۰ نفر

فروش آزادانه لوازم خانگی قاچاق در تلگرام

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۷
کد خبر: 486604
فروش آزادانه لوازم خانگی قاچاق در تلگرام

تبلیغ آزادانه 90درصد لوازم خانگی قاچاق و تقلبی از طریق پیامک، کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی و تحویل 2روزه این محصولات موجب زمینگیر شدن تولید داخل و سردرگمی خریدارانی شده که انتظار کیفیت برندهای خارجی از اینگونه محصولات را داشته اما اکنون برای تامین قطعات و دریافت خدمات پس از فروش با مشکل مواجه هستند.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاید شما هم با پیامک‌ها یا تبلیغات فروش لوازم خانگی برندهای مشهور خارجی در فضای مجازی به‌خصوص کانال‌های تلگرامی مواجه و حتی برای خرید اینگونه محصولات وسوسه شده‌اید، تبلیغاتی که در آن انواع و اقسام لوازم خانگی برندهای کره‌ای و حتی اروپایی از ماشین لباسشویی و ظرفشویی گرفته تا یخچال فریزر، ال‌ای دی، کولر گازی و حتی ظروف آشپزخانه با استفاده از نام برندهای مشهور خارجی و ادعای گارانتی اصلی با قیمت‌های فریبنده را به مشتریان عرضه می‌کند. این در حالی است که حتی فعالان صنفی نیز از منشأ تامین و چگونگی تبلیغ و فروش اینگونه محصولات از طریق ارسال پیامک یا تبلیغات آزادانه در فضای مجازی و برخی فروشگاه‌های مدعی نمایندگی برندهای داخلی و خارجی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. بازنده اصلی این شیوه فروش لوازم خانگی قاچاق و تقلبی نیز مشتریانی هستند که با گذشت چند‌ماه از به کارگیری لوازم خانگی بی‌کیفیت دچار مشکل شده و برای تامین قطعات یا دریافت خدمات پس از فروش مناسب با تکیه بر گارانتی‌های جعلی دچار مشکل شده و هیچ‌کس پاسخگوی ضرر و زیان و سردرگمی آنها نیست.

کشمکش هزینه تمام‌شده و کمبود لوازم خانگی

درحالی‌که تولید‌کنندگان داخلی با استناد به مشکلات تامین و رشد قیمت 130ماده اولیه تولید این محصولات، درخواست افزایش چندباره قیمت این محصولات را به سازمان حمایت ارائه کرده‌اند اما این سازمان بررسی مستندات درخواست تولید‌کنندگان را منوط به افزایش قیمت غیررسمی تولیدات آنها و وجود شکایت از سوی مشتریان کرده است. این کشمکش در حالی ادامه دارد که روزبه‌روز سهم لوازم خانگی قاچاق و تقلبی از بازار مصرف کشورمان افزایش می‌یابد. در واقع این محصولات با نام برندهای کره‌ای یا اروپایی که با دور تازه تحریم‌ها از بازار ایران خارج شده از مرزهای غربی (بانه) و جنوبی کشورمان به بازار کلانشهرها سرازیر شده و فروشندگان، اینگونه محصولات قاچاق و حتی تقلبی را با تبلیغ در فضای مجازی یا ارسال پیامک طی مدت 2 روز به‌دست خریداران می‌رسانند.

ممنوعیت واردات، کاهش تولید و عرضه و افزایش چند باره قیمت انواع لوازم خانگی داخلی شرایطی را فراهم کرده است که برخی مشتریان فریب این تبلیغات دروغین را خورده و نسبت به خرید لوازم خانگی فاقد گارانتی و حتی تقلبی اقدام کنند. این موضوع در مورد برخی خانوارهایی که قصد خرید جهیزیه برای نوعروسان به نام برندهای مشهور خارجی را دارند بیش از متقاضیانی است که قبلا از اینگونه محصولات خارجی استفاده کرده‌اند.

سوءاستفاده از عدم‌اطلاع مشتریان

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران  با بیان اینکه لوازم خانگی قاچاق و تقلبی که از طریق ارسال پیامک یا تبلیغات در فضای مجازی به نام برندهای مشهور خارجی و حتی ایرانی در بازار کشور عرضه می‌شود محصولاتی فاقد گارانتی و بی‌کیفیت است، گفت: کلاهبرداری با سوءاستفاده از کمبود و قیمت بالای لوازم خانگی در کانال‌های تلگرامی و فروش محصولات قاچاق وتقلبی موجب شده تا برخی از مردم که هنوز نتوانسته‌اند سلیقه خود را به خرید کالای ایرانی تغییر داده و دنبال خرید محصولات برندهای خارجی هستند، محصولاتی به نام این برندها اما بدون گارانتی معتبر و حتی تقلبی خریداری و برای دریافت خدمات پس ازفروش سرگردان شوند. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: 90درصد لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی با تکیه بر بی‌اطلاعی مردم و گارانتی‌های 10هزار تومانی عرضه می‌شود و سهم فروشگاه‌های فاقد پروانه کسب از این شیوه فروش 10درصد است. به گفته او مشخص نیست این افراد یا گروه‌ها شماره تلفن مردم را از کجا به‌دست آورده و آنها را برای خرید اینگونه محصولات ترغیب می‌کنند. پازوکی گفت: چند وقت پیش پلیس فتا درتماس با اتحادیه خواستار شماره ارسال این پیامک‌ها شد که با پیگیری و برخورد حجم این تبلیغات کمتر شد اما اکنون دوباره اوج گرفته است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با رد فروش لوازم خانگی قاچاق و تقلبی در نمایندگی‌ها دارای پروانه کسب، گفت: برخی افراد با اجاره مغازه و بدون جواز کسب نسبت به فروش اینگونه محصولات قاچاق و تقلبی اقدام می‌کنند چرا که بر فعالیت فروشندگان دارای پروانه کسب نظارت می‌شود و فروش اینگونه محصولات قاچاق ابتدا در فضای مجازی و سپس اینگونه فروشگاه‌ها انجام می‌شود.

منشأ مبهم قاچاق و فروش لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اظهار بی‌اطلاعی در مورد منشأ و کم و کیف قاچاق و عرضه 2روزه لوازم خانگی قاچاق و تقلبی از طریق پیامک و فضای مجازی، گفت: هیچ‌کس نمی‌داند اینگونه محصولات از کجا و به چه صورت می‌آید اما این حجم قاچاق نمی‌تواند کار یک یا 2نفر باشد. پازوکی به مردم توصیه کرد تا فریب تبلیغات و قیمت پایین اینگونه لوازم خانگی را نخورند و گفت: مشتریان اینگونه محصولات باید توجه کنند که اگر اتفاقی برای هریک از قطعات این لوازم خانگی افتاد باید چگونه آن را تامین کنند. او افزود: چندی پیش مصرف‌کننده‌ای داشتیم که از کردستان برای تامین قطعه یخچال ساید بای ساید جدید ال‌جی به اتحادیه آمده بود و تنها به‌دلیل قیمت پایین و برند این کالا آن را خریداری کرده بود اما قطعه آن را  پیدا نمی‌کرد و هیچ‌کس نیز پاسخگوی خدمات پس از فروش این محصول نبود. این در حالی است که اگر مشتریان کالای ایرانی بخرند، قطعه دارد و شرکت‌ها نیز موظف به ارائه خدمات پس از فروش هستند. پازوکی افزود: علت اینکه هنوز شرکت‌های خارجی که بیش از 2سال پیش از ایران رفته و کالا نمی‌دهند، ملزم به ارائه خدمات به مشتریان هستند نیز آن است که این شرکت‌ها در زمان فعالیت در ایران در سازمان حمایت و صمت سند گذاشته‌‌اند و به همین دلیل اکنون شکایتی از خدمات پس از فروش اینگونه شرکت‌ها نداشته‌ایم.

تاوان طمع خرید لوازم خانگی ارزان قیمت خارجی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه مردم باید به سمت خرید این محصولات نروند و با استخراج قیمت از کانال‌ها و فروشگاه‌های معتبر نسبت به خرید لوازم خانگی باکیفیت و دارای گارانتی اقدام کنند، گفت: متأسفانه طمع برخی افراد که هم کالای خارجی و ارزان می‌خواهند موجب گرمی بازار فروش لوازم خانگی قاچاق و تقلبی در فضای مجازی شده است. پازوکی در مورد تأثیر کمبود و نوسان قیمت لوازم خانگی تولید داخل بر رونق بازار محصولات تقلبی و قاچاق گفت: وقتی مواد اولیه تولید هر کالایی مانند لوازم خانگی کاهش یافته و گران می‌شود، مشخص است که هزینه تمام‌شده و قیمت نهایی این کالا نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که 70درصد مواداولیه مورد نیاز تولیدات لوازم خانگی داخلی و 30درصد وارداتی بوده و ارزبری دارد و بدیهی است که وقتی نرخ 70درصد مواداولیه تولید دچار نوسان می‌شود با افزایش هزینه تولید و قیمت نهایی، سهم اینگونه محصولات قاچاق نیز از بازار افزایش می‌یابد. به گفته او برخورد با لوازم خانگی قاچاق در سطح عرضه نیز با اجرای کد رهگیری و شناسه این محصولات و راه‌اندازی سامانه جامع تجارت که از 6‌ماه به‌صورت آزمایشی آغاز به‌کار کرده، بیشتر شده است. پازوکی تأکید کرد، با راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی و حذف برگه فیزیکی گارانتی، امکان عرضه اینگونه محصولات تقلبی و قاچاق نیز بیشتر می‌شود چرا که فروشندگان این محصولات برای ارائه گارانتی به مشتریان ملزم به ارائه کد رهگیری هستند.

رانت معرفی مراکز تعمیر لوازم خانگی

عرضه محصولات قاچاق و تقلبی لوازم خانگی حتی موجب رانت در معرفی مراکز تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش اینگونه محصولات شده است به‌نحوی که برخی مشتریان برای پیدا کردن شماره تلفن و یا آدرس تعمیرات لوازم خانگی دچار فرایندی می‌شوند که حاکی از انحصار و رانت در معرفی مراکز تعمیر و نگهداری لوازم خانگی خاصی شده است. این شرایط موجب شده تا براساس اعلام برخی منابع و البته با توجه به شواهد و قرائن گویا در این‌باره مشخصات برخی افراد یا مراکز که سابقه هیچ‌گونه نمایندگی معتبری برای لوازم خانگی ندارند با استفاده از رانت به‌عنوان نماینده انحصاری تعمیرات و خدمات برخی برندهای لوازم خانگی معرفی می‌شود.