قیمت لوازم‌خانگی در 8‌ماه گذشته از کاهش 80درصدی تقاضای خرید در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: نه‌تنها کاهش نرخ ارز در ماه‌های اخیر باعث کاهش قیمت مواداولیه تولید لوازم خانگی نشده بلکه قیمت‌ها افزایش نیز داشته است. محمد حسین اسلامیان در عین حال افزود: اگر قیمت ارز ثبات داشته و در مرز 24 تا 25هزار تومان بماند و این ثبات حداقل 6‌ماه تا یک‌سال ادامه پیدا کند، قیمت لوازم خانگی نیز از این نرخ متاثر خواهد شد. 

نکته جالب توجه در بازار لوازم خانگی آن است که آمارهای رسمی وزارت صنعت از رشد تولید انواع لوازم خانگی در نیمه نخست امسال حکایت داردو طبق آمار رسمی در 6‌ماه نخست سال یک‌میلیون‌و۹۶۴هزار و 200دستگاه انواع لوازم خانگی در داخل تولید شده که از افزایشی ۵۲.۸درصدی حکایت دارد. به‌گفته سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در 7‌ماه امسال تیراژ تولید ماشین‌لباسشویی به ۵۵۰هزار دستگاه رسیده که نسبت به پارسال با رشد ۵۳درصدی همراه بوده است. 

تحلیل‌گران و فعالان بازار با اشاره به این موضوع می‌گویند به‌نظر می‌رسد هنوز تولیدات داخل به‌لحاظ تیراژ و کیفیت تولید نتوانسته‌اند نیاز بازار را به‌طور کامل برطرف کنند.

فروش محصولات زیرپله‌ای با گارانتی جعلی

در شرایطی که به‌نظر می‌رسد هنوز تقاضای بازار با تولیدات داخل پاسخ مناسبی دریافتی نکرده؛ مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است افزایش سهم محصولات قاچاق و تقلبی از بازار لوازم خانگی زمینه گرم شدن بازار خرید و فروش گارانتی‌های نامعتبر و تقلبی برای این محصولات را نیز فراهم کرده است. آن دسته ازخریداران این  محصولات که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند؛ برای تامین قطعات یا دریافت خدمات پس از فروش محصولاتی که با نام برندهای خارجی خریده‌اند دچار مشکل شده‌اند.

مسئولان تشکل‌های صنفی بارها بر اینکه تکلیفی نسبت به ارائه خدمات به اینگونه محصولات ندارند تأکید کرده‌اند اما فروشندگان لوازم‌خانگی می‌گویند هنوز بسیاری از مشتریان متقاضی خرید محصولاتی با برند و نشان‌های خاص هستند. این شرایط موجب شده تا جعل نام و نشان و عرضه محصولات فیک و تقلبی و حتی فروش گارانتی‌های جعلی به کسب‌وکاری پر سود در بازار لوازم خانگی تبدیل شود. این روزها که نمایندگی برندهای معتبر خارجی لوازم خانگی در بازار حضور رسمی ندارند انواع لوازم خانگی فیک بدون هیچ‌گونه گارانتی معتبری در بازار جولان می‌دهد. برخی فروشندگان لوازم خانگی به همشهری گفته‌اند؛ عرضه محصولات تقلبی به واردات قاچاق یا تغییر نام و نشان و لوگوی اقلام وارداتی منحصر نیست. به‌گفته آنان این روزها برخی تولیدکنندگان که از آنها عموما با نام تولیدکنندگان زیرپله‌ای یاد می‌شود با تولید محصولات مشابه یا تعمیر و نوسازی محصولات دست دوم برندهای خارجی تولیدکننده لوازم خانگی یا با تغییر نام و نشان روی محصولات، به نام و نشان برندهای مشهور کاسبی پر رونقی برای خود دست و پا کرده‌اند. فعالان بازار می‌گویند؛ این دسته از تولید‌کنندگان زیرپله‌ای با سفارش کارتن‌های شیک و مشابه برندهای مشهور آلمانی و ژاپنی که چند سالی است کمتر در بازار ایران حضور داشته‌اند، محصولات بی‌کیفیت خود را به نام این برندها به مشتریان عرضه می‌کنند. 

کالاهایی که از نظر ظاهر، نما، بسته بندی و جعبه و حتی گارانتی جعلی نیز تفاوت چندانی با محصولات خارجی ندارد و در سایه نام و نشان این برندها تا چند برابر قیمت لوازم خانگی تولید داخل فروخته می‌شود. یکی از فعالان قدیمی بازار می‌گوید؛ درحالی‌که قیمت بهترین جاروبرقی ایرانی در بازارحدود یک میلیون تومان است، جاروبرقی تقلبی زیرپله‌ای با نصب برند خارجی با قیمت 4 تا 5میلیون تومان به متقاضیان فروخته می‌شود.

علاوه بر برخی دیگر لوازم خانگی بی‌کیفیت تولید چین را که به‌صورت قاچاق وارد شده، در مرزهای شرقی، غربی و جنوب کشور با تغییر نام و نشان به نام برندهای معروف خارجی بسته بندی و راهی بازار می‌کنند. به‌گفته فعالان بازار بیشترین سهم کالاهای تقلبی مربوط به جاروبرقی (50 تا 60درصد)، آبمیوه‌گیری، غذاساز، یخچال و لباسشویی است.

فشار تشدید رکود بر رونق «فیک فروشی» 

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از تشدید رکود حاکم بر بازار این محصولات خبر داد و گفت: به‌دلیل کمبود و گرانی مواداولیه و کاهش عرضه لوازم خانگی، قیمت‌ها بالا مانده و بازار راکد است. همچنین با توجه به کاهش قدرت خرید تقاضای مؤثری برای خرید این اقلام وجود ندارد.

 اکبر پازوکی با اشاره به کاهش 50درصدی قدرت خرید مشتریان لوازم خانگی و تأثیر آن بر تشدید رکود و افزایش سهم بازار محصولات قاچاق تقلبی (فیک و فاقد گارانتی معتبر)، افزود: این شرایط موجب شده تا حتی مشتریانی که قبلا به‌دلیل شرایط خاص مانند تهیه جهیزیه ناچار به خرید لوازم خانگی بودند نیزقادر به خرید لوازم خانگی نباشند. رونق و گرمی بازار در گرو تعادل در عرضه و تقاضاست اما اکنون هرروز رکود بازار تشدید می‌شود. به‌گفته او مشکلات تولید‌کنندگان لوازم خانگی برای تامین مواداولیه، افزایش بی‌رویه قیمت این اقلام و هزینه تمام‌شده تولید موجب شده است تا فعالان صنفی و مشتریان انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی را نداشته باشند.

 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: اکنون بسیاری از مشتریان حتی قدرت خرید یک ماشین لباسشویی یا یخچال فریزر زیر 10میلیون تومانی را ندارند. پازوکی همچنین از افزایش سهم محصولات قاچاق تقلبی (فیک) از بازار لوازم خانگی خبر داد و افزود: متأسفانه برخی با تبلیغ در فضای مجازی یا فروشگاه‌های فاقد پروانه کسب، لوازم خانگی قاچاق را، که در برخی موارد تقلبی و فاقد هرگونه گارانتی است، به نام محصولات برندهای معتبر خارجی به مشتریان عرضه می‌کنند و خریداران اینگونه لوازم خانگی نیز با گذشت چند‌ماه متوجه مشکلات فنی و تقلبی بودن آن شده و برای تامین قطعات یا انجام تعمیرات این محصولات تقلبی سرگردان می‌شوند.

او با بیان اینکه سهم بازار محصولات قاچاق نسبت به لوازم خانگی تقلبی بیشتر است، گفت: با وجود ممنوعیت واردات و اجرای طرح رهگیری و شناسه لوازم خانگی برای برخورد با محصولات قاچاق در سطح عرضه شاهد هستیم که محصولات حجیم مانند انواع لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال سایدبای‌ساید، تلویزیون و... به‌صورت قاچاق وارد و با عرضه در فضای مجازی و فروشندگان زیرزمینی سهم بالایی از بازاررا در اختیار دارد.