۰ نفر

آمارهای یورواستات نشان داد؛

بهبود صادرات ایران به منطقه یورو

۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 483667
بهبود صادرات ایران به منطقه یورو

صادرات با منطقه یورو بهبود یافت.براساس آمارهای یورواستات، طی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰، ایران معادل ۵۶۳ میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرده و در مقابل ۲ میلیارد و ۷۸۳ میلیون یورو کالا از این منطقه وارد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ آمارها نشان می‌دهد که صادرات ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۳ درصد رشد کرده و واردات آن از این منطقه نیز افت قریب به ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. در گزارش منتشر شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، طی این بازه زمانی، تجارت ایران با اتحادیه اروپا یا مجموع صادرات و واردات، حدود ۳ میلیارد و ۳۴۵ میلیون یورو ثبت شده که با افت ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه است.

روند صادرات ایران به اتحادیه اروپا

در سپتامبر ۲۰۲۰ ارزش صادرات کالایی به اتحادیه اروپا بالغ بر ۸۱ میلیون یورو بوده است. این رقم نسبت به ماه قبل (اوت ۲۰۲۰ ) ۹۴ درصد رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (سپتامبر ۲۰۱۹ ) حدود ۳/ ۲ برابر شده است. در ماه ژوئیه و ماه مارس ۲۰۲۰، صادرات ایران به اتحادیه اروپا بیشینه‌ای را تجربه کرد که به ترتیب هر کدام معادل ۳/ ۹۲ میلیون یورو و ۹/ ۸۹ میلیون یورو است. طی ژانویه ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۰، کمترین ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا مربوط به آوریل۲۰۲۰ و معادل ۹/ ۱۹ میلیون یورو است.

روند واردات ایران از اتحادیه اروپا

طی سپتامبر ۲۰۲۰، ایران معادل ۳۲۲ میلیون یورو کالا از اتحادیه اروپا وارد کرده که نسبت به ماه قبل (اوت ۲۰۲۰ ) رشد بیش از ۲۸ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که واردات ایران از اتحادیه اروپا در سپتامبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته (سپتامبر ۲۰۱۹) با افت ۸ درصدی مواجه شده است. واردات ایران در ماه اوت ۲۰۲۰ در پایین‌ترین سطح خود طی ژانویه ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۰ قرار داشته است. بیشترین سطح واردات ایران از اتحادیه اروپا طی مدت مورد بررسی مربوط به ژوئیه ۲۰۱۹ و حدود ۳۵۱ میلیون یورو است. به‌طور کلی، سطح واردات ایران از این منطقه در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ در سطح پایین‌تری قرار دارد.

گروه کالایی صادراتی ایران به اتحادیه اروپا

طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ بیشترین ارزش کالایی ایران به اتحادیه اروپا به گروه کالایی «مواد غذایی و حیوانات زنده» اختصاص داشته که معادل ۲۲۲ میلیون یورو ثبت شده است. دومین گروه کالایی با بیشترین ارزش صادرات نیز «مواد شیمیایی و محصولات مرتبط» بوده که صادرات آن حدود ۱۱۰ میلیون یورو رقم خورده است.  ارزش صادرات «مواد غذایی و حیوانات زنده» ایران به اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی با رشد ۶۵‌درصدی و ارزش «مواد شیمیایی و محصولات مرتبط» با افت ۷ درصدی مواجه شده است. سومین گروه کالایی که ایران بیشترین صادرات آن  را به اتحادیه اروپا داشته «سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها» است. این گروه کالایی که طی سال‌های پیش همواره بیشترین ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌داد، در سال ۲۰۱۹ با کاهش شدید صادرات همراه شد به‌طوری که طی ۹ ماه سال ۲۰۱۹ ایران تنها ۳/ ۲ میلیون یورو از این گروه کالایی را به اتحادیه اروپا صادر کرد. با این وجود طی ۹ ماه نخست ۲۰۲۰، صادرات این کالاها از ایران به اتحادیه اروپا با رشد قابل توجهی همراه شد و به ۳/ ۹۲ میلیون یورو رسیده است. رشد صادرات ایران در این گروه محصولی، بیشترین تاثیر را در افزایش ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ داشته است. با وجود رشد قابل توجه صادرات نفتی ایران به اتحادیه اروپا طی بازه زمانی مورد بررسی همچنان این رقم به مراتب کمتر از رقم مشابه طی ۹ ماهه سال ۲۰۱۸ (۵/ ۷ میلیارد یورو) است. در میان گروه‌های کالایی، بیشترین افت ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا مربوط به «سایر کالاها» و «کالاهای صنعتی طبقه‌بندی شده بر حسب مواد» است.

گروه کالایی وارداتی ایران از اتحادیه اروپا

بیشترین ارزش واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۰ مربوط به «ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل» و معادل ۸۸۷ میلیون یورو بوده است. واردات ایران از اتحادیه اروپا در این گروه کالایی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ با افت حدود ۲۳ درصد مواجه شده است. «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط» دومین گروه کالایی با بیشترین ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت واردات حدود ۱۹۸ درصدی همراه بوده است. افت ارزش واردات این گروه کالایی بیشترین تاثیر را بر کاهش ۱۵ درصدی ارزش کل واردات ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ داشته است (۵ واحد درصد). بیشترین کاهش ارزش واردات ایران به اتحادیه اروپا به گروه کالایی «محصولات صنعتی همگون» اختصاص داشته که بیش از ۳۳ درصد بوده است. سهم این گروه از افت ۱۵ درصدی ارزش کل واردات ایران به اتحادیه اروپا طی این مدت ۸/ ۳ واحد درصد است. بیشترین رشد ارزش واردات نیز مربوط به گروه کالایی «روغن‌های گیاهی و حیوانی و چربی‌ها» بوده که کمترین سهم از ارزش کل واردات ایران از این منطقه را داشته است. ارزش واردات این گروه محصولی، با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده و از ۵/ ۲میلیون یورو در ۹ ماهه ۲۰۱۹ به ۴ میلیون یورو در ۹ ماهه ۲۰۲۰ رسیده است.

مقاصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا

بزرگ‌ترین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا «آلمان» است. طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۰، حدود ۳۶ درصد ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا به این کشور انجام شده و سهم آن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ با افزایش حدود ۷ واحد درصدی همراه بوده است. «هلند» در ۹ ماهه سال ۲۰۱۹، نهمین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا بود. اما در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ صادرات ایران به این کشور حدود ۸ برابر شده و در نتیجه این کشور به جایگاه دومین مقصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا انتقال یافته است. سهم این کشور از ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در ۹ ماهه سال ۲۰۲۰ حدود ۱۹ درصد است. متقابلا ارزش صادرات ایران به ایتالیا و اسپانیا نیز طی این مدت به ترتیب کاهش ۳۵ درصد و ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. سهم ایتالیا از ارزش کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا به ۲۴ درصد در ۹ ماهه ۲۰۱۹ و ۱۴ درصد در ۹ ماهه ۲۰۲۰ کاهش یافته و سهم اسپانیا نیز از ۱۰ درصد به ۸ درصد تنزل داشته است. رتبه این دو کشور در بین مقاصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا به ترتیب از دوم به سوم و از سوم به چهارم تنزل یافته است.

مبادی عمده وارداتی ایران در اتحادیه اروپا

«آلمان» علاوه بر اینکه شریک عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپاست، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی ایران در این اتحادیه نیز به شمار می‌رود. سهم این کشور از ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ معادل ۴۰ درصد بوده که سهم مزبور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۷ واحد درصدی همراه بوده است. رشد یک درصدی ارزش واردات ایران از آلمان و کاهش واردات ایران از دیگر مبادی مهم وارداتی در اتحادیه اروپا باعث شده سهم این کشور از ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا افزایش قابل توجهی داشته باشد. دومین مبدا عمده وارداتی ایران در اتحادیه اروپا، «ایتالیا» است. ارزش واردات ایران از این کشور طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ با افت ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و سهم آن از ارزش کل واردات ایران به اتحادیه اروپا، از ۱۹ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است. پس از ایتالیا، دو کشور «هلند» و «فرانسه» دیگر مبادی مهم وارداتی ایران در اتحادیه اروپا هستند. ارزش واردات ایران از این دو کشور طی ۹ ماهه ۲۰۲۰ به ترتیب افت‌های ۲۶ درصد و ۳۳ درصدی را تجربه کرده است. همچنین سهم این دو کشور از کل ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۹ به ترتیب کاهش‌های یک واحد درصد و ۲ واحد درصدی داشته و به ۱۰ درصد و ۷ درصد رسیده است.