۰ نفر

سیده‌فاطمه مقیمی مطرح کرد؛

دریافت بیمه را هم مثل مالیات عقب بیندازید

۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 483977
دریافت بیمه را هم مثل مالیات عقب بیندازید

قطع به یقین ایجاد محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی کسب و کار، لطمه بزرگی را به مشاغل و اقشار کم‌درآمد وارد خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، این در حالی است که بسیاری کارشناسان معتقدند دولت باید برای جلوگیری از زیان دیدن افراد طرح‌های حمایتی مناسب و جامع‌تری را در دستور کار قرار دهد تا مبادا مردمی که تحت تاثیر شرایط اقتصادی متحمل فشار هستند، بیش از این آسیب ببینند. به عبارت دقیق‌تر دولت می‌تواند با تاخیر در دریافت برخی مبالغ، همچون پرداخت هزینه‌های آب، برق، بیمه و از این دست، کمک شایانی به قشر ضعیف‌تر جامعه کند. اضافه بر آن، مدیریت درست بازارهای مالی و دارایی همچون بازار سرمایه هم می‌تواند راه درآمد مناسبی برای دولت با توجه به کسری بودجه و تامین مالی برای کمک به اقشار کم‌درآمد باشد.

به همین منظور سیده‌فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، گفت‌وگویی را انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما با توجه به محدودیت‌های کرونایی که می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر کسب و کار و اقشار کم‌درآمد داشته باشد، دولت و مسئولان باید چه حمایت‌هایی برای این دسته از مشاغل در دستور کار قرار دهند؟

به عقیده من با توجه به شرایط حاکم بر کشور و تعطیلی دو هفته‌ای، انتظار می‌رود حمایت‌هایی از خانوارهای ایرانی که به آنها نیاز دارند باید وجود داشته باشد و یکی از مهم‌ترین آنها برای زمانی است که اشخاص سرکار نمی‌روند. به اعتقاد من یکی از با اهمیت‌ترین قسمت‌ها آن است که حداقل برای بخش خصوصی تمهیداتی اتخاذ شود، از جمله اینکه مثل عقب انداختن مالیات، هزینه‌های بیمه و تامین اجتماعی را با تاخیر دریافت کنند، به عبارت دقیق‌تر زمانی که اشتغال با اختلال و تاخیر همراه و کمبود حضور در محل کسب درآمد به وجود آمده است، حداقل باید دریافت‌های بیمه و مالیات را با یک فرصت تنفسی دوماهه لحاظ کرد. این مهم علاوه بر آنکه کمکی به بخش خصوصی خواهد بود، می‌تواند برای پرسنل مشغول به کار هم مفید باشد، چراکه درصدی از تامین اجتماعی توسط پرسنل و قسمت دیگر توسط صاحبان کار پرداخت می‌شود. به نظر من توجه به این موارد مهم است و زمان دادن به این پرداخت‌ها در مقطع کنونی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

آیا دولت در شرایط فعلی که با مشکلات بسیاری همچون کسری بودجه دست و پنجه نرم می‌کند، توانایی حمایت مالی یا تاخیر در دریافت مبالغ ذکر شده را دارد؟

باید بگوییم چاره‌ای جز این نیست. دولت باید به عنوان متولی اصلی، تمام نقص‌ها را جبران کند. این در حالی است که نمی‌توان به طور دائم از مردم درخواست کرد که صرفا مماشات داشته باشند، از طرفی حضور دولت در این عرصه و تصمیم‌گیری‌ها و تغییر در دریافت‌ها باید مد نظر باشد تا اینکه مردم متحمل فشار بیشتر نشوند، به‌عنوان مثال، دریافت هزینه‌هایی از قبیل آب، برق و گاز با روش‌های تعدیل‌کننده و تخفیفات ویژه برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود. چراکه فشار متحمل شده به بخش خصوصی و اقشار کم‌درآمد، آسیب‌پذیری در جامعه را افزایش می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند، دولت برای حمایت ناگزیر است تا از طریق بازارهای مالی و دارایی همچون بازار سرمایه کسب درآمد و تامین مالی کند. نظر شما در این باره چیست؟

این مشروط به آن است که بازارهای دارایی همچون سهام با یک روند درست جلو رود. ما در چندماه اخیر شاهد آن بودیم که دولت وارد ماجرا شد و گرچه توسعه هم اتفاق افتاد، اما متاسفانه مدیریت آن مثبت نبود و بسیاری از افرادی که اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کردند، به واسطه عدم شناخت از این بازار متضرر شدند. این عاملی شد تا خرید سهام در بورس با کمی تعلل و تامل بیشتر انجام شود. از طرفی آموزش لازم برای ورود به بازار سرمایه باید نهادینه شود و سپس انتظار ورود افراد به این بازار را داشت و باید متذکر شوم اگر مدیریت درستی در بازار ایجاد شود دولت می‌تواند درآمد خوبی از آن داشته باشد.

خبری مبنی بر پیش‌بینی دلار 11 هزار تومانی و نفت 40 دلاری در بودجه سال آینده منتشر شده است. این در حالی است که خیلی از فعالان اقتصادی باور دارند دولت نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند و بار دیگر اقتصاد را به درآمدهای نفتی گره بزند. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

سال‌هاست صحبت جدایی از بودجه و اتکا به درآمدهای نفتی مطرح می‌شود، این هم مستلزم آن است که تسهیلات ورود به یک بازار دیگر که توانایی جبران درآمدهای نفتی را داشته باشد، ایجاد کرد، به عبارت دقیق‌تر تقویت صادرات و تولید باید در دستور کار قرار بگیرد اگر چنین اتفاقی بیفتد، اشتغال افزایش خواهد یافت و صادرات رونق خواهد گرف

ت. اضافه بر آن درآمدزایی هم از جهت تولید و صادرات بیشتر، چندبرابر خواهد شد. به عبارتی باید تسهیلات مربوط به صادرات شکل بگیرد، یکی از مواردی که مسئولان باید بتوانند به نحو شایسته آن را حل کنند مساله ارز برگشتی است. تمامی مسائل مربوط به صادرات و ارزهای برگشتی با توجه تحریم‌ها و تعدادی عامل دیگر، باید با یک برنامه درست و در نظر گرفتن آینده حل و فصل شود تا صادرات مجدد به گردونه توسعه بازگردد.

صحبت از بازگشت ارزهای صادراتی شد؛ خیلی از صادرکنندگان معتقدند که محدودیت‌های اعمال شده توسط بانک مرکزی عامل اصلی برای به وجود آمدن مشکلات این حوزه بود. نظر شما در این خصوص چیست؟

یکی از مسائلی که مطرح شد موضوع کارتن خواب‌ها بود که انتظار می‌رفت تا رسیدگی بیشتری انجام و روشن شود، چگونه ارز به آنها اختصاص یافته است. به عبارت دقیق‌تر حل ابهامات این مساله می‌تواند تا حدی زمینه فکری صادرکنندگان باشد که چطور چنین اتفاقی افتاده است. شفاف‌سازی می‌تواند زمینه اعتماد صادرکنندگان را دوچندان کند. بسیاری از صادرکنندگان ما از صادرات دست برداشته‌اند و نیاز است تا با تعدادی از آنها برای دانستن معضلات و مشکلات گفت‌وگو شود. گفتنی است خیلی از آنها کالا به چین صادر کردند و بخاطر تحریم‌ها کالاها ترخیص نشد، کیفیت آن پایین آمد و خریداری آن را قبول نکرد و ارزی هم نصیب صادرکننده نشد تا بتواند آن را برگرداند.