۰ نفر

گمرک ایران توضیح داد؛

دلیل مناقشه بانک مرکزی و مرکز آمار چیست؟

۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۲
کد خبر: 488933
دلیل مناقشه بانک مرکزی و مرکز آمار چیست؟

گمرک ایران اعلام کرد، با اینکه علاقمند هستیم تا تراز مثبت یک و نیم میلیارد دلاری اعلامی از سوی رییس کل بانک مرکزی درست باشد اما متاسفانه تراز تجاری کشور در دوره زمانی غیر معمول اعلامی ( تا نیمه آذرماه) منفی دومیلیارد دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آمار اعلامی صادرات و واردات توسط ریاست کل  بانک، مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت تا تاریخ ۱۶ آذرماه ۹۹ است. این سامانه منبع رسمی آمار تجارت خارجی است.

در همین خصوص سخنگوی گمرک گفت: همانطور که گمرک مسئول ارائه آمارهای دیگر مانند تورم، نقدینگی، نفوس و مسکن، تولید، واحدهای صنفی و... نیست اما  به واسطه مسئولیت  مستقیم در تجارت فرامرزی در کنترل  اسناد واردات و صادرات و ترانزیت در ماهیت، ارزش و وزن کالا مانند گمرکات دیگر کشورها، مسئول ارائه آمار تجارت خارجی است. 

 آمار گمرک در همه کشورها به عنوان شاخص تجارت آن کشور است که  در همه مراجع قابل استناد است و در کشورمان نیز  همین رویه در قدیمی ترین سازمان اداری کشور مورد انتظار بوده و بخش آماری این سازمان در حال خدمت رسانی شبانه روزی به دستگاههای مرتبط با تجارت و ذینفعان است به طور مثال  وزیر محترم صمت در مکاتبه چند روز گذشته اش  به وزیر محترم اقتصاد خواستار تسریع در ارسال آمار تجارت از گمرک به آن وزارتخانه شده بود که همین موضوع نشان دهنده آن است که وزیر محترم صمت به عنوان مسئول تولید و تجارت کشور وظیفه آماری تجارت خارجی  را به عهده گمرک می داند. 

وی افزود:اگر شاخص آماری را هم نیمه آذر لحاظ کنیم که برای تراز تجاری غیرمعمول به شمار می اید  و مانند اعلام تورم در مقایسه بل  روزهای میانی ماه است، با این اوصاف، صادرات کشور نه تنها ۲۶.۵میلیارد دلار نبوده است، بلکه۲۲میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار تا ۱۵ آذرماه بوده که  با رقم اعلامی رییس کل بانک مرکزی  ۳.۶میلیارد دلار فاصله دارد و واردات نیز ۲۴میلیارد و ۹۰۵میلیون دلار بوده که از لحاظ اینکه آن بانک به تامین ارز و تایید منشا آن می پردازد برای مدت زمان مورد ادعا نزدیک به رقم اعلامی  است.

سخنگوی گمرک  در ادامه تصریح کرد: با اینکه علاقمند هستیم تا تراز مثبت یک و نیم میلیارد دلاری اعلامی از سوی رییس کل بانک مرکزی  درست  باشد اما متاسفانه  تراز تجاری کشور در این دوره زمانی غیر معمول اعلامی (نیمه آذرماه) منفی دومیلیارد و چهار میلیون دلار بوده است  و تراز منفی ۱.۶میلیارد دلاری۸ماهه با اضافه شدن این ۱۵روز به منفی دومیلیارد رسیده است.