۰ نفر

تا ۲هفته آینده؛

مشکل قیمت و عرضه مرغ در تهران برطرف می‌شود

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۱۳
کد خبر: 482256
مشکل قیمت و عرضه مرغ در تهران برطرف می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: اکنون در بازار میزان مرغ مورد نیاز تامین شده است اما با توجه به تامین نهاده های مورد نیاز مرغداران از ابتدای آبان، مشکلات قیمت و عرضه این محصول تا ۲هفته دیگر در این استان برطرف می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حشمت الله عسگری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از سردخانه پارس آریای تهران که ۱۵ هزار تن از ذخایر گوشت قرمز و سفید را در خود جای داده است، اعلام کرد: دولت از عرضه و تولید مرغ به عنوان یکی از اقلام اساسی بازار حمایت می کند و از همین رو همواره یکی از مباحث مطرح در ستاد تنظیم بازار به شمار می آید.

وی افزود: با توجه به عدم تامین به موقع نهاده ها در روند جوجه ریزی خللی وارد شد که از نیمه اول آبان این مساله برطرف شد و نتیجه این موضوع تا ۲ هفته دیگر با برطرف شدن مشکلات این بخش خود را نشان می دهد.

عسگری یادآورشد: از سوی دیگر چون در نیمه دوم مهر ماه با کاهش جوجه ریزی مواجه بودیم، با مشکل کاهش ذخیره و عرضه مرغ در بازار مواجه شدیم و برای رفع آن ۲ تدبیر اندیشیده شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: از سویی بنا شد به تناسب نهاده ای که به مرغداران عرضه می شود، از آنان مرغ تحویل بگیریم و از سوی دیگر روزانه ۲۱۰ تن مرغ از استان های گلستان، مازندران و گیلان تامین و در بازار عرضه شود.

وی با بیان اینکه این میزان عرضه مرغ با کمک سه استان دیگر جدای از روند واردات معمول مرغ از سایر استان هاست،  اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، طی ماه های گذشته ذخیره مرغ منجمد به خوبی در این استان انجام گرفته است و اکنون ۱۶ هزار تن در سردخانه های این استان از این کالا وجود دارد.

عسگری ادامه داد: اکنون بخشی از این ذخایر در میادین اصلی میوه و تره و بخشی نیز در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود و بناست این میزان تا سطح فروشگاه های صنفی نیز گسترش یابد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که هیچ کاهش و کمبودی را در بازار نداشته باشیم و هم اکنون ورودی مرغ میادین نسبت به روزهای گذشته تغییر و کسری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تشدید ترخیص نهاده ها از گمرک، دولت در تلاش است تا ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغداری ها را تامین کند و از همین رو به طور طبیعی انتظار می رود به تناسب تامین این نهاده ها، گوشت سفید نیز دریافت و وارد بازار شود.

عسگری اظهارداشت: مکانیزمی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی با محوریت شرکت امور پشتیبانی دام طراحی و اجرا می شود که به مرغداری ها به تناسب نهاده های دریافتی مرغ وارد بازار کنند، اکنون ۴۵ مرغداری که نهاده دولتی را دریافت کرده بودند، مرغ با نرخ مصوب تحویل شبکه عرضه نداده اند و از همین رو برای آنان در تعزیرات حکومتی پرونده تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با بیان اینکه با عرضه مرغ خارج از شبکه برخورد می شود گفت: مرغدارانی که نهاده ای از دولت دریافت می‌کنند، باید با قیمت مصوب مرغ عرضه کنند.

وی اعلام کرد: به تناسب ۵۰ تا ۶۰ درصد نهاده ای که دولت تامین کرده، این روزها در میادین اصلی قیمت مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است و اگر طی روزهای آتی بیش از این میزان بتواند نهاده تامین کند، به طور طبیعی باید انتظار این را داشته باشیم که مرغ به قیمت پایین تر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ عرضه شود.

مشکل تامین گوشت قرمز در تهران برطرف شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران به مشکل گرانی قیمت گوشت گوسفندی طی هفته های گذشته در بازار این استان اشاره کرد و گفت: برخی از استان هایی که مازاد گوشت قرمز داشتند، تمایل داشتند که قیمت این محصول را در بازار خود تعدیل و مدیریت کنند.

عسگری افزود: این مدیریت جزیره ای در کشور به شدت رد شد و وزارت کشور به استانداران سراسر کشور اعلام کرد که از خروج از استان خود به سمت تهران ممانعت نکنند.

وی یادآورشد: با توجه به اینکه موضوع قاچاق دام زنده طی هفته های گذشته مطرح شد، پس از آن استان ها وارد شدند و با حمایت جدی دستگاه قضایی مانع از خروج دام شدند.

این مقام مسئول اظهارداشت: امروز ما به میزان قابل توجهی در سردخانه ها ذخیره گوشت قرمز داریم و قیمت گوشت قرمز گوسفندی نیز با آنکه در مقطعی افزایش یافت اما طی روزهای گذشته هم شاهد کاهش ۲۰ هزار تومانی بود.

وی خاطرنشان کرد: تمام گوشت سفید و قرمز مورد نیاز استان تهران را به طور طبیعی نمی توانیم در خود استان که نزدیک به ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد، تامین کنیم.

عسگری اعلام کرد: ۹۲ درصد مرغ تهران از سایر استان ها تامین می شود و گوشت قرمز نیز در همین وضعیت قرار دارد و در صورتی که سایر استان ها کمک نکنند با مشکل مواجه می شویم.

طی هفته های گذشته قیمت گوشت مرغ تا ۲۵ هزار تومان نیز افزایش یافت و  گوشت گوسفندی تا ۱۹۰ هزار تومان هم عرضه شد که این موضوع اعتراض شهروندان را به دنبال داشت.