۰ نفر

سخنگوی گمرک؛

ماهانه دومیلیون تن کالای اساسی از گمرک ترخیص شد

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۲۱:۳۵
کد خبر: 481986
ماهانه دومیلیون تن کالای اساسی از گمرک ترخیص شد

سخنگوی گمرک اعلام کرد: کشورمان طی 7 ماه اول سال جاری25 قلم کالای اساسی به میزان 13 میلیون و 681 هزارو 808 تن وبه ارزش 6 میلیارد و 576 میلیون و 995 هزارو 156 دلار واردات داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌ سخنگوی گمرک اعلام کرد: از ابتدای سال تا کنون ماهانه دو میلیون تن کالای اساسی از گمرک ترخیص شده است.

کشورمان طی 7 ماهه اول سال جاری25 قلم کالای اساسی به میزان  13 میلیون و 681 هزارو 808 تن وبه ارزش 6 میلیارد و 576 میلیون و 995 هزارو 156 دلار واردات داشته است که این میزان نشان از ترخیص یک میلیون و 954 هزار و 544 تن کالای اساسی در هر ماه از ابتدای سال دارد.

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در تشریح آخرین وضعیت واردات اقلام کالاهای اساسی به کشور گفت : با هدفمند شدن واردات کشور و ممنوعیت بیش از دوهزار کالا در سال 99 واردات کالاهای اساسی ، کالاهای ضروری و نهاده و مواد اولیه تولید، عمده کالاهای وارداتی  به کشور بودند که آمارها نشان می‌دهد از 19میلیون و 500هزارتن کالای وارداتی در 7ماهه امسال 70 درصد آن را 25قلم کالای اساسی تشکیل می دهد و مابقی عمدتا نهاده های تولید، اجزا و قطعات ماشین الات و مواد اولیه  تولید هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت تامین نیازهای کشور، طی 7 ماهه اول سال جاری  25 قلم کالای اساسی به میزان  بیش از 13 میلیون و 681 هزارو 808 تن  وبه ارزش 6 میلیارد و 576 میلیون و 995 هزارو 156 دلارکالا از گمرکات کشور  ترخیص شده است.

لطیفی افزود : این میزان ترخیص کالا در حالی است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته حجم ترخیص شده  25 قلم کالای اساسی به میزان 14 میلیون و 28 هزارو 944 تن وبه ارزش 9 میلیارد و 236 میلیون و 189 دلار بوده است ودرواقع ازحیث وزنی 2درصد کاهش داشته است .

لطیفی خاطر نشان کرد : 25 قلم کالای اساسی وارداتی شامل، گوشت قرمز سبک وسنگین ، سردو گرم، چای خشک، دانه‌های روغنی( سویا) ، روغن های خوراکی نیمه جامد ومایع و خام ، کنجاله سویا، کودهای شیمیایی، خمیر کاغذ، کاغذ روزنامه، کاغذ چاپ وتحریر ، گوشت مرغ، کره با بسته بندی ، تخم مرغ، حبوبات، انواع بذر، گندم، جو، ذرت، برنج، شکر خام، داروهای دامی ضروری، دارو وتجهیزات پزشکی، سموم شیمیایی، لاستیک سنگین، ماشین آلات تولید کننده کالاهای اساسی هستند که از این میان ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه های روغنی، روغن و داروی ضروری شامل ارز ترجیحی است.

وی افزود : بیشترین سهم وارداتی از میان 25 قلم کالای ضروری، نهاده های دامی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا بیشترین سهم را به هود اختصاص داده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در ادامه گفت : در طی 45 روز اخیر وپس از سفر معاون اول رییس جمهور به استان هرمزگان از یازدهم مهر ماه ،  2 میلیون و 500 هزار تن کالای اساسی ، ترخیص شده است  که از میان 25 قلم مذکور بیشترین سهم را ذرت با بیش از 30 درصد داشته است .

وی افزود: در فروردین ماه بیش از دو میلیون و 47هزارتن ، تا پایان خرداد 6میلیون و 825هزارتن و تا پایان شهریورماه نیز 11میلیون و 892هزار تن کالای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شده است که با در نظرگرفتن مهر ماه نشان می‌دهد که روند ترخیص کالاهای اساسی بی وقفه انجام شده است و هیچ گاه متوقف نشده است .

سخنگوی گمرک تصریح کرد: سرجمع خروجی کالاهای اساسی از گمرکات کشوردر 7ماهه سال 99 نسبت به مدت مشابه سال 98 دو درصد کاهش داشته است و نسبت به سال 97 این روند 25در صد افزایش داشته است .

وی در مورد علت  توقف کالا گفت:چندین دلیل برای توقف کالا در بنادر، لنگرگاهها و شناورها و بعضا در گمرکات وجود دارد که عدم  تخصیص و تامین ارز، انتقال اسناد و مجوزهای لازم از دلایل اصلی به شمار می روند ولی عدم تامین ارز در این چند ماه مهمترین عامل بوذه است، که با وجود تامین ارز برای بیش از 19.5میلیون تن کالا از سوی بانک مرکزی و ترخیص آنها توسط گمرک، نزدیک به هشت میلیون تن دیگر به کندی در مسیر انجام تشریفات ترخیص قرار گرفتند.

لطیفی توضیح داد: از بیش از چهار ماه پیش، با وجود اینکه حجم بالایی از کالاهای دپو شده در بنادر به دلایل عدم  تخصیص ارز و انتقال اسناد ، هنوز به گمرک اظهار نشده بودند و  در اختیار گمرک قرار نگرفته بودند و در حوزه وظایف گمرک قرار نداشتند، مکاتبات بسیاری برای سرعت بخشی به ترخیص کالا و حل مشکلات قبل از گمرک انجام شد که پس از سفر معاون اول رییس جمهور به استان هرمزگان و براساس مصوبات این سفر، روند ترخیص کالا سرعت گرفت که با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و تاکیدات مقام معظم رهبری در سخنرانی روز میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و همکاری دستگاههای دولتی و حاکمیتی در سه قوه و با تصمیمات ارزی برای تامین ارز مورد نیاز این کالاها، سرعت ترخیص کالاهای اساسی و ضروری از شنبه هفته گذشته سرعت دوچندان به خود گرفت که امیدواریم تا دو هفته دیگر بیش از 70 درصد کالاها ترخیص شوند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک تاکید کرد: همانطور که اعلام شد میزان ترخیص کالاهای اساسی در 7ماه امسار نسبت به سال قبل صرفا کاهش دو درصدی داشته است اما این بدان معنا نیست که هر 25قلم کالا به طور مساوی دو درصد کاهش ترخیص داشتند که این تغییر برای هر کالا از منفی بیش از 50درصد تا مثبت 30 درصد در نوسان بوده  است زیرا ترکیب کالاهای ترخیص شده نسبت به سال قبل تغییراتی را از لحاظ وزنی تجربه کرده است.

لطیفی در پایان افزود: از دلایل دیگر ماندگاری کالا در بنادر و مقدار کمتری  در گمرکات، واردات بیشتر  کالاهای اساسی و ضروری نسبت به سال گذشته است که با وجود خروج کالا به میزان مدت مشابه، ورود آن بیش از مدت مشابه بوده و همین امر باعث ایستایی کالا در لنگرگاه ها، اماکن بندری و محوطه گمرکی شده است.

به عبارتی ورودی کالا معمولا برابر است با خروجی (کالاهای ترخیصی) به علاوه کالاهای محوطه بندری و گمرکی ، که در بخش میانی این فرایند، به دلیل واردات بیشتر کالای اساسی و نهاده های تولید به دلایل موصوف، بیش از گذشته کالا در انتظار انجام تشریفات انتقال اسناد، تخصیص و تامین ارز و نهایتا ترخیص کالا بوده است که از میزان 8میلیون تن کالای موجود در اماکن بندری و گمرکی بین 3 تا 4میلیون تن کالا در حال انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص، امری طبیعی است که می بایست بین ورود کالا، انجام تشریفات و سپس ترخیص کالا ضرب آهنگ منطقی با حداکثر سرعت همراه با انجام اقدامات قانونی با هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط با تجارت، از مرحله ثبت سفارش تا درب خروج  داشته باشد.