۰ نفر

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی؛

راه‌اندازی سامانه‌های تجارت تا نهم آذر ماه/ کارت یک بار مصرف بازرگانی نداریم

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۵۰
کد خبر: 482430
راه‌اندازی سامانه‌های تجارت تا نهم آذر ماه/ کارت یک بار مصرف بازرگانی نداریم

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: تا نهم آذر ماه امسال بخش عمده‌ای از سامانه‌های تجارت در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ، درباره جزییات کارت‌های بازرگانی که به اصطلاح به آن کارت یک بار مصرف گفته می‎شود، اظهار کرد: کارت یک بار مصرف بازرگانی نداریم؛ این کارت‌ها نامش کارت بازرگانی است که در گذشته به راحتی برای افراد در اتاق بازرگانی استان‌ها صادر می‌کردند؛ در واقع این نوع کارت‌ها برای افراد بی بضاعت در نظر گرفته شده که این افراد می‌توانند با پرداخت مبلغی اندک کارت بازرگانی به نام خود دریافت کنند و با آن کارت اقدام به تجارت خارجی یا اقدام به واردات و صادرات کالا می‌کردند.

وی ادامه داد: موضوع واردات در گذشته مرسوم بود و این کارت هم برای واردات بیشتر مورد استفاده صاحبان آن قرار می‌گرفت.

پالیزدار بیان کرد: در حال حاضر در پی ساماندهی وضعیت کارت‌های بازرگانی در سامانه جامع تجارت هستیم، اما اتاق بازرگانی نیاز به یک سری دسترسی‌ دارد که این دسترسی‌ها باید در بحث اعتبار سنجی و رتبه سنجی در اختیار افراد قرار بگیرد، یعنی کسانی که برای دریافت کارت بازرگانی اقدام می‌کنند باید استعلام‌ شوند تا عملا کارت بازرگانی در اختیار بازرگانان واقعی قرار بگیرد.

وی درباره ساماندهی کارت بازرگانی گفت: اکنون در بحث تبادل و میزان دسترسی اطلاعات باید هماهنگی‌های بیشتری انجام شود؛ همچنین ما باید به بخش خصوصی که اتاق بازرگانی است، اختیار عمل بیشتری دهیم که آن‌ها غربالگری را با دقت نظر بیشتری انجام بدهند.

پالیزدار در پایان در مورد سامانه جامع تجارت گفت: سامانه تجارت به‌عنوان چتر سامانه‌ای است؛ یعنی مجموعه‌ای از سامانه‌هاست که دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر در ارتباط هستند؛ طبق تکلیفی که رئیس جمهور برای ما مشخص کرده، تا نهم آذر ماه امسال بخش عمده‌ای از این سامانه‌ها در حوزه‌های مختلف مانند قاچاق کالا راه‌اندازی می‌شود.