۰ نفر

صبحانه محبوب روزهای سرد

۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰
کد خبر: 485636
صبحانه محبوب روزهای سرد

حلوا شکری به‌دلیل گرم بودن طبع ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن یعنی کنجد (ارده) و شیره، صبحانه مناسبی برای فصل سرماست و از لحاظ مواد مغذی نیز خوراکی مناسبی محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سینی‌های حلوا ارده در کنار سینی‌های جذاب پنیر لیقوان و پنیر تبریز جزو لاینفک بقالی‌های قدیم بود. سینی‌هایی که بدون در و روکش، محتویاتشان در معرض تمام آلودگی‌های ممکن قرار داشت. اما باز هم دیدنشان آب دهان را راه می‌انداخت. اگر بقال بویی از بهداشت برده بود کیسه‌ای نایلونی روی سینی‌ها می‌کشید و وقت فروش، چاقو را از پنیر به حلوا و از حلوا به پنیر منتقل می‌کرد، تکه‌ای می‌برید و در کیسه فریزری می‌گذاشت که دستش را در سمت وارونه آن فرو برده بود؛ از دستکش یک‌بار مصرف خبری نبود. حالا اما دیگر آن سینی‌ها لااقل از سوپرمارکت‌ها جمع شده و خبری از آنها نیست. به جای آنها حلوا شکری‌های پاکتی و ظرفی در وزن‌های مختلف و با افزودنی‌های متنوع در سوپرمارکت‌ها جا خوش کرده‌اند و با خیال راحت از رعایت موارد بهداشتی می‌توان آنها را خرید و سر سفره صبحانه برد.

حلوا شکری به‌دلیل گرم بودن طبع ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن یعنی کنجد (ارده) و شیره، صبحانه مناسبی برای فصل سرماست و از لحاظ مواد مغذی نیز خوراکی مناسبی محسوب می‌شود. میزان کلسیم مناسبی دارد و منبع خوبی برای منیزیم، روی، فسفر و ویتامین‌های B و E است. عقاب، همچنان معروف‌ترین برند در زمینه حلوا شکری است که از سال‌ها پیش با تبلیغات فراوان بازار این کالا را در دست گرفت اما در سال‌های اخیر برندهای دیگری هم محصولاتشان را به بازار ارائه کرده و دایره تنوع محصولات این حوزه شامل حلوا شکری و ارده را بسیار گسترش داده‌اند. برندهای باز، سیمرغ، بیسفود، برسام، موسوی، شیررضا، چاپاتی و یک برند دیگر با عنوان قدیما -که سعی کرده با این نام خاطرات همان حلواارده‌های قدیمی را در خاطرها زنده کند- در سال‌های اخیر در زمینه تولید محصولات حلوا و ارده فعال بوده‌اند.

کوچک‌ترین قالب حلواشکری در سوپرمارکت‌ها بسته‌های پاکتی 30گرمی و 50گرمی یا یک نفره است اما برای معرفی بزرگ‌ترین بسته بندی از آنجایی که تنوع ظروف در برندهای مختلف متنوع است نتیجه‌ای پیدا نشد. رایج‌ترین بسته بندی همان ظروف 400گرمی است که در بیشتر سوپرمارکت‌ها بخش عمده قفسه مربوطه را به‌خود اختصاص داده‌اند اما ظروف لیوانی هم تعدادشان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. قیمت برای حلوا شکری از 5هزار تومان برای بسته‌های 50گرمی شروع می‌شود و تا 80هزار تومان برای بسته‌های 800گرمی بالا می‌رود. نکته‌ای که در زمینه قیمت در این محصول جالب توجه است این که قیمت حلوا ارده‌های برند عقاب در مقایسه با دیگر برندها کمی بیشتر است.