۰ نفر

صف‌‌های طولانی خرید نان در روزهای کرونایی!

۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶
کد خبر: 487297
صف‌‌های طولانی خرید نان در روزهای کرونایی!

در روزهای اخیر شاهد صف های طولانی و وقت گیر در جلوی برخی نانوایی های شهر مشهد هستیم که نارضایتی هایی را در بین مردم به وجود آورده است، این نارضایتی از آن جا اهمیت پیدا می کند که شیوع کرونا و رعایت نکردن فاصله اجتماعی در برخی صف های نان باعث ایجاد نگرانی مضاعف در خانواده ها شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، مشاهدات میدانی ما از برخی نانوایی ها در نقاط مختلف مشهد حکایت از صف های طولانی داشت، صف های طولانی که هم در مقابل نانوایی های یارانه ای و هم نیمه یارانه ای خود را نشان می داد. بعضی افراد هم به دلیل شیوع کرونا ترجیح داده بودند داخل خودرو یا با فاصله بیشتری از صف باشند که دچار دردسرهای کرونا نشوند، یکی از مشتری ها می گفت نانوایی محله ما تعطیل شده است و من مجبور شدم مسافت زیادی را طی کنم و برای گرفتن چند قرص نان به این جا بیایم  و یک ساعت و 20 دقیقه است  در صف ایستاده ام اما هنوز نوبت من نرسیده است! البته جر و بحث های میان مشتری ها هم به خاطر نوبت در این میان کم نبود ، درددل یکی از مشتری ها هم شنیدنی بود که می گفت با افزایش قیمت همه اقلام خوراکی اگر قیمت نان را هم افزایش بدهند دیگر از زندگی ساقط می شویم.

این روزنامه همواره به موضوع نانوایی ها و این که مشکلی در تامین نان مردم به وجود نیاید در گزارش های مختلف پیگیر این موضوع بوده است، از قاچاق آرد، تخلفات آرد فروشی و افزایش خودسرانه قیمت نان توسط برخی از نانوایی ها گرفته تا تخصیص نیافتن  به موقع سهمیه آرد و مشکلات حمل آرد به نانوایی ها که در گزارش های  قبلی به آن پرداخته ایم، اما این بار دلیل صف های شلوغ مقابل نانوایی ها چیست؟

مسئول یک نانوایی هم مدعی می شود دلیل این صف های طولانی، تعطیلی نانوایی های غیر مجاز است که مردم مجبورند از دیگر مناطق به نانوایی های فعال مراجعه کنند و به این ترتیب صف های طولانی تشکیل می شود. موضوعی که البته رئیس اتحادیه نانوایان مشهد آن را تایید می کند.

101 نانوایی پلمب شدند

از مدت ها قبل طرح سامان دهی نانوایی های غیرمجاز در مشهد در دست بررسی بود، گویا حالا در ایام کرونا اجرای این طرح باعث شلوغی نانوایی های دیگر شده است. مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد  به طرح سامان دهی نانوایان در شهر مشهد اشاره و تصریح می کند: از ابتدای امسال سامان دهی 118 نانوایی غیر مجاز در دستور کار قرار گرفت و پلمب شدند، از این تعداد 17  نانوایی باقی مانده است که پلمب آن ها نیز انجام خواهد شد؛ در این خصوص فقط در آبان امسال 51 نانوایی پلمب شده است.اگرچه موضوع سامان دهی نانوایی های غیرمجاز، با هدف ارائه نان مرغوب و رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از خرید و فروش خارج از شبکه آرد، از مطالبات مردم در این حوزه بوده است اما شلوغی صف های امروز در مقابل نانوایی ها در مشهد نشان می دهد که مسئولان باید قبل از اجرا برای جلوگیری از ایجاد صف های شلوغ چاره ای می اندیشیدند!

افزایش کرایه حمل و نقل تاثیری در قیمت نان ندارد

از سال گذشته طرح سامان دهی نانوایان مشهد در حال اجراست، اکنون این سوال مطرح می شود که این طرح به کجا رسیده و چه تاثیراتی داشته است؟ روز یک شنبه هفته گذشته نیز کارگروه آرد و نان تشکیل جلسه داد تا برای مشکلات پیش آمده در این حوزه تدابیری بیندیشد آن طور که  معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رضوی اعلام کرده است در این کارگروه "با افزایش 70 درصدی کرایه حمل آرد موافقت شده اگرچه اعلام کرده که این افزایش کرایه حمل و نقل آرد تاثیر زیادی در قیمت تمام شده نان ندارد".

غفوری مقدم به اجرای طرح سامان دهی نانوایی های غیر مجاز در حال اجرا اشاره می کند و در خصوص تشکیل صف های طولانی در نانوایی در مشهد در چند وقت اخیر می گوید: درباره بحث نان در یک ماه اخیر شاهد تغییراتی در شبکه نانوایی ها بودیم، بعضا برخی نانوایی ها خودسرانه در قیمت نان و همچنین در ساعت پخت نان تغییراتی می دادند که در این خصوص طرح سامان دهی نانوایی های غیر مجاز در دستور کار قرار گرفت.

وی می افزاید:  بخشی از نانوایی ها که فعالیت می کردند فاقد پروانه اشتغال بودند و شرایط لازم را برای فعالیت نداشتند، بر اساس مصوبات کارگروه آرد و گندم استان، این نانوایی ها  باید در مهلت مقرر برای فعالیت، اقدام به دریافت مجوز  می کردند که برخی از آن  ها هیچ اقدامی  انجام ندادند و بعد از اخطارهای قانونی تعطیل شدند و در واقع این ها نانوایی های غیر مجاز بودند.غفوری مقدم با بیان این که در طرح سامان دهی نانوایی ها، 118 نانوایی در دستور کار بود تصریح می کند: 118 نانوایی در طرح سامان دهی قرار گرفت و 17 نانوایی هنوز تعیین تکلیف  نشده اند ، یعنی تعدادی از این 118 نانوایی یا تعطیل شدند یا مجوز فعالیت گرفتند (البته آن طور که رئیس اتحادیه نانوایان مشهد اعلام کرد این نانوایی ها تعطیل شده اند.)وی با اشاره به این که در شهرمشهد دو گروه نانوایی های یارانه ای و نیمه یارانه ای فعالیت می کنند، می گوید: نانوایی های نیمه یارانه ای  تا سال گذشته به عنوان آزاد پز بودند و  این نانوایی ها نیز در طرح سامان دهی قرار گرفتند، چون تا آن موقع سهمیه آرد یارانه ای دریافت نمی کردند نرخ گذاری نان آن ها نیز طبق مصوبه نبود اما این نانوایی ها سامان دهی شدند و توانستند از سهمیه آرد استفاده کنند.

در نانوایی های یارانه ای مشکلی  نداریم

غفوری مقدم ادامه می دهد: نانوایی های نیمه یارانه ای بخشی از آرد مورد  نیاز خود را از طریق سهمیه و بخشی  دیگر را از یکی دو ماه گذشته از محل گندم مازاد کارخانجات تامین می کردند، ضمن این که ما در بخش نانوایی های یارانه ای هیچ مشکلی برای تامین آرد نداریم و سهمیه آن ها تامین می شود. وی با بیان این که تامین آرد نانوایی های نیمه یارانه ای با کسر سهمیه آرد مواجه شده بود، می افزاید: اصلا بحثی به عنوان کمبود آرد نداریم، بنابراین طی دو هفته گذشته بر اساس پیگیری های انجام شده اعلام کردیم که این نانوایی ها باید در چهار چوب قانونی فعالیت کنند و اگر رعایت کردند مشکلی برای افزایش سهمیه آرد آن ها نداریم؛ اگر نانوایی ها طبق چهارچوب قانونی فعالیت نکنند سهمیه آردشان را در همان منطقه به نانوایی هایی که مقررات قانونی را رعایت می کنند می دهیم.

تشکیل صف های طولانی نان با تعطیلی نانوایی های غیر مجاز و عقب افتادگی حمل آرد

غفوری مقدم با بیان این که در برخی مناطق مشهد با صف طولانی نانوایی مواجه شدیم،خاطر نشان می کند: این صف ها در مناطقی بودند که نانوایی  های غیر مجاز تعطیل شده اند و سهمیه آن ها به نانوایی های مجاز داده شده است؛ ما در هفته گذشته با مشکل حمل آرد مواجه بودیم، مشکلات حمل آرد به نانوایی ها در کارگروه آرد و گندم بررسی شد، با توجه به این که شرکت های حمل و نقل آرد درخواست افزایش نرخ کرایه را داشتند در این کارگروه با افزایش 70 درصدی کرایه حمل و نقل موافقت شد .وی در پاسخ به این سوال که با افزایش کرایه حمل و نقل آیا قیمت نان افزایش می یابد ؟ می گوید: تاثیر چندانی ندارد، اگر به عنوان مثال قیمت یک نان هزار تومان باشد 20 تومان بر قیمت تمام شده هر نان تاثیر می گذارد، حتی شرکت های حمل و نقل آرد در جلسه کارگروه درخواست بیشتری برای افزایش کرایه داشتند که موافقت نشد این افزایش 70 درصدی در حالی اتفاق افتاد که کرایه شرکت های حمل و نقل آرد از سال گذشته افزایش نیافته بود.دبیر کارگروه آرد و گندم ادامه می دهد: با این افزایش 70 درصدی کرایه حمل و نقل آرد، شرکت خلیج فارس به عنوان شرکت حمل آرد در مشهد تعهد داده است تمام عقب ماندگی روزهای گذشته را جبران می کند و متعهد شده است حمل آرد را به روز کند، همچنین تعاون روستایی  نیز حمل آرد خود را به روز کرده و ایجاد صف های طولانی در نانوایی ها  به دلیل همین عقب افتادگی حمل آرد بوده است.

درخواست اتحادیه  برای افزایش قیمت نان

وی با بیان این که هنوز برای افزایش قیمت نان تصمیم گیری نشده است می افزاید: اتحادیه نانوایی ها از دو سه ماه قبل قیمت نان را افزایش دادند اما هنوز تصمیمی برای افزایش  قیمت نان گرفته نشده است، هر زمان مجوز داشته باشیم  درخصوص افزایش قیمت نان اقدام می کنیم، هم اکنون  با نانوایی هایی که اقدام به افزایش قیمت کرده اند برخورد  می شود.

نانوایی های مشهد بیشتر از حد نیاز

دبیر کارگروه آرد و گندم با  اشاره به این که در مشهد 1150 نانوایی نیمه یارانه ای و حدود هزار  نانوایی یارانه ای فعالیت می کنند، می افزاید:  این سامان دهی باید اتفاق می افتاد سال گذشته قیمت نان در نانوایی ها متفاوت بود و مردم شاکی بودند، ضمن این که فعالیت نانوایی ها باید ساعت مشخصی داشته باشد.وی در پاسخ به این سوال در خصوص این که با تعطیلی نانوایی های غیر مجاز در طرح سامان دهی چه جایگزینی برای آن ها در نظر گرفته شده است تا مردم در صف های طولانی نان نباشند؟ می گوید: سامان دهی نانوایی ها تصمیم ملی بود و باید انجام می شد، ضمن این که بر اساس بررسی هایی که انجام شده تعداد نانوایی در مشهد بیش از نیاز است، اگر همین  تعداد  طبق  طرح سامان دهی فعالیت کنند  با اطمینان  می گویم به هیچ وجه کمبود نانوایی در مشهد وجود ندارد و حتی بیشتر از نیاز نانوایی در مشهد فعالیت می کند.

افزایش ساعات کاری و سهمیه نانوایی های مجاز برای جلوگیری از صف های طولانی

دبیر کارگروه آرد و گندم ادامه می دهد: درخواست های زیادی برای راه اندازی نانوایی جدید در مشهد وجود دارد اما ما مجوز  صدور پروانه اشتغال نداریم. با تعطیل شدن نانوایی های غیر مجاز، علاوه بر افزایش سهمیه نانوایی های مجاز میزان ساعت کاری آن ها را افزایش می دهیم که از ایجاد صف های طولانی جلوگیری شود، همچنین تعطیلی همزمان در یک روز نانوایی ها یکی دیگر از مشکلاتی بود که باعث ایجاد صف های طولانی شده بود که در این خصوص نانوایی ها در روزهای مختلف تعطیل  می شوند که مردم با مشکل مواجه نشوند.غفوری مقدم همچنین از اختصاص 1500 تن سهمیه آرد به استان خبر می دهد  و می گوید: قبل از این هزار  تن آرد به استان داده شده بود و با این حساب سهمیه نانوایی هایی نیمه یارانه ای افزایش  می یابد و با اقداماتی که انجام دادیم  امیدواریم مشکلات نانوایی ها و مردم در این حوزه برطرف شود.