۰ نفر

وزیر صمت؛

تهدیدهای اقتصادی با سامانه جامع تجارت از بین می‌رود

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱:۱۶
کد خبر: 486467
تهدیدهای اقتصادی با سامانه جامع تجارت از بین می‌رود

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت تاکید کرد که با راه اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از تهدیدهای اقتصادی و فسادها و امضاهای طلایی از بین می رود و فساد اداری به حداقل می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رزم حسینی سه شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان "از سامانه جامع تجارت تا نظارت بر بازار و جهش تولید" تاکید کرد که این سامانه شروعی برای تجارت مدرن است.

وزیر صمت گفت: خوشبختانه از ثبت سفارش تا صدور مجوزهای ۲۳ گانه در سامانه جامع تجارت انجام شده و در حوزه واردات این سامانه کامل شده است.

رزم حسینی با اشاره به اتصالاتی که سامانه جامع تجارت با سایر سامانه‌ها برقرار خواهد کرد، افزود: با راه اندازی این سامانه بسیاری از تهدیدهای اقتصادی و فسادها از بین خواهد رفت تا امضاهای طلایی از بین رفته و فساد اداری به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: رییس جمهوری در تمام جلسات بر تکمیل این سامانه تاکید دارد و به زودی انجام خواهد شد.

وزیر صمت ادامه داد: کد شناسه کالا از اقدام های بسیار مهمی است که باید انجام شود تا تمام کالاها در طول مسیر رد گیری شده و تا رسیدن به مقصد ارزیابی شوند.

رزم حسینی سامانه جامع تجارت را شروعی برای تجارت مدرن دانست و گفت: تمام سازمان‌ها، سامانه‌های مستقل خود را متصل به سامانه جامع تجارت خواهند داشت تا ضمن حفظ استقلال سامانه، دسترسی کافی برای فعالیت‌های تجاری فراهم شود.

وی افزود: یکی از مسائلی که باعث افت جایگاه شاخص کسب و کار می‌شود بروکراسی اداری است و با رسیدن به دولت الکترونیک از جمله اجرای این سامانه قدم بزرگی در بهبود این شاخص خواهیم برداشت.

رزم حسینی در ادامه با اشاره به راه اندازی ۲۳ پروژه مهم دولت الکترونیک، گفت: سامانه جامع تجارت مرکز جامع آماری کشور خواهد شد تا هر جابجایی و تجارتی با تمام جزئیات و به صورت آنلاین در اختیار قرار بگیرد.

وزیر صمت با بیان اینکه ۳۰ درصد مابقی سامانه تا ۱۱ بهمن ماه تکمیل خواهد شد، افزود: سامانه انبارهای سامانه جامع تجارت، موجودی انبار و موارد مصرف شده را نشان خواهد داد و به عنوان مثال می‌توان به موضوع لاستیک اشاره کرد که با استفاده از ابزارهای الکترونیک به خوبی کنترل شده است.

او گفت: جلسات ستاد تنظیم بازار با حضور ۱۴ عضو از تمام دستگاه‌های مسئول برگزار می‌شود اما با توجه به نرخ ارز و حجم کالایی که باید وارد کشور شود با مشکل مواجه خواهیم بود.

رزم حسینی ادامه داد: با وجود این مشکلات در صورتی که فراوانی وجود داشته باشد قیمت‌ها کنترل شده خواهد بود و با اختلال مواجه نمی‌شویم.

وی با تاکید براینکه هدف اصلی ما جلوگیری از گران فروشی و تخلف در بازار است، گفت: با توجه به آزاد کردن فرایند واردات با ارز متقاضی فرایند ترخیص بهبود پیدا کرده و کاهش قیمت را شاهد بودیم.

رزم حسینی همچنین با اشاره به رشد ۲۸ درصدی قیمت لوازم خانگی، افزود: برنامه تولید امسال ۱۲ میلیون قطعه لوازم خانگی است و با این میزان تولید وضعیت متناسبی را به دست خواهیم آورد.

وی در ادامه به تامین ارز لازم برای تامین نهاده ها اشاره کرد و گفت: درباره تامین نهاده‌ها، در ستاد تنظیم بازار و بر اساس نیاز اعلامی وزارت جهاد، ارز لازم را تامین کرده و نهاده توسط تجار وارد خواهد شد.

او گفت: این کالاها در بنادر تحویل جهاد کشاورزی شده و مابقی فرآیندها به دست وزارت جهاد کشاورزی است.

رزم حسینی با بیان اینکه ممکن است تاخیر کوچکی در چند مدت اخیر داشته باشیم، افزود: اما فرآیند تامین کالا به خوبی انجام شده است، اگر اختلالی در بازار وجود دارد ممکن است به دلیل اشکال در شبکه توزیع باشد.

وزیر صمت در ادامه گفت: اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم ریشه فساد و دلالی در دو نرخی بودن‌هایی مثل نرخ ارز است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های سرگردان هر بار به سمتی کشیده شده و بازار را دچار نوسان خواهد کرد، افزود: همان موضوعی که در بازار خودرو وجود دارد و ما به دنبال حذف دلالی‌ها هستیم، این اختلال و دلالی در موضوع نهاده‌ها هم وجود دارد و باید برطرف شود.

رزم حسینی ادامه داد: برای خودروسازها و لوازم خانگی خطوط جداگانه‌ای برای تامین فولاد در نظر گرفتیم و روند خوبی را طی می‌کند.

وزیر صمت در ادامه درباره شیوه‌نامه جدید فولاد نیز گفت: ما به دنبال قیمت گذاری نیستیم بلکه با بورس کالا به دنبال شفافیت هستیم. این که در بورس کالا کشف قیمت شود اما معاملات در جای دیگری صورت بگیرد باعث می شود دچار مشکل‌های عجیب شویم، فولادی که در داخل کشور تولید شده با قیمت بالاتر از نرخ جهانی در کشور خرید و فروش می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت از تمام طرح‌ها و ایده‌ها استقبال خواهد کرد، افزود: افراد بسیاری در مقابل این تغییرات مقاومت می‌کنند و قدرت‌های زیادی هم در دست دارند اما ما در وزارت صمت نفع عموم جامعه را دنبال خواهیم کرد.

رزم حسینی در ادامه به ظرفیت های خوب در حوزه پوشاک اشاره کرد و ادامه داد: ما در حوزه پوشاک ظرفیت بسیار خوبی داریم اما به دلیل نوسان های اقتصادی چند سال اخیر و محدودیت‌های ایجاد شده، برخی بازارهای جهانی خود را از دست دادیم اما بازارهای جدیدی برای پوشاک و نساجی در نظر گرفتیم و امیدواریم با ایجاد اهداف صادراتی جدید این صنعت بهبود یابد.

وی با تاکید بر فعال کردن ۲ هزار واحد صنعتی تا پایان سال، گفت: ما در حوزه خودرو، لوازم خانگی و شوینده‌ها مشکلاتی که در تحقق جهش تولید داشتیم را جبران خواهیم کرد.

وزیر صمت همچنین به ظرفیت تولید بالای ماسک در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به دنبال بررسی اجازه برای صادرات ماسک هستیم چرا که بیش از نیاز کشور تولید می‌شود.

رزم حسینی در ادامه با تاکید براینکه در ۶ ماه دوم سال جاری صادرات به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: ۱۵ درصد رشد داخلی سازی در صنعت خودرو را خواهیم داشت، تحریم فرصتی برای گسترش و توجه به تولید داخل را فراهم کرد.

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه کنترل کالاهای غیر ضرور وظیفه وزارت صمت بوده که بررسی، شناسایی و به تمام ارگان‌های مربوط ابلاغ شده است، افزود: با این روش صادرکننده مختار شده تا در صورتی که تمایل به حضور در سامانه نیما ندارد در کنار یک وارد کننده قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه انحصار در صنعت خودرو باعث شد تا کیفیت تولید تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد، گفت: ما دنبال خصوصی سازی و کاهش سهم دولت در این حوزه هستیم.

رزم حسینی تاکید کرد: در برنامه خودروسازان ما تلاش برای بهبود کیفیت و قیمت وجود دارد و ما هم به دنبال رقابتی کردن اوضاع هستیم و مجلس هم با این اقدام موافق است و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر صمت همچنین درباره وضعیت معادن نیز گفت: بیش از ۱۱ هزار معدن رها شده در کشور وجود دارد. در ماه گذشته اعلام کردیم تمام کسانی که مجوز فعالیت دریافت کردند اما فعالیتی نداشتند، در صورتی که تا ۳ ماه شروع به فعالیت نکنند این امتیاز از آن‌ها سلب خواهد شد.

وی افزود: تا یک ماه آینده که این ۳ ماه به پایان می‌رسد امتیاز از متخلفان سلب شده و معادن از طریق مزایده مجددا واگذاری خواهد شد.

رزم حسینی در پایان با بیان اینکه ما در اکتشاف و غربالگری بسیار ضعیف عمل کردیم که بخشی از آن درگیر سایر بخش‌های دولتی بود، گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر فعالیت در حوزه فولاد و معدن دارند و واقعا در چند مدتی که فروش نفت با مشکل مواجه شد، معدن بار اقتصاد کشور را به دوش کشید.