۰ نفر

از سوی اتاق بازرگانی تهران انجام شد؛

بررسی موقعیت ایران در طبقه‌بندی جهانی درآمد

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۰۵
کد خبر: 481600
بررسی موقعیت ایران در طبقه‌بندی جهانی درآمد

چهار کشور منطقه خاورمیانه و همسایه ایران شامل قطر، امارات‏ متحده ‏عربی، عربستان‏ سعودی و کویت، وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ایران از حیث سرانه درآمد ملی دارند.

 به گزارش اقتصادآنلاین، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارشی «موقعیت ایران در طبقه‌بندی جهانی درآمد» را مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش آمده است: با پیشرفت یا پسرفت اقتصادها و بهبود یا تنزل سطح رفاه جوامع، آستانه طبقه‌بندی کشورهای جهان در گروه‌های درآمدی گوناگون هم تغییر می‌کند. وفق طبقه‌بندی سال ۲۰۲۰ بانک جهانی، در فهرست جدید این بانک، تعداد ۲۹ کشور در گروه کم‌درآمد، ۵۰ کشور در گروه با سطح درآمدی متوسط- پایین، ۵۶ کشور در گروه متوسط- بالا و ۸۳ کشور در گروه با سطح درآمدی بالا قرار دارند.

کشور ایران هم برای چهاردهمین سال هم‌چنان در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط بالا قرار دارد و ضمن عدم بهبود وضعیت طی سال‌های اخیر، مشابه برخی از اقتصادهای در حال توسعه در تله این گروه درآمدی گرفتار شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند تغییر درآمد سرانه ایران با نوساناتی طی سال‌های گذشته همراه بوده و طی سال‌های اخیر روند بهبودی نداشته است.

مقایسه وضعیت ایران با اقتصادهایی با جمعیت مشابه، کشور ترکیه در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط بالا و اقتصاد آلمان در گروه اقتصادهای با درآمد بالا، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ سرانه درآمد ملی ناخالص ایران بر اساس برابری قدرت خرید معادل ۱۴۵۶۰ دلار بوده در حالی که ارقام مربوط به کشور ترکیه و آلمان به ترتیب ۱.۹ و ۴ برابر ایران است.

چهار کشور منطقه خاورمیانه و همسایه ایران شامل قطر، امارات‌ متحده ‌عربی، عربستان‌ سعودی و کویت، وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ایران از حیث سرانه درآمد ملی دارند.

برای مشاهده متن کامل گزارش به اینجا مراجعه کنید.