۰ نفر

رییس اتاق اصناف ایران مطرح کرد؛

راهکارهای جدید برای فعالیت اصناف در دوران شیوع کرونا

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۱۶
کد خبر: 488822
راهکارهای جدید برای فعالیت اصناف در دوران شیوع کرونا

ممبینی گفت: با توجه به ادامه داشتن شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه جدیدی برای فعالیت‌های صنفی تدوین کرده و به دنبال تصویب آن هستیم تا اصناف بتوانند بدون نیاز به تعطیل کردن با کاهش دادن ریسک شیوع کرونا به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، از آغاز شیوع ویروس کرونا ۱۰ ماهی می گذرد، این بیماری که حدود یک سال پیش از چین سر بر آورد در این مدت در بخش های مختلف ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

تعطیلی و ایجاد محدودیت موجب کاهش تردد شهروندان شده و امکان کنترل شیوع بیشتر این ویروس را فراهم کرده است اما از سوی دیگر آسیب های بسیاری را به ویژه در اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

اصناف یکی از گروه هایی است که محدودیت ها و تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا خسارت های گاها جبران ناپذیری را را به آن وارد کرده است و همچنان نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، به همین دلیل نیازمند راهکارهایی برای ادامه حیات است.

بر همین اساس سعید ممبینی رییس اتاق اصناف ایران، گفت: با توجه به اینکه زمان بهبود شرایط و رفع مشکل شیوع کرونا مشخص نیست، اصناف برنامه جدیدی را تهیه کرده است تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بتواند خدمات خود را ارائه دهد.

وی افزود: تلاش کرده ایم نوعی از دستورالعمل را برنامه ریزی کنیم تا اصناف بتوانند در بخش های مختلف بدون نیاز به تعطیل کردن با کاهش خطر و ریسک شیوع کرونا به فعالیت خود ادامه دهد.
ممبینی تاکید کرد: به دنبال تصویب مقرراتی برای مراکز تجاری و واحد های صنفی هستیم تا بعد از تایید مقامات مسئول میزان تعطیلات کاهش پیدا کند و در چارچوب مشخصی فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه عدم انتقال هوا زمینه انتشار ویروس کرونا را تقویت می کند، تصریح کرد: یکی از دلایل تعطیل کردن پاساژها بسته بودن فضای آن است که قصد داریم با انتخاب یک ناظر برای هر یک از این اماکن شرایط تردد مردم را تسهیل کنیم.

وی افزود: مسئول پاساژ با دسترسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می تواند از سلامت افراد یقین پیدا کند که یکی از راه های آن بررسی کارت ملی برای دریافت اجازه ورود به این اماکن است.

به گفته وی، بر همین اساس به افراد مبتلا از جمله صاحبان کسب و کار و مردم اجازه ورود به پاساژها را نخواهند داد.

رییس اتاق اصناف خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در حال تدوین مقرراتی هستیم در هر صنف بر اساس متراژ پذیرای مشتری باشند تا با رعایت این نکات فعالیت مطمئنی را داشته باشند.

ممبینی با بیان اینکه از این طریق توقف فعالیت اصناف کمتر می شود، اظهار داشت: برای جلوگیری از تشکیل صف های طولانی ناظران پاساژ باید میزان حضور را نیز کنترل کنند تا با تراکم جمعیت مواجه نشویم.

به گفته وی، در حال حاضر در فروشگاه های زنجیره ای تامین کننده کالاهای مورد نیاز شاهد تجمع مواجه هستیم که بدون هیچ نظارت و کنترلی به فعالیت خود ادامه می دهند.

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به طرح کاهش ساعت فعالیت صنوف مختلف به ۱۸، تاکید کرد: با این محدود کردن کسب و کارها تا ساعت مشخص شده مخالف هستیم.

طی ماه های گذشته شهرهای کشور به مناطق قرمز، نارنجی و زرد ناشی از شیوع کرونا تقسیم شدند و اصناف نیز در چهار گروه برای فعالیت در این مناطق جای گرفتند.

در مناطق قرمز فقط گروه یک شغلی اجازه فعالیت دارند که تامین کننده نیازهای روزمره هستند.
پیش از آغاز اعمال محدودیت ها در آذرماه، اتاق اصناف ایران اعلام کرد که صنوف متخلف در شهرهای قرمز به مدت یک ماه پلمپ شده و اجازه فعالیت نخواهند داشت، این جریمه در شهرهای نارنجی دو هفته و در شهرهای زرد یک هفته تعیین شده بود.