۰ نفر

بازار رولکس و امگا داغ است!

۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶
کد خبر: 476689
بازار رولکس و امگا داغ است!

بازار گران‌ترین‌های جهان همیشه داغ است. همیشه طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندانی هستند که آثار یا محصولاتی لوکس و فاخر تولید کنند و به قیمت‌های باورنکردنی بفروشند و همیشه ثروتمندان و مجموعه‌دارانی هم هستند که با اهداف خیریه، سرمایه‌گذاری یا صرفا علاقه، این اقلام را خریداری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مثلا گرانقیمت‌ترین ساعت مچی جهان یازدهم نوامبر سال 2019در یک حراجی خیریه به قیمت 31میلیون دلار به خریداری ناشناس فروخته شد. این ساعت پتک فیلیپ مدل گرندمستر اکنون گرانقیمت‌ترین ساعت در جهان است و خریدار آن به قیمت امروز دلار در ایران، 930میلیارد تومان برای خرید آن پرداخت کرده است. اما همه گران‌ترین‌ها به دلایل خیریه و کلکسیونی خریداری نمی‌شوند. محصولاتی کاملا مصرفی مانند کیف و کفش یا لباس وجود دارند که با وجود ظاهری کاملا ساده و مشابه هزاران محصول دیگر در بازار، قیمت‌هایی باورنکردنی دارند. درحال حاضر گرانقیمت‌ترین برند کفش در جهان کریستین لوبوتن است که قیمت محصولاتش از 695دلار شروع می‌شود و گران‌ترین کفش این برند 6000دلار، حدود 180میلیون تومان قیمت دارد. برند اسکار دلارنتا هم یکی از گران‌ترین برند‌های کیف و لباس زنانه در جهان است که یک کیف کوچک دستی آن8 هزار و 990دلار، حدود 269میلیون تومان و پیراهن‌های زنانه آن بیش از5 هزار دلار قیمت دارند. در مورد پوشاک مردانه هم می‌توان به برند هرمس و قیمت بالای 7 هزار دلاری محصولاتش اشاره کرد. نکته جالب‌تر درمورد جهان تجملاتی گرانقیمت‌ترین‌ها این است که خریداران این اقلام تنها محدود به کشورهای توسعه‌یافته، با وضعیت اقتصادی پایدار و بازار پررونق نیستند. در همین ایران خودمان، با همین وضعیت اقتصادی بحرانی و تورم غیرقابل تصور هم هنوز چنین دادوستدهایی انجام می‌شود که شاید در مقایسه با اعداد و ارقام جهانی کوچک به‌نظر برسند  اما در مقایسه با وضعیت اقتصادی کشور و وجود فقر افسارگسیخته در سطح جامعه، مبالغی هنگفت و سرسام‌آور به‌نظر می‌آیند.

وحید که خود در زمینه تعمیر و خرید و فروش ساعت فعالیت دارد می‌گوید: ساعت‎های گرانقیمت اکنون نیز در بازارهای ایران خرید و فروش می‌شوند  اما به ندرت و پرداخت‌ها هم به‌صورت ارزی، معمولا از طریق دلار یا یورو انجام می‌‌شوند. با این‌همه، ساعت‌هایی با قیمت8 هزار دلار (حدود 240میلیون تومان) هم خرید و فروش می‌شوند. یا مثلا اگر کسی به‌دنبال یک کارتیه 15هزار دلاری باشد به‌راحتی می‌توان آن را پیدا کرد و تحویل مشتری داد. برند امگا هم بسیار رایج است و قیمت آکبند آن از 70میلیون تومان شروع می‌شود. بازار نو و دست‌دوم کارتیه کمی محدودتر است زیرا طراحی آن فرانسوی است و هرکسی مدل‌های آن را در ایران نمی‌پسندد. اما امگا و رولکس محبوب بازار ساعت‌های گرانقیمت هستند زیرا همه آنها را می‌پسندند و ایرانی‌ها را هم که می‌شناسید، دوست دارند از چیزهایی استفاده کنند که همه بفهمند چقدر ارزشمند است. وحید می‌گوید: به‌عنوان یک خرده‌فروش، بالاترین قیمت ساعتی که تابه حال از معامله آن باخبر شده‌ام 2 تا 3میلیارد تومان بوده که در سال 98برای خرید ساعتی با برند اودمارپیگه پرداخت شده است. اما فروشگاه‌های بزرگ‌تری مانند زمردیان یا جواهریان حتما معاملات بزرگ‌تری هم انجام می‌دهند. معاملات کوچک‌تری هم گاه و بی‌گاه انجام می‌شود، مثلا 2 هفته پیش یکی از دوستانم ساعت دست‌دومی را به قیمت 150میلیون فروخت. به گفته این فعال بازار ساعت، گرانقیمت‌ترین برند‌های بازار ساعت در ایران برند‌های هابلوت، رولکس، امگا، اودمارپیگه، کارتیه و تگ هویر هستند و امگا و رولکس پرفروش‌ترین‌ها به شمار می‌روند. قیمت حدودی ساعت‌های هابلوت از 5 هزار دلار (حدود 150میلیون تومان) شروع می‌شود، رولکس از 4500دلار (135میلیون تومان)، امگا از 2هزار دلار (60میلیون تومان)، کارتیه از 5 هزار دلار (150میلیون تومان) و نگ هویر از 1500دلار (45میلیون تومان) به بالا. گرانقیمت‌ترین معامله ساعت در‌ماه گذشته به گفته وحید 200میلیون تومان بوده که برای برند امگا پرداخت شده است. همچنین به گفته او گرانقیمت‌ترین ساعتی که برای تعمیر به او داده شده، ساعتی از برند پتک فیلیپ بوده که 5تا 6سال پیش یک میلیون دلار قیمت داشته است و به قیمت امروز ارز، بیش از 30میلیارد تومان ارزش دارد.

کیف و کفش‌ میلیونری

به سختی می‌توان از زبان فروشندگان و بوتیک‌داران قیمت گران‌ترین برند‌های موجود در بازار ایران را بیرون کشید. هراس یا نگرانی آشکارا مانع از آن می‌شود که قیمت‌های خود را اعلام کنند. امیر، مسئول بوتیکی در خیابان فرشته معتقد است که برند اصل، دیگر در ایران وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار محدود است زیرا امکان وارد‌کردن این اجناس وجود ندارد. اما می‌گوید هستند کسانی که همین الان هم کیف و کفش و پوشاک ایتالیایی می‌فروشند البته با واحد دلار و یورو. به گفته او خیلی از این اقلام کپی‌های با کیفیت برند‌های اصل هستند که از چین وارد شده‎‌اند و به قیمت تولیدات اصل فروخته می‌شوند. او می‌گوید: قیمت کفش‌های کپی چینی که در بوتیکش می‌فروشد، در محدوده 580هزار تومان تا یک میلیون و 600 هزار تومان هستند. به گفته او اوایل سال 1399، زمانی که قیمت دلار حدود 10هزار تومان بود برندهای گرانقیمتی مانند لویی‌ویتون در ایران خرید و فروش می‌شد. به این شکل که علاوه بر قیمت چند صد تا چند هزار دلاری کیف یا کفش، 20تا 25درصد از مبلغ را هم به‌عنوان هزینه حمل از خریدار دریافت می‌کردند. با این‌همه با چرخی کوتاه در اینترنت متوجه می‌شوید همین الان هم فروشگاه‌های آنلاینی برای فروش انواع برند‌های گرانقیمت فعالیت دارند. در یکی از این فروشگاه‌ها کیف‌های زنانه برند لویی‌ویتون از 38میلیون تومان تا بیش از 187میلیون تومان قیمت دارند. یا کت و شلوار موهر برند بربری بیش از 152میلیون دلاربه فروش می‌رسد. یک پیراهن شب برند ماسیمو دوتی بیش از 16میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و کیف‌های چرمی زنانه گوچی را هم می‌توانید از یکی از وب‌سایت‌ها به قیمت حدود 94میلیون تومان خریداری کنید. کفش‌های زنانه مجلسی گوچی به قیمت بیش از 47میلیون تومان و کفش‌های مردانه همین برند با قیمت حدود30میلیون تومان به فروش می‌رسند.

مغازه‌های گرانفروشی برای عاشقان عینک برند

ارقام عینک‌های آفتابی متعلق به برند‌های بزرگ جهان هم در فروشگاه‌های آنلاین ایرانی قابل توجه است. عینک آفتابی برند لوئی‌ویتون در یکی از فروشگاه‌ها به قیمت بیش از 27میلیون تومان به فروش گذاشته شده است و پس از آن عینک برند شنل با قیمت بیش از 24میلیون تومان دومین برند گرانقیمت در حوزه عینک آفتابی در این فروشگاه آنلاین است. با این‌همه سعید، مدیر فروشگاه عینک‌فروشی در تهران بالاترین قیمت شرکتی عینک‌های اصل را متعلق به برند‌های کارتیه، شوپارد، لویی‌ویتون، تیفانی و سواروسکی می‌داند. به گفته او، این عینک‌ها از 5 میلیون تومان تا بیش از 17میلیون تومان قیمت دارند. سعید می‌گوید در وضعیت کنونی اقتصادی هم این برند‌ها خرید و فروش می‌شوند اما در حجمی محدودتر و بیشتر کپی‌های باکیفیت این عینک‌ها با قیمت‌های 2 تا 3میلیون تومانی فروخته می‌شوند. محبوب‌ترین برند عینک در بازار کدام است؟ ری‌بن زیرا قیمت مناسب‌تری دارد و تخصص شرکت سازنده‎اش ساخت عینک و عدسی است. سعید می‌گوید: قیمت‌های شرکتی این برند از2 میلیون تومان تا کمتر از5 میلیون تومان است. اما عینکی با همین کیفیت از برندی دیگر مانند تیفانی یا شوپارد زیر 10میلیون تومان نخواهد بود. به گفته او، شوپارد و کارتیه محبوب‌ترین عینک‌های گرانقیمت بازار هستند که همین امروز هم خرید و فروش می‌شوند، به‌ویژه در چند فروشگاه خاص در تهران که پاتوق طرفداران خرید عینک گرانقیمت شده‌اند. در این فروشگاه‌ها نمی‌توانید عینک ارزان‌تر از 5میلیون تومان پیدا کنید.